Omzet van Alibaba blijft sterk groeien

Omzet van Alibaba blijft sterk groeien

Omzet van Alibaba blijft sterk groeien
http://www.shutterstock.com/pic-194329550/

De Chinese e-commercegroep Alibaba heeft in het eerste kwartaal van zijn boekjaar een omzetstijging gekend die groter was dan verwacht. De omzet kwam bijna 60 procent hoger uit dan een jaar eerder.

 

Helft omzet via mobiele toestellen

De totale omzet van Alibaba groeide in de drie maanden tot 30 juni met 59 procent naar 32,15 miljard yuan (4,3 miljard euro). Daarmee deed het beter dan verwacht. Ook bij de marktplaatsen Taobao en TMall ging de omzet met 49 procent de hoogte in. Vooral op mobiele toestellen werd er meer gekocht, want daar schoot de omzet met 119 procent de hoogte in naar 17,5 miljard yuan (2,4 miljard euro). 75 procent van de omzet op marktplaatsen wordt nu via mobiele toestellen gehaald.

 

Toch waren het niet allemaal positieve geluiden bij Alibaba. Een aantal nieuwe projecten zijn momenteel nog verlieslatend en het krijgt steeds meer te maken met de concurrentie van andere spelers, zoals JD.com.

 

Verkoop tandpasta en ontbijtgranen

Dat houdt Alibaba echter niet tegen om verder uit te breiden. Zo wil het nu ook in de sector stappen van producten die consumenten dagelijks gebruiken. Dat wil zeggen dat het onder andere tandpasta, ontbijtgranen en zeep gaat verkopen. Niet toevallig heeft JD.com onlangs ook zijn assortiment uitgebreid met dat soort producten.

 

In een eerste fase is de verkoop van het nieuwe assortiment vooral gericht op consumenten op het platteland in China, maar ook in het buitenland wil Alibaba blijven groeien. Oprichter Jack Ma wil dat binnen 10 jaar de helft van de omzet uit het buitenland komt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.