Omzet Yoox Net-a-porter kent forse stijging

Omzet Yoox Net-a-porter kent forse stijging

De omzet van Yoox Net-a-porter Group is in 2016 met 17,7 procent gestegen ten opzichte van de pro-forma cijfers van 2015. Bovendien groeide de omzet in het laatste kwartaal sterker dan in de drie voorgaande kwartalen.

 

Stijging klanten en bestellingen

De totale omzet van Yoox Net-a-porter kwam in 2016 uit op 1,87 miljard euro, wat een groei betekende van 17,7 procent. In het laatste kwartaal was er zelfs sprake van een omzetgroei van 19,2 procent naar 538,2 miljoen euro.

 

De groep wijst voor de sterke stijging naar de groei van het aantal unieke bezoekers per maand, goed voor een totaal van 28,8 miljoen. Een jaar eerder waren dat er nog maar 26,7 miljoen. Het aantal actieve klanten steeg zo van 2,5 miljoen naar 2,9 miljoen en ook het aantal bestellingen ging fors de hoogte in, naar 8,4 miljoen. De gemiddelde waarde van een bestelling daalde wel van 352 euro naar 334 euro.

 

“We blijven onze superioriteit tonen over alle sectors waarin we opereren”, zegt Federico Marchetti, CEO van de groep. “Onze unieke service, onverslaanbare productkeuze, uitstekende content en voortdurende innovatie maken ons de eerste bestemming voor consumenten die ons vertrouwen als een leidende autoriteit op vlak van mode.”

 

Sterke groei in Azië

Op geografisch vlak was de sterkste groei voor de groep te vinden in Azië-Pacific, waar de omzet met 27,1 procent de hoogte in ging. In het vierde kwartaal was dat zelfs 36 procent. In Europa steeg de omzet met 13,2 procent ten opzichte van een jaar eerder. De totale nettowinst steeg met 16 procent naar 69,3 miljoen euro, met een marge van 3,7 procent.

 

In 2017 verwacht Yoox Net-a-porter een gelijkaardige groei tussen 17 en 20 procent. Het wil tot 2020 minstens dat groeitempo aanhouden. Daarnaast moet ook de winstgevendheid blijven stijgen. Daarom gaat het onder andere investeren in technologie, verschillende logistieke hubs, klantenservice en een nieuw distributiecentrum in Dubai.

 

Enkele dagen geleden raakte nog bekend dat Natalie Massenet, de oprichtster van Net-a-porter, aan de slag gaat bij concurrent Farfetch. Massenet besloot vlak voor de fusie van Yoox en Net-a-porter op te stappen, omdat ze zich niet kon vereenzelvigen met de rol die ze binnen het bedrijf zou krijgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Glinstertje hoop voor de moderetail in 2018

08/12/2017

De moeilijkste tijd is voorbij voor de modesector, besluit McKinsey in de studie The State of Fashion 2018. Al wordt niks nog zoals het was: de meeste groei is voortaan in het Zuiden en het Oosten te vinden, fast-fashion wordt sneller en de groten worden nog groter.

 

Hema maakt eindelijk weer winst

07/12/2017

Hema weet weer wat winst is: nadat het de voorbije kwartalen het nettoverlies al had kunnen drukken, is de Nederlandse keten er in het derde kwartaal in geslaagd om voor het eerst sinds lang een nettowinst op te tekenen.

Hudson’s Bay lijdt fors verlies in derde kwartaal

07/12/2017

In het derde kwartaal van 2017 heeft het Canadese Hudson’s Bay opnieuw fors verlies geleden. Het moederbedrijf van onder meer Saks OFF 5th zag daarnaast ook de omzet dalen ten opzichte van een jaar eerder.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Back to top