Nieuwe regels tegen valse recensies op Amazon | RetailDetail

Nieuwe regels tegen valse recensies op Amazon

Nieuwe regels tegen valse recensies op Amazon

De Amerikaanse webshop Amazon heeft een nieuwe regel ingevoerd voor het aanmaken van recensies: klanten mogen voortaan nog maar vijf producten per week beoordelen. Zo wil Amazon valse recensies tegengaan.

Klant moet product ook gekocht hebben

Amazon heeft al jaren problemen met verkopers die andere partijen inschakelen om positieve reviews van hun producten te schrijven, vaak tegen betaling. Daardoor krijgen ze een betere rating en verkopen ze dus ook beter. Om dat tegen te gaan, mogen klanten voortaan nog maar vijf productreviews per week schrijven. Daarnaast gaat Amazon ook controleren of de persoon die de recensie schrijft ook daadwerkelijk het product heeft gekocht. Enkel boeken, muziekartikelen en video’s vallen niet onder de nieuwe regel.

 

In oktober maakte Amazon het al onmogelijk voor gebruikers om een recensie te plaatsen wanneer ze een product gratis of met een korting hebben gekregen.

 

Voor Amazon zijn betrouwbare recensies bijzonder belangrijk, want een groot deel van het verkoopmodel is er op gebaseerd. Online is er immers geen verkoper die een product kan aanraden en dus moeten klanten vertrouwen op de ervaringen van andere consumenten. Wanneer die echter niet betrouwbaar zijn, straalt dat nadien terug af op Amazon zelf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Opinie: Blockchain, de killer van de platformen

11/06/2018

Blockchain houdt bijzonder interessante mogelijkheden in voor retail. Het is echter niet alleen een hulpmiddel voor de retailer, het kan die ook gaan vervangen. Maakt blockchain banken en supermarkten overbodig?

Hoe Amazon ons koopgedrag beïnvloedt

05/06/2018

Liefst 40% van de Belgen winkelt tegenwoordig al bij Amazon en 27% van hen start naar eigen zeggen zijn online zoektocht steevast op de Amazon-website. Toch blijft de fysieke winkel een essentieel verkoopkanaal.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.