Omzet van Alibaba blijft sterk groeien

Omzet van Alibaba blijft sterk groeien
http://www.shutterstock.com/pic-194329550/

De Chinese e-commercegroep Alibaba heeft in het eerste kwartaal van zijn boekjaar een omzetstijging gekend die groter was dan verwacht. De omzet kwam bijna 60 procent hoger uit dan een jaar eerder.

 

Helft omzet via mobiele toestellen

De totale omzet van Alibaba groeide in de drie maanden tot 30 juni met 59 procent naar 32,15 miljard yuan (4,3 miljard euro). Daarmee deed het beter dan verwacht. Ook bij de marktplaatsen Taobao en TMall ging de omzet met 49 procent de hoogte in. Vooral op mobiele toestellen werd er meer gekocht, want daar schoot de omzet met 119 procent de hoogte in naar 17,5 miljard yuan (2,4 miljard euro). 75 procent van de omzet op marktplaatsen wordt nu via mobiele toestellen gehaald.

 

Toch waren het niet allemaal positieve geluiden bij Alibaba. Een aantal nieuwe projecten zijn momenteel nog verlieslatend en het krijgt steeds meer te maken met de concurrentie van andere spelers, zoals JD.com.

 

Verkoop tandpasta en ontbijtgranen

Dat houdt Alibaba echter niet tegen om verder uit te breiden. Zo wil het nu ook in de sector stappen van producten die consumenten dagelijks gebruiken. Dat wil zeggen dat het onder andere tandpasta, ontbijtgranen en zeep gaat verkopen. Niet toevallig heeft JD.com onlangs ook zijn assortiment uitgebreid met dat soort producten.

 

In een eerste fase is de verkoop van het nieuwe assortiment vooral gericht op consumenten op het platteland in China, maar ook in het buitenland wil Alibaba blijven groeien. Oprichter Jack Ma wil dat binnen 10 jaar de helft van de omzet uit het buitenland komt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dochterbedrijf Alibaba op weg naar België

23/01/2018

Het Chinese Alibaba bekijkt de mogelijkheid om een filiaal van dochterbedrijf Ant Financial te openen in Brussel. Dat bedrijf is gespecialiseerd in financiële producten, zoals Alipay. Een definitieve beslissing over het filiaal is er nog niet genomen.

The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan vijf miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Ceconomy stuurt winstwaarschuwing uit voor eerste kwartaal

22/01/2018

Ceconomy, het moederbedrijf achter elektronicaketens Media Markt en Saturn, heeft een bericht uitgestuurd waarin het waarschuwt voor mindere resultaten in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Back to top