Nederlandse e-commerce heeft tekort aan personeel

Nederlandse e-commerce heeft tekort aan personeel
Shutterstock

De Nederlandse e-commercebedrijven kunnen op vlak van personeel nog moeilijk de groei van de sector volgen. Meer dan de helft van de bedrijven heeft openstaande vacatures die het moeilijk ingevuld krijgt.

Te kleine vijver

In de sector werken momenteel 125.000 mensen, waarvan ruim 20.000 hoger opgeleide mensen met specifieke e-commerceskills, 80.000 medewerkers ondersteunend personeel en nog eens meer dan 20.000 zelfstandigen met een webwinkel.

 

Vooral de vijver aan hoog opgeleide mensen, waarbij het gaat over specialisten op vlak van online marketing, webshopmanagement of -logistiek, softwareontwikkeling en data-analyse, blijkt veel te klein te worden.

 

De voorbije zes maanden waren er binnen e-commerce meer dan 7.800 vacatures, waarvan 77 procent voor mensen met een hoger diploma. De uitstroom in het hoger onderwijs is echter nog niet van die aard dat de groei aan vacatures kan gevolgd worden.

 

Meer opleidingen nodig

“We werken samen met 13 grote hbo-instellingen in Nederland. Ondanks de goede stappen die zij maken in het moderniseren van hun curriculum, is de uitstroom vanuit deze opleidingen nog niet voldoende om te voorzien in de behoefte vanuit het bedrijfsleven. Versnelde uitbreiding van het aantal opleidingen met e-commercecompetenties is noodzakelijk om de online groei van het Nederlandse bedrijfsleven bij te kunnen houden”, zegt Sophie van Rooij, programmamanager Thuiswinkel e-Academy bij Thuiswinkel.org, dat het onderzoek uitvoerde.

 

Om het tekort aan personeel op te lossen, wil vier op de tien werkgevers de eisen aanpassen en neemt het mensen aan met minder werkervaring waarna er wordt gezorgd voor interne of externe bijscholing. Drie op de tien wil de vacature-eisen echter niet aanpassen.

 

Terwijl er in Nederland een tekort is aan personeel, wordt er in België net gewag gemaakt van een hoop banen die verloren gaan naar het buitenland. De hoge loonkosten en het ontbreken van nacht- en zondagswerk zouden er volgens handelsfederatie Comeos voor zorgen dat er 13.000 tot 15.000 banen verloren gaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Computerwebwinkel Afuture opgedoekt

18/09/2017

Enkele maanden geleden ging webshop Afuture failliet, maar dankzij Beat-it was er wel sprake van een doorstart. Nu heeft de nieuwe eigenaar toch besloten om er definitief de stekker uit te trekken.

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

EU wil internetbedrijven belasten op omzet

11/09/2017

De Europese Unie wil de manier waarop internetbedrijven zoals Amazon en Google worden belast veranderen. Dat moet in de toekomst op basis van de omzet gebeuren in plaats van op basis van de winst.

Back to top