Nederlandse e-commerce heeft tekort aan personeel | RetailDetail

Nederlandse e-commerce heeft tekort aan personeel

Nederlandse e-commerce heeft tekort aan personeel
Shutterstock

De Nederlandse e-commercebedrijven kunnen op vlak van personeel nog moeilijk de groei van de sector volgen. Meer dan de helft van de bedrijven heeft openstaande vacatures die het moeilijk ingevuld krijgt.

Te kleine vijver

In de sector werken momenteel 125.000 mensen, waarvan ruim 20.000 hoger opgeleide mensen met specifieke e-commerceskills, 80.000 medewerkers ondersteunend personeel en nog eens meer dan 20.000 zelfstandigen met een webwinkel.

 

Vooral de vijver aan hoog opgeleide mensen, waarbij het gaat over specialisten op vlak van online marketing, webshopmanagement of -logistiek, softwareontwikkeling en data-analyse, blijkt veel te klein te worden.

 

De voorbije zes maanden waren er binnen e-commerce meer dan 7.800 vacatures, waarvan 77 procent voor mensen met een hoger diploma. De uitstroom in het hoger onderwijs is echter nog niet van die aard dat de groei aan vacatures kan gevolgd worden.

 

Meer opleidingen nodig

“We werken samen met 13 grote hbo-instellingen in Nederland. Ondanks de goede stappen die zij maken in het moderniseren van hun curriculum, is de uitstroom vanuit deze opleidingen nog niet voldoende om te voorzien in de behoefte vanuit het bedrijfsleven. Versnelde uitbreiding van het aantal opleidingen met e-commercecompetenties is noodzakelijk om de online groei van het Nederlandse bedrijfsleven bij te kunnen houden”, zegt Sophie van Rooij, programmamanager Thuiswinkel e-Academy bij Thuiswinkel.org, dat het onderzoek uitvoerde.

 

Om het tekort aan personeel op te lossen, wil vier op de tien werkgevers de eisen aanpassen en neemt het mensen aan met minder werkervaring waarna er wordt gezorgd voor interne of externe bijscholing. Drie op de tien wil de vacature-eisen echter niet aanpassen.

 

Terwijl er in Nederland een tekort is aan personeel, wordt er in België net gewag gemaakt van een hoop banen die verloren gaan naar het buitenland. De hoge loonkosten en het ontbreken van nacht- en zondagswerk zouden er volgens handelsfederatie Comeos voor zorgen dat er 13.000 tot 15.000 banen verloren gaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.