Nederlanders shoppen steeds vaker online | RetailDetail

Nederlanders shoppen steeds vaker online

Nederlanders shoppen steeds vaker online
http://www.shutterstock.com/nl/pic-160804904/stock-photo-online-shopping-concepts-with-cart-symbol.html?src=w9V6rCFfF1yvFqqmxBNvzQ-1-75

Uit cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) blijkt dat in 2015 71% van de Nederlanders een online aankoop heeft gedaan. Daarmee behoort ons land tot de vijf beste landen in Europa.

Aantal online shoppers op 10 jaar verdubbeld

Het is bovendien een verdubbeling van het aantal online shoppers in de voorbije tien jaar. Die evolutie is trouwens in heel Europa te zien, want momenteel winkelt meer dan de helft van de Europeanen online, in 2005 was dat nog maar een kwart. De enige vier landen die het beter doen dan Nederland zijn Denemarken, Luxemburg, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

 

Nederlanders blijven daarbij wel trouw aan hun eigen land, want 93% koopt in eigen land, terwijl 30% ook koopt bij webshops in een ander EU-land en slechts 20% buiten de EU. Daarmee zit Nederland dicht bij het Europese gemiddelde. In België koopt 63% dan weer in andere EU-landen, terwijl dat in Luxemburg zelfs 90% is.

 

Bijna helft detailhandelaars verkoopt online

Twee op de vijf Nederlandse internetshoppers geven tijdens zijn aankopen een bedrag uit tussen 100 en 500 euro. Slechts in 7% van de gevallen gaat het over bedragen van 1.000 euro of meer: in het Verenigd Koninkrijk is dat maar liefst 25%.

 

Het groeiend aantal online shoppers heeft ook zijn impact op het aantal webwinkels: in 2010 verkocht slechts 24% van de bedrijven in de detailhandel online, maar vorig jaar was dat al opgelopen tot 42%. Vooral in de consumentenelektronica is er sprake van een stevige opmars. Over alle sectoren heen verkoopt ongeveer een kwart van de bedrijven online en samen zijn ze goed voor 13% van de totale omzet. Met die 25% doet Nederland het beter dan het Europese gemiddelde, maar moet het wel nog Ierland, Zweden, Denemarken, Duitsland en België voor zich dulden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Alibaba-topman en premier Michel bespreken investering in Luik

04/07/2018

Jack Ma, oprichter en voorzitter van de Chinese internetreus Alibaba, heeft een mogelijke investering in Luik besproken met premier Charles Michel. Na afloop was Ma vaag, Michel legt de bal bij het bedrijf.