Omzet van Alibaba blijft sterk groeien

Omzet van Alibaba blijft sterk groeien
http://www.shutterstock.com/pic-194329550/

De Chinese e-commercegroep Alibaba heeft in het eerste kwartaal van zijn boekjaar een omzetstijging gekend die groter was dan verwacht. De omzet kwam bijna 60 procent hoger uit dan een jaar eerder.

 

Helft omzet via mobiele toestellen

De totale omzet van Alibaba groeide in de drie maanden tot 30 juni met 59 procent naar 32,15 miljard yuan (4,3 miljard euro). Daarmee deed het beter dan verwacht. Ook bij de marktplaatsen Taobao en TMall ging de omzet met 49 procent de hoogte in. Vooral op mobiele toestellen werd er meer gekocht, want daar schoot de omzet met 119 procent de hoogte in naar 17,5 miljard yuan (2,4 miljard euro). 75 procent van de omzet op marktplaatsen wordt nu via mobiele toestellen gehaald.

 

Toch waren het niet allemaal positieve geluiden bij Alibaba. Een aantal nieuwe projecten zijn momenteel nog verlieslatend en het krijgt steeds meer te maken met de concurrentie van andere spelers, zoals JD.com.

 

Verkoop tandpasta en ontbijtgranen

Dat houdt Alibaba echter niet tegen om verder uit te breiden. Zo wil het nu ook in de sector stappen van producten die consumenten dagelijks gebruiken. Dat wil zeggen dat het onder andere tandpasta, ontbijtgranen en zeep gaat verkopen. Niet toevallig heeft JD.com onlangs ook zijn assortiment uitgebreid met dat soort producten.

 

In een eerste fase is de verkoop van het nieuwe assortiment vooral gericht op consumenten op het platteland in China, maar ook in het buitenland wil Alibaba blijven groeien. Oprichter Jack Ma wil dat binnen 10 jaar de helft van de omzet uit het buitenland komt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Henkel verhoogt omzetverwachting voor 2017

15/11/2017

Henkel rondt voor het eerst de kaap van vijftien miljard euro voor zijn omzet over negen maanden. Door de sterke prestaties verhoogt het bedrijf zijn omzet- en winstverwachting.

Singles' Day schudt wereldwijd de retailkalender op, ook hier

14/11/2017

Opzij kerstomzet, Singles' Day is – met verpletterende voorsprong – de grootste winkelfeestdag geworden. Alibaba boekte op zijn eentje liefst 22 miljard euro omzet in slechts 24 uur en ook Bol.com genoot mee. Gaan we naar een nieuwe retailkalender?

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Desigual krijgt fikse tik in eerste drie kwartalen

14/11/2017

De Spaanse modeketen Desigual heeft in de eerste drie kwartalen van 2017 een tik gekregen van meer dan 10%. Vooral in Europa, waar de keten vrijwel al zijn omzet haalt, waren de resultaten teleurstellend.

Back to top