Online shoppen wordt snel populair in België. | RetailDetail

Online shoppen wordt snel populair in België.

Online shoppen wordt snel populair in België.

Het online winkelen in België is aan een sterke opmars bezig. Dit blijkt uit een onderzoek da Belga iVox uitvoerde in opdracht van Mastercard. De financiële dienstverlener lanceerde vorig jaar zijn Maestrokaart voor e-commerce. Met deze enquête wilde Mastercard de impact van hun product op de markt meten. 

 

Online winkelen biedt mogelijkheden om in te spelen op de snelheid waarmee deze maatschappij leeft. De Belgische consument vindt online shoppen minder stresserend (72%). Je kan alles rustig bekijken zonder de drukte die je in een winkel zou hebben of zonder beperking van openingsuren.

 

De consument waardeert bovendien de grotere gebruiksvriendelijkheid van de websites (66%), lagere prijzen (58%) en snellere transacties (55%) dan in een fysieke retailomgeving.

 

Toch zijn er nog steeds factoren die het online winkelen voor de Belgische consument minder aangenaam maken. De perceptie blijft dat er voor e-commerce geen geschikt betaalmiddel is. Ook zijn er nog mensen die het tastbare missen, het feit van een product te kopen zonder het eerst te kunnen vasthouden.

 

Langere leveringstijden zijn een ander aspect waar webshops aan moeten werken. Er is echter vooral een beperkte kennis over e-commerce, de veiligheid ervan en interessante websites.   

Het online winkelen in België is aan een sterke opmars bezig. Dit blijkt uit een onderzoek da Belga iVox uitvoerde in opdracht van Mastercard. De financiële dienstverlener lanceerde vorig jaar zijn Maestrokaart voor e-commerce. Met deze enquête wilde Mastercard de impact van hun product op de markt meten. 

 

Online winkelen biedt mogelijkheden om in te spelen op de snelheid waarmee deze maatschappij leeft. De Belgische consument vindt online shoppen minder stresserend (72%). Je kan alles rustig bekijken zonder de drukte die je in een winkel zou hebben of zonder beperking van openingsuren.

 

De consument waardeert bovendien de grotere gebruiksvriendelijkheid van de websites (66%), lagere prijzen (58%) en snellere transacties (55%) dan in een fysieke retailomgeving.

 

Toch zijn er nog steeds factoren die het online winkelen voor de Belgische consument minder aangenaam maken. De perceptie blijft dat er voor e-commerce geen geschikt betaalmiddel is. Ook zijn er nog mensen die het tastbare missen, het feit van een product te kopen zonder het eerst te kunnen vasthouden.

 

Langere leveringstijden zijn een ander aspect waar webshops aan moeten werken. Er is echter vooral een beperkte kennis over e-commerce, de veiligheid ervan en interessante websites.   

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.