Nederlander geeft online meer dan 16 miljard euro uit

Nederlander geeft online meer dan 16 miljard euro uit
http://www.shutterstock.com/downloading_tips.mhtml?code=&id=243661267&size=medium&image_format=jpg&method=download&super_url=http%3A%2F%2Fdownload.shutterstock.com%2Fgatekeeper%2FW3siZSI6MTQ1NzYzMzA2NCwiYyI6Il9waG90b19zZXNzaW9uX2lkIiwiZGMiOiJpZGxfMjQzNjYxMjY3IiwiayI6InBob3RvLzI0MzY2MTI2Ny9tZWRpdW0uanBnIiwibSI6IjEiLCJkIjoic2h1dHRlcnN0b2NrLW1lZGlhIn0sIm5oc3Z2eDRFVXZTU3lRTnJkem5GWHNUbE94VSJd%2Fshutterstock_243661267.jpg&racksite_id=ny&chosen_subscription=redownload_standard&license=standard&src=JZlwHIL1h9Feu24pKOJXsQ-1-3

In 2015 heeft de Nederlandse consument 16,07 miljard euro online uitgegeven, waarvan 8,41 miljard euro bestemd was voor de aankoop van producten. Dat is een groei van maar liefst 22% in die categorie.

Sterke groei bij producten

Ten opzichte van 2014 zijn de online bestedingen met 16,1% gegroeid. In totaal werden er meer dan 142 miljoen aankopen gedaan, ook al een stijging van 17,4%. Dat blijkt uit de cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor. De groei is met name te danken aan de stijging bij de verkoop van producten, zoals food, mode en speelgoed. In 2015 werd daar 21,9% meer aan uitgegeven, goed voor een bedrag van 8,41 miljard euro. Bij diensten, zoals reizen en tickets, steeg de omzet met 10,3%.

 

Gemiddeld werd er per aankoop wel minder uitgegeven dan in 2014: in 2015 gaf de consument per online aankoop een bedrag van 113,04 euro uit, een procentje minder dan in 2014.

 

Het online aandeel bij de verkoop van producten is momenteel goed voor 8,9% van de totale omzet van 95 miljard euro. In 2014 was dat nog maar 7,6%. De sterkste groeier was de verkoop van food/nearfood: in die sector groeide de omzet met 40% naar 700,46 miljoen euro. In het vierde kwartaal werd er online ook 114,48 miloen euro uitgegeven aan speelgoed, goed voor 36% van alle bestedingen aan speelgoed in het vierde kwartaal. In het vierde kwartaal van 2014 was dat nog maar 29%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze wel nog maar kleine aantallen.

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Parcify test deurslot dat klant vanop afstand kan openen

11/10/2017

Pakjesbedrijf Parcify test in Antwerpen een nieuw systeem, waarbij klanten een deurslot krijgen dat vanop afstand kan worden geopend. Zo kan de koerier het pakje bij de klant binnen zetten, zodat het niet gestolen kan worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Back to top