Online shoppen wordt snel populair in België.

Online shoppen wordt snel populair in België.

Het online winkelen in België is aan een sterke opmars bezig. Dit blijkt uit een onderzoek da Belga iVox uitvoerde in opdracht van Mastercard. De financiële dienstverlener lanceerde vorig jaar zijn Maestrokaart voor e-commerce. Met deze enquête wilde Mastercard de impact van hun product op de markt meten. 

 

Online winkelen biedt mogelijkheden om in te spelen op de snelheid waarmee deze maatschappij leeft. De Belgische consument vindt online shoppen minder stresserend (72%). Je kan alles rustig bekijken zonder de drukte die je in een winkel zou hebben of zonder beperking van openingsuren.

 

De consument waardeert bovendien de grotere gebruiksvriendelijkheid van de websites (66%), lagere prijzen (58%) en snellere transacties (55%) dan in een fysieke retailomgeving.

 

Toch zijn er nog steeds factoren die het online winkelen voor de Belgische consument minder aangenaam maken. De perceptie blijft dat er voor e-commerce geen geschikt betaalmiddel is. Ook zijn er nog mensen die het tastbare missen, het feit van een product te kopen zonder het eerst te kunnen vasthouden.

 

Langere leveringstijden zijn een ander aspect waar webshops aan moeten werken. Er is echter vooral een beperkte kennis over e-commerce, de veiligheid ervan en interessante websites.   

Het online winkelen in België is aan een sterke opmars bezig. Dit blijkt uit een onderzoek da Belga iVox uitvoerde in opdracht van Mastercard. De financiële dienstverlener lanceerde vorig jaar zijn Maestrokaart voor e-commerce. Met deze enquête wilde Mastercard de impact van hun product op de markt meten. 

 

Online winkelen biedt mogelijkheden om in te spelen op de snelheid waarmee deze maatschappij leeft. De Belgische consument vindt online shoppen minder stresserend (72%). Je kan alles rustig bekijken zonder de drukte die je in een winkel zou hebben of zonder beperking van openingsuren.

 

De consument waardeert bovendien de grotere gebruiksvriendelijkheid van de websites (66%), lagere prijzen (58%) en snellere transacties (55%) dan in een fysieke retailomgeving.

 

Toch zijn er nog steeds factoren die het online winkelen voor de Belgische consument minder aangenaam maken. De perceptie blijft dat er voor e-commerce geen geschikt betaalmiddel is. Ook zijn er nog mensen die het tastbare missen, het feit van een product te kopen zonder het eerst te kunnen vasthouden.

 

Langere leveringstijden zijn een ander aspect waar webshops aan moeten werken. Er is echter vooral een beperkte kennis over e-commerce, de veiligheid ervan en interessante websites.   

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JD.com zet vol in op drones

23/05/2017

Het Chinese JD.com kom gaat het grootste Chinese logistieke netwerk voor drones uitbouwen. Het heeft daarvoor een akkoord bereikt met het bestuur van de provincie Shaanxi in Midden-China. Sommige drones zouden zelfs tot duizend kilo moeten kunnen vervoeren.

Belgische Storesquare voert kapitaalsverhoging door

22/05/2017

Het Belgische Storesquare, dat lokale handelaars samenbrengt op één online platform, wil dankzij een reclamecampagne en een kapitaalverhoging zijn naamsbekendheid verhogen en de aanval inzetten op grotere concurrenten als Coolblue en Bol.com.

Boomende e-commerce zorgt voor startersrecord

18/05/2017

Het aantal Belgen dat een eigen onderneming is gestart, was nooit hoger dan vorig jaar. Opvallend: de dienstensector, en dan vooral de kleine zelfstandige koerierbedrijfjes die pakjes leveren voor webshops, trekken de kar.

Heftige strijd om de laatste mijl in thuisbezorgen

16/05/2017

De strijd om de laagste bezorgkosten richting consument - met name tussen Amazon en Walmart - staat hoog op de agenda in de Verenigde Staten. “Standaardisatie van pakketlabels is in de VS ook een thema. Wel is men daar nog niet zo ver als in Europa.”

Zalando haalt nu ook ‘retours’ op in Hasselt

11/05/2017

Na de Gentenaars krijgen ook de inwoners van Hasselt de mogelijkheid om retourzendingen door Zalando te laten afhalen. De internetwinkel werkt daarvoor ook nu weer samen met bpost-dochter CityDepot.

Jet.com experimenteert met pop-upsupermarkt

11/05/2017

Jet.com, dat onderdeel is van de groep rond de Amerikaanse warenhuisketen Walmart, heeft in New York een pop-upwinkel geopend voor dagelijkse boodschappen bij conceptwinkel Story.

Back to top