Nieuw btw-besluit voor grensoverschrijdende e-commerce

Nieuw btw-besluit voor grensoverschrijdende e-commerce

De Belgische fiscale administratie publiceert vandaag een btw-besluit, dat komaf maakt met een concurrentienadeel dat Belgische webshops tot nog toe hadden tegenover buitenlandse spelers. “Een positieve, eerste stap”, klinkt het bij Comeos.

 

Dubbel concurrentienadeel

Wat was het probleem? Buitenlandse handelaars die online verkopen aan Belgische consumenten, moeten in principe de Belgische btw-tarieven aanrekenen. Toch wanneer ze voor minstens 35.000 euro per jaar aan en in België verkopen én zelf instaan voor het transport. In de praktijk werd die btw-regel massaal omzeild. Het volstond het transport naar België te laten afhandelen door een derde bedrijf en de buitenlandse webshops konden hun eigen, doorgaans lagere btw-tarief aanrekenen.

 

Een Belg die bijvoorbeeld een televisietoestel koopt bij een webshop die in Luxemburg is gevestigd, moet daar in principe 21% btw op betalen. Maar wanneer die webshop het vervoer van dat toestel laat afhandelen door een derde partij, zakte de btw naar 17%. “Op die manier ben je voor een toestel van 800 euro meteen al 32 euro goedkoper dan je Belgische concurrenten”, zegt Dominique Michel van Comeos.

 

Comeos vocht die “vorm van misbruik” al langer aan bij Europa, omdat ze de Belgische webshops dubbel benadeelde: “Enerzijds kopen hun klanten gemakkelijker aan in het buitenland, waar ze (vaak dus onterecht) een lagere btw genieten. En anderzijds is het voor onze Belgische webshops onbegonnen werk om zelf in het buitenland te verkopen”, omdat het btw-tarief bij ons doorgaans hoger is.

 

Voortaan btw-tarief van het land van levering

“Onder impuls van België heeft het Europese btw-comité nu beslist dat het geen rol speelt wie het transport van de goederen uitvoert. Of de webshop het zelf doet dan wel uitbesteedt: vanaf nu gebeurt het altijd voor rekening van de leverancier en moet de btw worden betaald in het land van levering”, zegt een tevreden Comeos-topman.

 

Al is met de publicatie van het btw-besluit nog niet alles opgelost: “De controles blijven natuurlijk wel een probleem: een Belgische ambtenaar kan niet zomaar bij bedrijven in Luxemburg nagaan of ze al dan niet die drempel van 35.000 euro halen.”

 

Daarom vindt Comeos dat de Belgische regering nog even moet “doorduwen". "Door bijvoorbeeld die drempel van 35.000 euro af te schaffen, waardoor we zelfs geen buitenlandse controles meer nodig hebben. Als we dan ook nog eens onze btw-tarieven afstemmen op die van de buurlanden, helpen we het probleem zelfs helemaal de wereld uit."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Back to top