Online bestedingen voor voeding stijgen sterk

Online bestedingen voor voeding stijgen sterk
http://www.shutterstock.com/nl/pic-342442676/

In het eerste kwartaal van 2016 heeft de Nederlandse consument 4,9 miljard euro online uitgegeven. Dat is een stijging van 13 procent ten opzichte van een jaar eerder. Vooral aan voeding werd in het eerste kwartaal een pak meer uitgegeven.

 

10 procent producten online verkocht

Dat blijkt uit de cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor. In totaal werden er 40,82 miljoen aankopen online gedaan. De groei van e-commerce is vooral te vinden binnen de producten, waar de omzet met 22 procent steeg naar 2,34 miljard euro.

 

De grootste stijgers binnen de producten waren schoenen & lifestyle (+47 procent) en food/nearfood (+57 procent). Ook bij speelgoed, huishoudelijke elektronica en telecom, allen +27 procent, was een mooie groei merkbaar.

 

“Zetten we de bestedingen aan online gekochte producten af tegen de totale consumptieve bestedingen aan detailhandelsgoederen van 23,48 miljard euro in Q1 2016 (berekening op basis van CBS cijfers), dan bedraagt het online aandeel van 2,34 miljard euro inmiddels 10 procent. De opkrabbelende cijfers in de detailhandel worden in belangrijke mate bepaald door stijgende online verkopen van (web)winkels”, aldus Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org.

 

Opmars bij mobiele toestellen

De forse groei binnen het segment voeding is vooral te danken aan het stijgende online aanbod van foodretailers, maar ook steeds meer consumenten shoppen zowel online als in de fysieke winkels van supermarktketens. “Van deze groep omnichannel consumenten weten we dat ze zwaardere besteders zijn, die daarnaast ook trouwer zijn aan de supermarktformule”, stelt Joop Holla, Research Director FMCG bij GfK.

 

Ook de mobiele aankopen zitten stevig in de lift. In het eerste kwartaal van 2016 werden er 3,1 miljoen aankopen gedaan via mobiele toestellen, 8 procent van alle online aankopen. Een jaar eerder was dat nog maar 5 procent. Vooral in de categorieën media & entertainment en schoenen is m-commerce doorgebroken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Back to top