Omzet van Alibaba blijft sterk groeien

Omzet van Alibaba blijft sterk groeien

Omzet van Alibaba blijft sterk groeien
http://www.shutterstock.com/pic-194329550/

De Chinese e-commercegroep Alibaba heeft in het eerste kwartaal van zijn boekjaar een omzetstijging gekend die groter was dan verwacht. De omzet kwam bijna 60 procent hoger uit dan een jaar eerder.

 

Helft omzet via mobiele toestellen

De totale omzet van Alibaba groeide in de drie maanden tot 30 juni met 59 procent naar 32,15 miljard yuan (4,3 miljard euro). Daarmee deed het beter dan verwacht. Ook bij de marktplaatsen Taobao en TMall ging de omzet met 49 procent de hoogte in. Vooral op mobiele toestellen werd er meer gekocht, want daar schoot de omzet met 119 procent de hoogte in naar 17,5 miljard yuan (2,4 miljard euro). 75 procent van de omzet op marktplaatsen wordt nu via mobiele toestellen gehaald.

 

Toch waren het niet allemaal positieve geluiden bij Alibaba. Een aantal nieuwe projecten zijn momenteel nog verlieslatend en het krijgt steeds meer te maken met de concurrentie van andere spelers, zoals JD.com.

 

Verkoop tandpasta en ontbijtgranen

Dat houdt Alibaba echter niet tegen om verder uit te breiden. Zo wil het nu ook in de sector stappen van producten die consumenten dagelijks gebruiken. Dat wil zeggen dat het onder andere tandpasta, ontbijtgranen en zeep gaat verkopen. Niet toevallig heeft JD.com onlangs ook zijn assortiment uitgebreid met dat soort producten.

 

In een eerste fase is de verkoop van het nieuwe assortiment vooral gericht op consumenten op het platteland in China, maar ook in het buitenland wil Alibaba blijven groeien. Oprichter Jack Ma wil dat binnen 10 jaar de helft van de omzet uit het buitenland komt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Omzet modegroep WE blijft teruglopen

10/08/2018

Modegroep WE International blijft omzet verliezen: de verkoopcijfers liepen vorig jaar met 2,8% terug naar 275,8 miljoen euro. Ook de operationele winst gaat erop achteruit, al blijft de nettowinst stabiel.

Adidas scoort dankzij WK voetbal

09/08/2018

Het Duitse sportmodemerk Adidas heeft een topkwartaal achter de rug, met dank aan het voorbije WK voetbal. De totale omzet steeg 4% tot 5,26 miljard euro. liefst 3,2 miljard daarvan haalde Adidas uit de verkoop van sportschoenen.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.

Lagere omzet, hogere winst voor Ahold Delhaize

08/08/2018

Terwijl de omzet van Ahold Delhaize onder druk staat in de Verenigde Staten, bevestigt Delhaize in België de positieve trend die in het eerste kwartaal werd ingezet, met dank aan de tovergroentjes. Online ligt de groep op koers.

Zalando valt tegen in tweede kwartaal

07/08/2018

Zalando kon niet aan de verwachtingen tippen in het voorbije kwartaal: ondanks een recordaantal bestellingen en stijgende winst vielen zowel de brutowinst als de omzet lager uit dan door analisten voorspeld.