Online handel in België kent 15 procent groei | RetailDetail

Online handel in België kent 15 procent groei

Online handel in België kent 15 procent groei

In 2015 is de online handel in België volgens ondernemersorganisatie Comeos met 15 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. De totale online omzet komt zo uit op 6,46 miljard euro.

 

440.000 nieuwe klanten

In totaal was de online handel in België vorig jaar goed voor 7,13 procent van de totale omzet. Een jaar eerder was dat nog maar 6,44 procent. Langs de andere kant is het aandeel van de omzet dat naar het buitenland gaat ook met 11 procent gestegen. Momenteel gebeurt 46,8 procent van alle aankopen bij webwinkels over de landsgrenzen.

 

Vorig jaar kwamen er 440.000 nieuwe klanten bij. Jammer genoeg zoeken die hun heil steeds vaker over de grenzen. De concurrentiehandicaps van onze Belgische handelaars geldt voor webshops dubbel en dik: de klant hoeft zich niet eens over de grens te verplaatsen, de buitenlandse webshops komen als het ware naar hem toe. Door arbeidskost, de grotere arbeidsflexibiliteit, door lagere btw, accijnzen en taksen en door goedkopere en snellere leveringen, kunnen die spelers vaak stukken sneller en goedkoper werken”, zegt Dominique Michel, CEO bij Comeos.

 

Eind 2015 is er wel al een sociaal akkoord bereikt om nachtwerk mogelijk te maken binnen de logistieksector bij e-commerce. Zo zullen er binnenkort ook in België ’s nachts orders kunnen verwerkt worden, wat de concurrentiepositie danig zal verbeteren. Ook de loonkloof neemt, dank zij de taks shift, wat af: tegen 2019 zouden we maar een verschil van 16% meer hebben, tegenover de 20% vandaag. Wat natuurlijk nog heel veel is.”

 

Ook de verzendkosten vanuit België moeten volgens Comeos omlaag. “Een pakket van twee kilo vanuit Brussel naar Wenen versturen, kost bijvoorbeeld 32 euro. Maar vanuit Wenen naar Brussel stuur je hetzelfde pakket op voor 14 euro. Er moet dus in de hele logistieke keten werk worden gemaakt van een eerlijk en gelijk speelveld binnen Europa.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amper 2% Amazon Alexa-gebruikers kocht al via voice

07/08/2018

Slechts 2% van alle Amazon Echo-eigenaars in de VS kocht al iets via de slimme speakers. Velen probeerden het al wel, maar haakten onderweg af. Is de technologie waardeloos of nog niet klaar?

Zalando valt tegen in tweede kwartaal

07/08/2018

Zalando kon niet aan de verwachtingen tippen in het voorbije kwartaal: ondanks een recordaantal bestellingen en stijgende winst vielen zowel de brutowinst als de omzet lager uit dan door analisten voorspeld. 

Carrefour gaat lokale producten ook online verkopen

30/07/2018

Lokale producten krijgen al sinds 2013 een prominente plaats in de hyper- en supermarkten van Carrefour Belgium. Nu opent de retailer ook zijn webshop voor ambachtelijke producenten die een ruimer publiek willen bereiken.

Enorme winststijging Amazon doet 'teleurstellende' omzet vergeten

27/07/2018

De Amerikaanse webreus Amazon heeft in het tweede kwartaal van zijn lopende boekjaar een recordwinst van 2,5 miljard dollar opgetekend, vooral dankzij de afdelingen cloud en reclame. Dat de omzet de verwachtingen niet inloste, kon het feestje niet drukken.

Voeding snelst groeiende categorie voor Amazon

25/07/2018

Voeding en dranken zijn voor Amazon in de Verenigde Staten de snelst groeiende categorie: een derde van alle online bestelde boodschappen zijn voor de retailgigant. Toch blijft de categorie erg klein, ook op de Amerikaanse thuismarkt. 

Coolblue is er voortaan ook in het Engels

25/07/2018

Elektronicaretailer Coolblue lanceert zijn website en app nu ook in het Engels. Het zegt daarmee Engelstalige klanten in de Benelux beter te willen bedienen. Van een stap richting buitenland is (nog) geen sprake, klinkt het.