Nederlanders shoppen steeds vaker online

Nederlanders shoppen steeds vaker online
http://www.shutterstock.com/nl/pic-160804904/stock-photo-online-shopping-concepts-with-cart-symbol.html?src=w9V6rCFfF1yvFqqmxBNvzQ-1-75

Uit cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) blijkt dat in 2015 71% van de Nederlanders een online aankoop heeft gedaan. Daarmee behoort ons land tot de vijf beste landen in Europa.

Aantal online shoppers op 10 jaar verdubbeld

Het is bovendien een verdubbeling van het aantal online shoppers in de voorbije tien jaar. Die evolutie is trouwens in heel Europa te zien, want momenteel winkelt meer dan de helft van de Europeanen online, in 2005 was dat nog maar een kwart. De enige vier landen die het beter doen dan Nederland zijn Denemarken, Luxemburg, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

 

Nederlanders blijven daarbij wel trouw aan hun eigen land, want 93% koopt in eigen land, terwijl 30% ook koopt bij webshops in een ander EU-land en slechts 20% buiten de EU. Daarmee zit Nederland dicht bij het Europese gemiddelde. In België koopt 63% dan weer in andere EU-landen, terwijl dat in Luxemburg zelfs 90% is.

 

Bijna helft detailhandelaars verkoopt online

Twee op de vijf Nederlandse internetshoppers geven tijdens zijn aankopen een bedrag uit tussen 100 en 500 euro. Slechts in 7% van de gevallen gaat het over bedragen van 1.000 euro of meer: in het Verenigd Koninkrijk is dat maar liefst 25%.

 

Het groeiend aantal online shoppers heeft ook zijn impact op het aantal webwinkels: in 2010 verkocht slechts 24% van de bedrijven in de detailhandel online, maar vorig jaar was dat al opgelopen tot 42%. Vooral in de consumentenelektronica is er sprake van een stevige opmars. Over alle sectoren heen verkoopt ongeveer een kwart van de bedrijven online en samen zijn ze goed voor 13% van de totale omzet. Met die 25% doet Nederland het beter dan het Europese gemiddelde, maar moet het wel nog Ierland, Zweden, Denemarken, Duitsland en België voor zich dulden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Oprichter fonQ stopt als CEO

09/01/2018

Joost Wels, huidig CEO en tevens medeoprichter van online warenhuis fonQ, heeft besloten om na twaalf jaar zijn functie als CEO neer te leggen. Michel Schaeffer is tijdelijk zijn vervanger.

H&M werkt aan online kortingsplatform

08/01/2018

De Zweedse H&M Group zou bezig zijn met de ontwikkeling van een online platform, waar een groot aantal kledingmerken met kortingen worden aangeboden. Het heeft daarover al akkoorden gesloten met zestig kledingmerken.

Hans Anders stelt directeur omnichannel aan

08/01/2018

Optiekketen Hans Anders heeft met Bram Bruijns een directeur omnichannel aangesteld, een nieuwe functie binnen de groep. Bruijns wordt verantwoordelijk voor omnichannel op alle markten van Hans Anders.

Back to top