Online bestedingen voor voeding stijgen sterk | RetailDetail

Online bestedingen voor voeding stijgen sterk

Online bestedingen voor voeding stijgen sterk
http://www.shutterstock.com/nl/pic-342442676/

In het eerste kwartaal van 2016 heeft de Nederlandse consument 4,9 miljard euro online uitgegeven. Dat is een stijging van 13 procent ten opzichte van een jaar eerder. Vooral aan voeding werd in het eerste kwartaal een pak meer uitgegeven.

 

10 procent producten online verkocht

Dat blijkt uit de cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor. In totaal werden er 40,82 miljoen aankopen online gedaan. De groei van e-commerce is vooral te vinden binnen de producten, waar de omzet met 22 procent steeg naar 2,34 miljard euro.

 

De grootste stijgers binnen de producten waren schoenen & lifestyle (+47 procent) en food/nearfood (+57 procent). Ook bij speelgoed, huishoudelijke elektronica en telecom, allen +27 procent, was een mooie groei merkbaar.

 

“Zetten we de bestedingen aan online gekochte producten af tegen de totale consumptieve bestedingen aan detailhandelsgoederen van 23,48 miljard euro in Q1 2016 (berekening op basis van CBS cijfers), dan bedraagt het online aandeel van 2,34 miljard euro inmiddels 10 procent. De opkrabbelende cijfers in de detailhandel worden in belangrijke mate bepaald door stijgende online verkopen van (web)winkels”, aldus Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org.

 

Opmars bij mobiele toestellen

De forse groei binnen het segment voeding is vooral te danken aan het stijgende online aanbod van foodretailers, maar ook steeds meer consumenten shoppen zowel online als in de fysieke winkels van supermarktketens. “Van deze groep omnichannel consumenten weten we dat ze zwaardere besteders zijn, die daarnaast ook trouwer zijn aan de supermarktformule”, stelt Joop Holla, Research Director FMCG bij GfK.

 

Ook de mobiele aankopen zitten stevig in de lift. In het eerste kwartaal van 2016 werden er 3,1 miljoen aankopen gedaan via mobiele toestellen, 8 procent van alle online aankopen. Een jaar eerder was dat nog maar 5 procent. Vooral in de categorieën media & entertainment en schoenen is m-commerce doorgebroken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Chinese internetreus JD.com dit jaar van start in Europa

23/07/2018

Topman Richard Liu van JD.com wil ook op de Europese markt de concurrentie aangaan met Amazon en Alibaba. In Frankrijk heeft de retailer een logistiek centrum gebouwd, Italië komt eraan en nog voor het einde van het jaar wordt het bedrijf operationeel in Duitsland.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.