Niet alle landen doen mee aan Europees e-commerce klachtenplatform

Niet alle landen doen mee aan Europees e-commerce klachtenplatform
http://www.shutterstock.com/nl/pic-119544880/stock-photo-add-to-cart-button-for-e-commerce-shopping-card-concepts.html?src=rOPre9JKV9_JbysJ0sI8Mg-1-52

Sinds eind februari kunnen Europese online shoppers terecht op een speciale website van de Europese Commissie om klachten rond een online verkoop af te handelen, maar nog niet alle landen hebben zich al aangesloten bij dat platform.

Nog zes maanden tot een jaar

De bedoeling was nochtans dat alle landen zich achter het initiatief zouden zetten, maar voorlopig is dat bij vijf landen - en niet van de minste - niet het geval. Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Polen en Roemenië doen nog niet mee en het zou volgens de Europese Commissie nog zes maanden tot een jaar kunnen duren voor alle landen deelnemen.

 

De nieuwe website handelt de klachten niet zelf af, maar werkt als bemiddelaar die de consument doorstuurt naar de juiste instanties. Zo zou het eenvoudiger moeten zijn om problemen met online aankopen over de grenzen heen op te lossen. Voorlopig is de website echter geen succes: weinig Europese consumenten weten van het bestaan van het initiatief. Dit najaar moet er een campagne van start gaan die de consument bewust moet maken van de website.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Back to top