Onderzoek: "Online shoppen meestal niet goedkoper"

Onderzoek: "Online shoppen meestal niet goedkoper"
http://www.shutterstock.com/nl/pic-389433475/

Een onderzoek van de Amerikaanse universiteit MIT uit Boston heeft aangetoond dat online shoppen meestal niet goedkoper is dan gewoon winkelen in een fysiek filialen. In bijna drie op de vier gevallen zijn de prijzen zelfs gewoon hetzelfde.

 

24.000 prijzen vergeleken

Voor het onderzoek bestudeerden professor Alberto Cavallo en zijn team de prijzen van 24.000 producten bij 56 winkelketens in tien landen. Daaruit blijkt dat in 72 procent van de gevallen de prijzen online identiek zijn aan de prijs in de winkel. Daarbij wordt natuurlijk geen rekening gehouden met zuivere online spelers, aangezien het onderzoek enkel de vergelijking maakt tussen online en offline prijzen binnen eenzelfde bedrijf.

 

Vooral bij kleding en elektronica, twee markten waar het online shoppen het sterkst is doorgebroken, blijkt dat de prijzen vrijwel altijd gelijk lopen. Bij kantoorbenodigdheden en drogisterijproducten liggen de prijzen dan weer verder uit elkaar.

 

Zelfs als er prijsverschillen merkbaar zijn, dan zijn die meestal miniem. De online korting is zelden hoger dan 4 procent en het gemiddelde is zelfs amper 1 procent.

 

Online en offline zelfde prijsniveau

België en Nederland zijn niet opgenomen in de studie, maar Gino Van Ossel, marketingprofessor aan de Vlerick Business School, ziet ook hier een gelijkaardige trend. Volgens hem hanteren de meeste ketens immers steevast dezelfde prijs voor online en offline.

 

“Online-only-aanbiedingen zijn uiteraard een uitzondering. Die producten worden niet in de winkel aangeboden, omdat de verkoopskosten in de winkel te hoog liggen bijvoorbeeld. Soms is er online een prijsverschil als je bestelt op een tijdstip waarop de winkel niet open is, sommige onlinekortingen en -stunts worden enkel ’s nachts aangeboden”, aldus Van Ossel aan De Standaard.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Back to top