Online handel in België kent 15 procent groei

Online handel in België kent 15 procent groei

In 2015 is de online handel in België volgens ondernemersorganisatie Comeos met 15 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. De totale online omzet komt zo uit op 6,46 miljard euro.

 

440.000 nieuwe klanten

In totaal was de online handel in België vorig jaar goed voor 7,13 procent van de totale omzet. Een jaar eerder was dat nog maar 6,44 procent. Langs de andere kant is het aandeel van de omzet dat naar het buitenland gaat ook met 11 procent gestegen. Momenteel gebeurt 46,8 procent van alle aankopen bij webwinkels over de landsgrenzen.

 

Vorig jaar kwamen er 440.000 nieuwe klanten bij. Jammer genoeg zoeken die hun heil steeds vaker over de grenzen. De concurrentiehandicaps van onze Belgische handelaars geldt voor webshops dubbel en dik: de klant hoeft zich niet eens over de grens te verplaatsen, de buitenlandse webshops komen als het ware naar hem toe. Door arbeidskost, de grotere arbeidsflexibiliteit, door lagere btw, accijnzen en taksen en door goedkopere en snellere leveringen, kunnen die spelers vaak stukken sneller en goedkoper werken”, zegt Dominique Michel, CEO bij Comeos.

 

Eind 2015 is er wel al een sociaal akkoord bereikt om nachtwerk mogelijk te maken binnen de logistieksector bij e-commerce. Zo zullen er binnenkort ook in België ’s nachts orders kunnen verwerkt worden, wat de concurrentiepositie danig zal verbeteren. Ook de loonkloof neemt, dank zij de taks shift, wat af: tegen 2019 zouden we maar een verschil van 16% meer hebben, tegenover de 20% vandaag. Wat natuurlijk nog heel veel is.”

 

Ook de verzendkosten vanuit België moeten volgens Comeos omlaag. “Een pakket van twee kilo vanuit Brussel naar Wenen versturen, kost bijvoorbeeld 32 euro. Maar vanuit Wenen naar Brussel stuur je hetzelfde pakket op voor 14 euro. Er moet dus in de hele logistieke keten werk worden gemaakt van een eerlijk en gelijk speelveld binnen Europa.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Regering past akkoord nachtwerk e-commerce aan

20/10/2017

De regering gaat de regeling die het eerder sloot rond nachtwerk in e-commerce aanpassen. Daardoor wordt nachtwerk vanaf 20u al mogelijk van zodra er een akkoord is met slechts één vakbond.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze wel nog maar kleine aantallen.

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top