Onderzoek: "Online shoppen meestal niet goedkoper" | RetailDetail

Onderzoek: "Online shoppen meestal niet goedkoper"

Onderzoek: "Online shoppen meestal niet goedkoper"
http://www.shutterstock.com/nl/pic-389433475/

Een onderzoek van de Amerikaanse universiteit MIT uit Boston heeft aangetoond dat online shoppen meestal niet goedkoper is dan gewoon winkelen in een fysiek filialen. In bijna drie op de vier gevallen zijn de prijzen zelfs gewoon hetzelfde.

 

24.000 prijzen vergeleken

Voor het onderzoek bestudeerden professor Alberto Cavallo en zijn team de prijzen van 24.000 producten bij 56 winkelketens in tien landen. Daaruit blijkt dat in 72 procent van de gevallen de prijzen online identiek zijn aan de prijs in de winkel. Daarbij wordt natuurlijk geen rekening gehouden met zuivere online spelers, aangezien het onderzoek enkel de vergelijking maakt tussen online en offline prijzen binnen eenzelfde bedrijf.

 

Vooral bij kleding en elektronica, twee markten waar het online shoppen het sterkst is doorgebroken, blijkt dat de prijzen vrijwel altijd gelijk lopen. Bij kantoorbenodigdheden en drogisterijproducten liggen de prijzen dan weer verder uit elkaar.

 

Zelfs als er prijsverschillen merkbaar zijn, dan zijn die meestal miniem. De online korting is zelden hoger dan 4 procent en het gemiddelde is zelfs amper 1 procent.

 

Online en offline zelfde prijsniveau

België en Nederland zijn niet opgenomen in de studie, maar Gino Van Ossel, marketingprofessor aan de Vlerick Business School, ziet ook hier een gelijkaardige trend. Volgens hem hanteren de meeste ketens immers steevast dezelfde prijs voor online en offline.

 

“Online-only-aanbiedingen zijn uiteraard een uitzondering. Die producten worden niet in de winkel aangeboden, omdat de verkoopskosten in de winkel te hoog liggen bijvoorbeeld. Soms is er online een prijsverschil als je bestelt op een tijdstip waarop de winkel niet open is, sommige onlinekortingen en -stunts worden enkel ’s nachts aangeboden”, aldus Van Ossel aan De Standaard.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.