Netflix verovert nog dit jaar België en Nederland

Netflix verovert nog dit jaar België en Nederland

De populaire Amerikaanse video-ondemanddienst Netflix zou plannen hebben om nog dit jaar van start te gaan in ons land. Eerst komen Nederland en Frankrijk aan de beurt: dat zou al binnen enkele maanden het geval zijn.

Soort Spotify, maar dan voor video

Netflix biedt in de Verenigde Staten zo'n 10.000 langspeelfilms en 3.000 televisieseries aan, die voor 7,99 dollar per maand (ca. 6,4 euro) onbeperkt gestreamd kunnen worden en dus te bekijken zijn op pc, tablet of tv met internetaansluiting. De 'Spotify voor video' heeft al bijna dertig miljoen betalende abonnees en is op zoek naar nieuwe afzetmarkten, die zou het bedrijf onder meer bij ons komen zoeken.

 

"Tegen eind dit jaar zou België mogelijk aan de beurt komen, althans dat is wat insiders afleiden uit de vacatures die het bedrijf uitschrijft", schrijft Bloovi.be, een website voor de internetsector. Volgens de bewuste jobaanbieding zoekt Netflix naar mensen die "de ervaring van Netflix naar een lokale markt kunnen vertalen en dit in het Turks, het Nederlands, het Hindi, het Frans en het Koreaans".

 

Internetpionier Jo Caudron vernam dan weer van "een bron die meewerkt aan de implementatie van Netflix in België" dat "Nederland en Frankrijk eerst aan de beurt komen". Pas daarna zou ons land volgen. Netflix is vandaag in Europa al actief in Ierland, het Verenigd Koninkrijk, Finland, Denemarken en Noorwegen.

 

Concurrentie voor aanbieders digitale tv

De komst van Netflix kan wel eens de definitieve doodsteek  van de videotheken betekenen. Die hadden al zwaar te lijden onder de opkomst van de digitale televisie, die video on demand introduceerde in de huiskamer, en lijken nu helemaal een vogel voor de kat. Maar ook die digitale distributeurs - Telenet en Belgacom in Vlaanderen; UPC, KPN en Ziggo in Nederland (om slechts die bij naam te noemen) - zien Netflix met zijn uitgebreidere en goedkopere aanbod liever niet komen.

 

Al hebben de Amerikanen de strijd om de kijker nog lang niet gewonnen: enerzijds zullen ze dan eerst flink wat uitzendrechten moeten afsnoepen van de lokale spelers (die rechten worden vaak geografisch gespreid), anderzijds zullen ze meteen ook voor de ondertiteling moeten instaan (want de Vlaming en de Nederlander staat nu eenmaal op zijn kijkcomfort), en dan blijft nog de vraag in hoeverre Netflix wil investeren in lokale films en tv-series, tot nader order toch dé kijkcijferkanonnen van de televisie.

 

Hoe dan ook, met de mogelijke komst van Netflix wacht de media een uitdaging van formaat: "De komst van Netflix zal vooral de gevestigde orde in de Vlaamse media behoorlijk verstoren", zegt Caudron. En die stelling geldt evenzeer voor de Nederlandse media. "De zenders en de distributeurs zullen de koppen bij elkaar moeten steken om er een gepast antwoord op te verzinnen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top