Nederlander geeft online meer dan 16 miljard euro uit

Nederlander geeft online meer dan 16 miljard euro uit
http://www.shutterstock.com/downloading_tips.mhtml?code=&id=243661267&size=medium&image_format=jpg&method=download&super_url=http%3A%2F%2Fdownload.shutterstock.com%2Fgatekeeper%2FW3siZSI6MTQ1NzYzMzA2NCwiYyI6Il9waG90b19zZXNzaW9uX2lkIiwiZGMiOiJpZGxfMjQzNjYxMjY3IiwiayI6InBob3RvLzI0MzY2MTI2Ny9tZWRpdW0uanBnIiwibSI6IjEiLCJkIjoic2h1dHRlcnN0b2NrLW1lZGlhIn0sIm5oc3Z2eDRFVXZTU3lRTnJkem5GWHNUbE94VSJd%2Fshutterstock_243661267.jpg&racksite_id=ny&chosen_subscription=redownload_standard&license=standard&src=JZlwHIL1h9Feu24pKOJXsQ-1-3

In 2015 heeft de Nederlandse consument 16,07 miljard euro online uitgegeven, waarvan 8,41 miljard euro bestemd was voor de aankoop van producten. Dat is een groei van maar liefst 22% in die categorie.

Sterke groei bij producten

Ten opzichte van 2014 zijn de online bestedingen met 16,1% gegroeid. In totaal werden er meer dan 142 miljoen aankopen gedaan, ook al een stijging van 17,4%. Dat blijkt uit de cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor. De groei is met name te danken aan de stijging bij de verkoop van producten, zoals food, mode en speelgoed. In 2015 werd daar 21,9% meer aan uitgegeven, goed voor een bedrag van 8,41 miljard euro. Bij diensten, zoals reizen en tickets, steeg de omzet met 10,3%.

 

Gemiddeld werd er per aankoop wel minder uitgegeven dan in 2014: in 2015 gaf de consument per online aankoop een bedrag van 113,04 euro uit, een procentje minder dan in 2014.

 

Het online aandeel bij de verkoop van producten is momenteel goed voor 8,9% van de totale omzet van 95 miljard euro. In 2014 was dat nog maar 7,6%. De sterkste groeier was de verkoop van food/nearfood: in die sector groeide de omzet met 40% naar 700,46 miljoen euro. In het vierde kwartaal werd er online ook 114,48 miloen euro uitgegeven aan speelgoed, goed voor 36% van alle bestedingen aan speelgoed in het vierde kwartaal. In het vierde kwartaal van 2014 was dat nog maar 29%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Directie Neckermann.com aangehouden op verdenking van witwaspraktijken

05/12/2017

De Nederlandse opsporingsdienst FIOD is gisteren ingevallen bij webwinkel Neckermann.com en moederbedrijf Readen. De directie is aangehouden, wellicht op verdenking van witwaspraktijken.

 

Carrefour Drive maakt bestellingen de dag zelf klaar

01/12/2017

Vanaf vandaag zet Carrefour bestellingen die voor 14u geplaatst worden op Carrefour Drive, de dag zelf nog klaar. De dienst is beschikbaar in acht hypermarkten en één market van Carrefour, verspreid over het hele land.

Coolblue opent nieuw Belgisch hoofdkantoor

01/12/2017

Het nieuws was een tijdje geleden al gelekt, maar nu is het officieel: Coolblue heeft in Berchem een nieuw Belgisch hoofdkantoor geopend. De Nederlandse online retailer neemt er zijn intrek in het kantorencomplex Post X.

Back to top