Online bestedingen voor voeding stijgen sterk | RetailDetail

Online bestedingen voor voeding stijgen sterk

Online bestedingen voor voeding stijgen sterk
http://www.shutterstock.com/nl/pic-342442676/

In het eerste kwartaal van 2016 heeft de Nederlandse consument 4,9 miljard euro online uitgegeven. Dat is een stijging van 13 procent ten opzichte van een jaar eerder. Vooral aan voeding werd in het eerste kwartaal een pak meer uitgegeven.

 

10 procent producten online verkocht

Dat blijkt uit de cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor. In totaal werden er 40,82 miljoen aankopen online gedaan. De groei van e-commerce is vooral te vinden binnen de producten, waar de omzet met 22 procent steeg naar 2,34 miljard euro.

 

De grootste stijgers binnen de producten waren schoenen & lifestyle (+47 procent) en food/nearfood (+57 procent). Ook bij speelgoed, huishoudelijke elektronica en telecom, allen +27 procent, was een mooie groei merkbaar.

 

“Zetten we de bestedingen aan online gekochte producten af tegen de totale consumptieve bestedingen aan detailhandelsgoederen van 23,48 miljard euro in Q1 2016 (berekening op basis van CBS cijfers), dan bedraagt het online aandeel van 2,34 miljard euro inmiddels 10 procent. De opkrabbelende cijfers in de detailhandel worden in belangrijke mate bepaald door stijgende online verkopen van (web)winkels”, aldus Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org.

 

Opmars bij mobiele toestellen

De forse groei binnen het segment voeding is vooral te danken aan het stijgende online aanbod van foodretailers, maar ook steeds meer consumenten shoppen zowel online als in de fysieke winkels van supermarktketens. “Van deze groep omnichannel consumenten weten we dat ze zwaardere besteders zijn, die daarnaast ook trouwer zijn aan de supermarktformule”, stelt Joop Holla, Research Director FMCG bij GfK.

 

Ook de mobiele aankopen zitten stevig in de lift. In het eerste kwartaal van 2016 werden er 3,1 miljoen aankopen gedaan via mobiele toestellen, 8 procent van alle online aankopen. Een jaar eerder was dat nog maar 5 procent. Vooral in de categorieën media & entertainment en schoenen is m-commerce doorgebroken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

Deverfwebshop.be gaat Frans en zoekt partner

14/05/2018

Het Oost-Vlaamse deverfwebshop.be lanceert een Franstalige website: de verfspecialist wil met boutiquepeinture.fr zowel de Waalse als de Franse markt bedienen en zoekt ook een partner voor verdere expansie.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Niet Amazon, maar Walmart neemt Indiase marktleider over

07/05/2018

Ondanks een verleidelijk aanzoek van Amazon gaat de Indiase e-tailer Flipkart toch over in handen van Walmart en - opvallend - Google-eigenaar Alphabet. Voor 15 miljard dollar krijgen de Amerikanen zowat 75% van de aandelen in Flipkart in handen.