Nederlander geeft online meer dan 16 miljard euro uit | RetailDetail

Nederlander geeft online meer dan 16 miljard euro uit

Nederlander geeft online meer dan 16 miljard euro uit
http://www.shutterstock.com/downloading_tips.mhtml?code=&id=243661267&size=medium&image_format=jpg&method=download&super_url=http%3A%2F%2Fdownload.shutterstock.com%2Fgatekeeper%2FW3siZSI6MTQ1NzYzMzA2NCwiYyI6Il9waG90b19zZXNzaW9uX2lkIiwiZGMiOiJpZGxfMjQzNjYxMjY3IiwiayI6InBob3RvLzI0MzY2MTI2Ny9tZWRpdW0uanBnIiwibSI6IjEiLCJkIjoic2h1dHRlcnN0b2NrLW1lZGlhIn0sIm5oc3Z2eDRFVXZTU3lRTnJkem5GWHNUbE94VSJd%2Fshutterstock_243661267.jpg&racksite_id=ny&chosen_subscription=redownload_standard&license=standard&src=JZlwHIL1h9Feu24pKOJXsQ-1-3

In 2015 heeft de Nederlandse consument 16,07 miljard euro online uitgegeven, waarvan 8,41 miljard euro bestemd was voor de aankoop van producten. Dat is een groei van maar liefst 22% in die categorie.

Sterke groei bij producten

Ten opzichte van 2014 zijn de online bestedingen met 16,1% gegroeid. In totaal werden er meer dan 142 miljoen aankopen gedaan, ook al een stijging van 17,4%. Dat blijkt uit de cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor. De groei is met name te danken aan de stijging bij de verkoop van producten, zoals food, mode en speelgoed. In 2015 werd daar 21,9% meer aan uitgegeven, goed voor een bedrag van 8,41 miljard euro. Bij diensten, zoals reizen en tickets, steeg de omzet met 10,3%.

 

Gemiddeld werd er per aankoop wel minder uitgegeven dan in 2014: in 2015 gaf de consument per online aankoop een bedrag van 113,04 euro uit, een procentje minder dan in 2014.

 

Het online aandeel bij de verkoop van producten is momenteel goed voor 8,9% van de totale omzet van 95 miljard euro. In 2014 was dat nog maar 7,6%. De sterkste groeier was de verkoop van food/nearfood: in die sector groeide de omzet met 40% naar 700,46 miljoen euro. In het vierde kwartaal werd er online ook 114,48 miloen euro uitgegeven aan speelgoed, goed voor 36% van alle bestedingen aan speelgoed in het vierde kwartaal. In het vierde kwartaal van 2014 was dat nog maar 29%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Thierry Moubax (bpost): "Het businessmodel van de retail zal ingrijpend veranderen"

21/02/2018

Omnichannel is wat anders dan de optelsom van offline en online. Zijn retailers klaar voor een realiteit waarin de meeste aankoopbeslissingen genomen worden door digitale assistenten?

bpost vergroot zijn netwerk aan afhaalpunten

20/02/2018

(publireportage) Gemak speelt een steeds grotere rol bij online shopping en de huidige consument weet exact wat hij wil: zelf bepalen waar en wanneer zijn aankopen geleverd worden. bpost blijft dan ook zijn netwerk aan afhaalpunten verder uitbreiden.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Back to top