Online bestedingen voor voeding stijgen sterk

Online bestedingen voor voeding stijgen sterk
http://www.shutterstock.com/nl/pic-342442676/

In het eerste kwartaal van 2016 heeft de Nederlandse consument 4,9 miljard euro online uitgegeven. Dat is een stijging van 13 procent ten opzichte van een jaar eerder. Vooral aan voeding werd in het eerste kwartaal een pak meer uitgegeven.

 

10 procent producten online verkocht

Dat blijkt uit de cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor. In totaal werden er 40,82 miljoen aankopen online gedaan. De groei van e-commerce is vooral te vinden binnen de producten, waar de omzet met 22 procent steeg naar 2,34 miljard euro.

 

De grootste stijgers binnen de producten waren schoenen & lifestyle (+47 procent) en food/nearfood (+57 procent). Ook bij speelgoed, huishoudelijke elektronica en telecom, allen +27 procent, was een mooie groei merkbaar.

 

“Zetten we de bestedingen aan online gekochte producten af tegen de totale consumptieve bestedingen aan detailhandelsgoederen van 23,48 miljard euro in Q1 2016 (berekening op basis van CBS cijfers), dan bedraagt het online aandeel van 2,34 miljard euro inmiddels 10 procent. De opkrabbelende cijfers in de detailhandel worden in belangrijke mate bepaald door stijgende online verkopen van (web)winkels”, aldus Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org.

 

Opmars bij mobiele toestellen

De forse groei binnen het segment voeding is vooral te danken aan het stijgende online aanbod van foodretailers, maar ook steeds meer consumenten shoppen zowel online als in de fysieke winkels van supermarktketens. “Van deze groep omnichannel consumenten weten we dat ze zwaardere besteders zijn, die daarnaast ook trouwer zijn aan de supermarktformule”, stelt Joop Holla, Research Director FMCG bij GfK.

 

Ook de mobiele aankopen zitten stevig in de lift. In het eerste kwartaal van 2016 werden er 3,1 miljoen aankopen gedaan via mobiele toestellen, 8 procent van alle online aankopen. Een jaar eerder was dat nog maar 5 procent. Vooral in de categorieën media & entertainment en schoenen is m-commerce doorgebroken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Regering past akkoord nachtwerk e-commerce aan

20/10/2017

De regering gaat de regeling die het eerder sloot rond nachtwerk in e-commerce aanpassen. Daardoor wordt nachtwerk vanaf 20u al mogelijk van zodra er een akkoord is met slechts één vakbond.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze wel nog maar kleine aantallen.

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top