Nieuw btw-besluit voor grensoverschrijdende e-commerce | RetailDetail

Nieuw btw-besluit voor grensoverschrijdende e-commerce

Nieuw btw-besluit voor grensoverschrijdende e-commerce

De Belgische fiscale administratie publiceert vandaag een btw-besluit, dat komaf maakt met een concurrentienadeel dat Belgische webshops tot nog toe hadden tegenover buitenlandse spelers. “Een positieve, eerste stap”, klinkt het bij Comeos.

 

Dubbel concurrentienadeel

Wat was het probleem? Buitenlandse handelaars die online verkopen aan Belgische consumenten, moeten in principe de Belgische btw-tarieven aanrekenen. Toch wanneer ze voor minstens 35.000 euro per jaar aan en in België verkopen én zelf instaan voor het transport. In de praktijk werd die btw-regel massaal omzeild. Het volstond het transport naar België te laten afhandelen door een derde bedrijf en de buitenlandse webshops konden hun eigen, doorgaans lagere btw-tarief aanrekenen.

 

Een Belg die bijvoorbeeld een televisietoestel koopt bij een webshop die in Luxemburg is gevestigd, moet daar in principe 21% btw op betalen. Maar wanneer die webshop het vervoer van dat toestel laat afhandelen door een derde partij, zakte de btw naar 17%. “Op die manier ben je voor een toestel van 800 euro meteen al 32 euro goedkoper dan je Belgische concurrenten”, zegt Dominique Michel van Comeos.

 

Comeos vocht die “vorm van misbruik” al langer aan bij Europa, omdat ze de Belgische webshops dubbel benadeelde: “Enerzijds kopen hun klanten gemakkelijker aan in het buitenland, waar ze (vaak dus onterecht) een lagere btw genieten. En anderzijds is het voor onze Belgische webshops onbegonnen werk om zelf in het buitenland te verkopen”, omdat het btw-tarief bij ons doorgaans hoger is.

 

Voortaan btw-tarief van het land van levering

“Onder impuls van België heeft het Europese btw-comité nu beslist dat het geen rol speelt wie het transport van de goederen uitvoert. Of de webshop het zelf doet dan wel uitbesteedt: vanaf nu gebeurt het altijd voor rekening van de leverancier en moet de btw worden betaald in het land van levering”, zegt een tevreden Comeos-topman.

 

Al is met de publicatie van het btw-besluit nog niet alles opgelost: “De controles blijven natuurlijk wel een probleem: een Belgische ambtenaar kan niet zomaar bij bedrijven in Luxemburg nagaan of ze al dan niet die drempel van 35.000 euro halen.”

 

Daarom vindt Comeos dat de Belgische regering nog even moet “doorduwen". "Door bijvoorbeeld die drempel van 35.000 euro af te schaffen, waardoor we zelfs geen buitenlandse controles meer nodig hebben. Als we dan ook nog eens onze btw-tarieven afstemmen op die van de buurlanden, helpen we het probleem zelfs helemaal de wereld uit."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Supermarkt mag concurreren met apotheek

17/07/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block werkt aan een Koninklijk Besluit om de verkoop van medische hulpmiddelen mogelijk te maken in supermarkten. Retailers reageren positief, apothekers zijn kritisch. 

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.