Nieuwe regels tegen valse recensies op Amazon | RetailDetail

Nieuwe regels tegen valse recensies op Amazon

Nieuwe regels tegen valse recensies op Amazon

De Amerikaanse webshop Amazon heeft een nieuwe regel ingevoerd voor het aanmaken van recensies: klanten mogen voortaan nog maar vijf producten per week beoordelen. Zo wil Amazon valse recensies tegengaan.

Klant moet product ook gekocht hebben

Amazon heeft al jaren problemen met verkopers die andere partijen inschakelen om positieve reviews van hun producten te schrijven, vaak tegen betaling. Daardoor krijgen ze een betere rating en verkopen ze dus ook beter. Om dat tegen te gaan, mogen klanten voortaan nog maar vijf productreviews per week schrijven. Daarnaast gaat Amazon ook controleren of de persoon die de recensie schrijft ook daadwerkelijk het product heeft gekocht. Enkel boeken, muziekartikelen en video’s vallen niet onder de nieuwe regel.

 

In oktober maakte Amazon het al onmogelijk voor gebruikers om een recensie te plaatsen wanneer ze een product gratis of met een korting hebben gekregen.

 

Voor Amazon zijn betrouwbare recensies bijzonder belangrijk, want een groot deel van het verkoopmodel is er op gebaseerd. Online is er immers geen verkoper die een product kan aanraden en dus moeten klanten vertrouwen op de ervaringen van andere consumenten. Wanneer die echter niet betrouwbaar zijn, straalt dat nadien terug af op Amazon zelf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

Amper 2% Amazon Alexa-gebruikers kocht al via voice

07/08/2018

Slechts 2% van alle Amazon Echo-eigenaars in de VS kocht al iets via de slimme speakers. Velen probeerden het al wel, maar haakten onderweg af. Is de technologie waardeloos of nog niet klaar?

Enorme winststijging Amazon doet 'teleurstellende' omzet vergeten

27/07/2018

De Amerikaanse webreus Amazon heeft in het tweede kwartaal van zijn lopende boekjaar een recordwinst van 2,5 miljard dollar opgetekend, vooral dankzij de afdelingen cloud en reclame. Dat de omzet de verwachtingen niet inloste, kon het feestje niet drukken.

Voeding snelst groeiende categorie voor Amazon

25/07/2018

Voeding en dranken zijn voor Amazon in de Verenigde Staten de snelst groeiende categorie: een derde van alle online bestelde boodschappen zijn voor de retailgigant. Toch blijft de categorie erg klein, ook op de Amerikaanse thuismarkt. 

Chinese internetreus JD.com dit jaar van start in Europa

23/07/2018

Topman Richard Liu van JD.com wil ook op de Europese markt de concurrentie aangaan met Amazon en Alibaba. In Frankrijk heeft de retailer een logistiek centrum gebouwd, Italië komt eraan en nog voor het einde van het jaar wordt het bedrijf operationeel in Duitsland.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.