Netflix verovert nog dit jaar België en Nederland | RetailDetail

Netflix verovert nog dit jaar België en Nederland

Netflix verovert nog dit jaar België en Nederland

De populaire Amerikaanse video-ondemanddienst Netflix zou plannen hebben om nog dit jaar van start te gaan in ons land. Eerst komen Nederland en Frankrijk aan de beurt: dat zou al binnen enkele maanden het geval zijn.

Soort Spotify, maar dan voor video

Netflix biedt in de Verenigde Staten zo'n 10.000 langspeelfilms en 3.000 televisieseries aan, die voor 7,99 dollar per maand (ca. 6,4 euro) onbeperkt gestreamd kunnen worden en dus te bekijken zijn op pc, tablet of tv met internetaansluiting. De 'Spotify voor video' heeft al bijna dertig miljoen betalende abonnees en is op zoek naar nieuwe afzetmarkten, die zou het bedrijf onder meer bij ons komen zoeken.

 

"Tegen eind dit jaar zou België mogelijk aan de beurt komen, althans dat is wat insiders afleiden uit de vacatures die het bedrijf uitschrijft", schrijft Bloovi.be, een website voor de internetsector. Volgens de bewuste jobaanbieding zoekt Netflix naar mensen die "de ervaring van Netflix naar een lokale markt kunnen vertalen en dit in het Turks, het Nederlands, het Hindi, het Frans en het Koreaans".

 

Internetpionier Jo Caudron vernam dan weer van "een bron die meewerkt aan de implementatie van Netflix in België" dat "Nederland en Frankrijk eerst aan de beurt komen". Pas daarna zou ons land volgen. Netflix is vandaag in Europa al actief in Ierland, het Verenigd Koninkrijk, Finland, Denemarken en Noorwegen.

 

Concurrentie voor aanbieders digitale tv

De komst van Netflix kan wel eens de definitieve doodsteek  van de videotheken betekenen. Die hadden al zwaar te lijden onder de opkomst van de digitale televisie, die video on demand introduceerde in de huiskamer, en lijken nu helemaal een vogel voor de kat. Maar ook die digitale distributeurs - Telenet en Belgacom in Vlaanderen; UPC, KPN en Ziggo in Nederland (om slechts die bij naam te noemen) - zien Netflix met zijn uitgebreidere en goedkopere aanbod liever niet komen.

 

Al hebben de Amerikanen de strijd om de kijker nog lang niet gewonnen: enerzijds zullen ze dan eerst flink wat uitzendrechten moeten afsnoepen van de lokale spelers (die rechten worden vaak geografisch gespreid), anderzijds zullen ze meteen ook voor de ondertiteling moeten instaan (want de Vlaming en de Nederlander staat nu eenmaal op zijn kijkcomfort), en dan blijft nog de vraag in hoeverre Netflix wil investeren in lokale films en tv-series, tot nader order toch dé kijkcijferkanonnen van de televisie.

 

Hoe dan ook, met de mogelijke komst van Netflix wacht de media een uitdaging van formaat: "De komst van Netflix zal vooral de gevestigde orde in de Vlaamse media behoorlijk verstoren", zegt Caudron. En die stelling geldt evenzeer voor de Nederlandse media. "De zenders en de distributeurs zullen de koppen bij elkaar moeten steken om er een gepast antwoord op te verzinnen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.