Nederlanders shoppen steeds vaker online

Nederlanders shoppen steeds vaker online
http://www.shutterstock.com/nl/pic-160804904/stock-photo-online-shopping-concepts-with-cart-symbol.html?src=w9V6rCFfF1yvFqqmxBNvzQ-1-75

Uit cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) blijkt dat in 2015 71% van de Nederlanders een online aankoop heeft gedaan. Daarmee behoort ons land tot de vijf beste landen in Europa.

Aantal online shoppers op 10 jaar verdubbeld

Het is bovendien een verdubbeling van het aantal online shoppers in de voorbije tien jaar. Die evolutie is trouwens in heel Europa te zien, want momenteel winkelt meer dan de helft van de Europeanen online, in 2005 was dat nog maar een kwart. De enige vier landen die het beter doen dan Nederland zijn Denemarken, Luxemburg, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

 

Nederlanders blijven daarbij wel trouw aan hun eigen land, want 93% koopt in eigen land, terwijl 30% ook koopt bij webshops in een ander EU-land en slechts 20% buiten de EU. Daarmee zit Nederland dicht bij het Europese gemiddelde. In België koopt 63% dan weer in andere EU-landen, terwijl dat in Luxemburg zelfs 90% is.

 

Bijna helft detailhandelaars verkoopt online

Twee op de vijf Nederlandse internetshoppers geven tijdens zijn aankopen een bedrag uit tussen 100 en 500 euro. Slechts in 7% van de gevallen gaat het over bedragen van 1.000 euro of meer: in het Verenigd Koninkrijk is dat maar liefst 25%.

 

Het groeiend aantal online shoppers heeft ook zijn impact op het aantal webwinkels: in 2010 verkocht slechts 24% van de bedrijven in de detailhandel online, maar vorig jaar was dat al opgelopen tot 42%. Vooral in de consumentenelektronica is er sprake van een stevige opmars. Over alle sectoren heen verkoopt ongeveer een kwart van de bedrijven online en samen zijn ze goed voor 13% van de totale omzet. Met die 25% doet Nederland het beter dan het Europese gemiddelde, maar moet het wel nog Ierland, Zweden, Denemarken, Duitsland en België voor zich dulden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Met nieuwe locatie in Antwerpen wil fonQ België veroveren

14/11/2017

Webwarenhuis fonQ heeft grote plannen voor de Belgische markt: met een vestiging in Antwerpen en de bouw van een nieuw distributiecentrum in Utrecht hoopt het Nederlandse onlinewarenhuis in België een grotere marktpositie te veroveren.

Zo kunnen e-tailers Amazon Prime toch verslaan

13/11/2017

Volgens marktonderzoeker SmarterHQ is de band die consumenten hebben met Amazon Prime flinterdun en zouden ze hun abonnement snel achterwege laten als de voordelen te klein worden. Dat moet perspectieven openen voor concurrenten...

Back to top