Nederlander geeft online meer dan 16 miljard euro uit

Nederlander geeft online meer dan 16 miljard euro uit
http://www.shutterstock.com/downloading_tips.mhtml?code=&id=243661267&size=medium&image_format=jpg&method=download&super_url=http%3A%2F%2Fdownload.shutterstock.com%2Fgatekeeper%2FW3siZSI6MTQ1NzYzMzA2NCwiYyI6Il9waG90b19zZXNzaW9uX2lkIiwiZGMiOiJpZGxfMjQzNjYxMjY3IiwiayI6InBob3RvLzI0MzY2MTI2Ny9tZWRpdW0uanBnIiwibSI6IjEiLCJkIjoic2h1dHRlcnN0b2NrLW1lZGlhIn0sIm5oc3Z2eDRFVXZTU3lRTnJkem5GWHNUbE94VSJd%2Fshutterstock_243661267.jpg&racksite_id=ny&chosen_subscription=redownload_standard&license=standard&src=JZlwHIL1h9Feu24pKOJXsQ-1-3

In 2015 heeft de Nederlandse consument 16,07 miljard euro online uitgegeven, waarvan 8,41 miljard euro bestemd was voor de aankoop van producten. Dat is een groei van maar liefst 22% in die categorie.

Sterke groei bij producten

Ten opzichte van 2014 zijn de online bestedingen met 16,1% gegroeid. In totaal werden er meer dan 142 miljoen aankopen gedaan, ook al een stijging van 17,4%. Dat blijkt uit de cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor. De groei is met name te danken aan de stijging bij de verkoop van producten, zoals food, mode en speelgoed. In 2015 werd daar 21,9% meer aan uitgegeven, goed voor een bedrag van 8,41 miljard euro. Bij diensten, zoals reizen en tickets, steeg de omzet met 10,3%.

 

Gemiddeld werd er per aankoop wel minder uitgegeven dan in 2014: in 2015 gaf de consument per online aankoop een bedrag van 113,04 euro uit, een procentje minder dan in 2014.

 

Het online aandeel bij de verkoop van producten is momenteel goed voor 8,9% van de totale omzet van 95 miljard euro. In 2014 was dat nog maar 7,6%. De sterkste groeier was de verkoop van food/nearfood: in die sector groeide de omzet met 40% naar 700,46 miljoen euro. In het vierde kwartaal werd er online ook 114,48 miloen euro uitgegeven aan speelgoed, goed voor 36% van alle bestedingen aan speelgoed in het vierde kwartaal. In het vierde kwartaal van 2014 was dat nog maar 29%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Twaalfde groeikwartaal op rij voor Walmart

17/08/2017

’s Werelds grootste supermarktketen, het Amerikaanse Walmart, heeft het voorbije kwartaal de analistenverwachtingen overtroffen en legt voor het twaalfde kwartaal op rij mooie groeicijfers voor. Motor was de sterke groei online.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Zalando groeit opnieuw met meer dan 20 procent

10/08/2017

Het Duitse Zalando heeft in het tweede kwartaal van 2017 net de doelstelling van een groei van meer dan 20% gehaald. Ook voor het volledige boekjaar gaat het nog altijd uit van een groei tussen 20 en 25%.

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Back to top