Nieuw btw-besluit voor grensoverschrijdende e-commerce

Nieuw btw-besluit voor grensoverschrijdende e-commerce

De Belgische fiscale administratie publiceert vandaag een btw-besluit, dat komaf maakt met een concurrentienadeel dat Belgische webshops tot nog toe hadden tegenover buitenlandse spelers. “Een positieve, eerste stap”, klinkt het bij Comeos.

 

Dubbel concurrentienadeel

Wat was het probleem? Buitenlandse handelaars die online verkopen aan Belgische consumenten, moeten in principe de Belgische btw-tarieven aanrekenen. Toch wanneer ze voor minstens 35.000 euro per jaar aan en in België verkopen én zelf instaan voor het transport. In de praktijk werd die btw-regel massaal omzeild. Het volstond het transport naar België te laten afhandelen door een derde bedrijf en de buitenlandse webshops konden hun eigen, doorgaans lagere btw-tarief aanrekenen.

 

Een Belg die bijvoorbeeld een televisietoestel koopt bij een webshop die in Luxemburg is gevestigd, moet daar in principe 21% btw op betalen. Maar wanneer die webshop het vervoer van dat toestel laat afhandelen door een derde partij, zakte de btw naar 17%. “Op die manier ben je voor een toestel van 800 euro meteen al 32 euro goedkoper dan je Belgische concurrenten”, zegt Dominique Michel van Comeos.

 

Comeos vocht die “vorm van misbruik” al langer aan bij Europa, omdat ze de Belgische webshops dubbel benadeelde: “Enerzijds kopen hun klanten gemakkelijker aan in het buitenland, waar ze (vaak dus onterecht) een lagere btw genieten. En anderzijds is het voor onze Belgische webshops onbegonnen werk om zelf in het buitenland te verkopen”, omdat het btw-tarief bij ons doorgaans hoger is.

 

Voortaan btw-tarief van het land van levering

“Onder impuls van België heeft het Europese btw-comité nu beslist dat het geen rol speelt wie het transport van de goederen uitvoert. Of de webshop het zelf doet dan wel uitbesteedt: vanaf nu gebeurt het altijd voor rekening van de leverancier en moet de btw worden betaald in het land van levering”, zegt een tevreden Comeos-topman.

 

Al is met de publicatie van het btw-besluit nog niet alles opgelost: “De controles blijven natuurlijk wel een probleem: een Belgische ambtenaar kan niet zomaar bij bedrijven in Luxemburg nagaan of ze al dan niet die drempel van 35.000 euro halen.”

 

Daarom vindt Comeos dat de Belgische regering nog even moet “doorduwen". "Door bijvoorbeeld die drempel van 35.000 euro af te schaffen, waardoor we zelfs geen buitenlandse controles meer nodig hebben. Als we dan ook nog eens onze btw-tarieven afstemmen op die van de buurlanden, helpen we het probleem zelfs helemaal de wereld uit."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Oprichter fonQ stopt als CEO

09/01/2018

Joost Wels, huidig CEO en tevens medeoprichter van online warenhuis fonQ, heeft besloten om na twaalf jaar zijn functie als CEO neer te leggen. Michel Schaeffer is tijdelijk zijn vervanger.

H&M werkt aan online kortingsplatform

08/01/2018

De Zweedse H&M Group zou bezig zijn met de ontwikkeling van een online platform, waar een groot aantal kledingmerken met kortingen worden aangeboden. Het heeft daarover al akkoorden gesloten met zestig kledingmerken.

Hans Anders stelt directeur omnichannel aan

08/01/2018

Optiekketen Hans Anders heeft met Bram Bruijns een directeur omnichannel aangesteld, een nieuwe functie binnen de groep. Bruijns wordt verantwoordelijk voor omnichannel op alle markten van Hans Anders.

Amazon brengt virtuele paskamer aan huis

04/01/2018

Amazon heeft een patentaanvraag ingediend om van Echo Look een virtuele paskamer te maken. De spraakgestuurde camera van Amazon moet via 'augmented reality' gaan helpen om virtueel kleren te passen.

Back to top