Online handel in België kent 15 procent groei | RetailDetail

Online handel in België kent 15 procent groei

Online handel in België kent 15 procent groei

In 2015 is de online handel in België volgens ondernemersorganisatie Comeos met 15 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. De totale online omzet komt zo uit op 6,46 miljard euro.

 

440.000 nieuwe klanten

In totaal was de online handel in België vorig jaar goed voor 7,13 procent van de totale omzet. Een jaar eerder was dat nog maar 6,44 procent. Langs de andere kant is het aandeel van de omzet dat naar het buitenland gaat ook met 11 procent gestegen. Momenteel gebeurt 46,8 procent van alle aankopen bij webwinkels over de landsgrenzen.

 

Vorig jaar kwamen er 440.000 nieuwe klanten bij. Jammer genoeg zoeken die hun heil steeds vaker over de grenzen. De concurrentiehandicaps van onze Belgische handelaars geldt voor webshops dubbel en dik: de klant hoeft zich niet eens over de grens te verplaatsen, de buitenlandse webshops komen als het ware naar hem toe. Door arbeidskost, de grotere arbeidsflexibiliteit, door lagere btw, accijnzen en taksen en door goedkopere en snellere leveringen, kunnen die spelers vaak stukken sneller en goedkoper werken”, zegt Dominique Michel, CEO bij Comeos.

 

Eind 2015 is er wel al een sociaal akkoord bereikt om nachtwerk mogelijk te maken binnen de logistieksector bij e-commerce. Zo zullen er binnenkort ook in België ’s nachts orders kunnen verwerkt worden, wat de concurrentiepositie danig zal verbeteren. Ook de loonkloof neemt, dank zij de taks shift, wat af: tegen 2019 zouden we maar een verschil van 16% meer hebben, tegenover de 20% vandaag. Wat natuurlijk nog heel veel is.”

 

Ook de verzendkosten vanuit België moeten volgens Comeos omlaag. “Een pakket van twee kilo vanuit Brussel naar Wenen versturen, kost bijvoorbeeld 32 euro. Maar vanuit Wenen naar Brussel stuur je hetzelfde pakket op voor 14 euro. Er moet dus in de hele logistieke keten werk worden gemaakt van een eerlijk en gelijk speelveld binnen Europa.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.