Ook Alibaba lanceert eigen intelligente speaker | RetailDetail

Ook Alibaba lanceert eigen intelligente speaker

Ook Alibaba lanceert eigen intelligente speaker
Shutterstock

Na Amazon, Apple en Google ziet nu ook het Chinese Alibaba graten in de markt van de intelligente speakers. De speaker van Alibaba is bovendien een stuk goedkoper dan die van zijn concurrenten. Een beperkte groep mag het toestel alvast een maand uittesten.

Helft goedkoper dan Amazon

Een duizendtal mensen mogen testen hoe de Tmall Genie X1, zoals het toestel werd gedoopt, kan reageren op steminstructies. Zo kan de speaker vertellen welk weer het wordt, online bestellingen plaatsen of aangesloten toestellen besturen.

 

De Tmall Genie X1 heeft een prijskaartje van 499 yuan, slechts 65 euro. Dat is meer dan de helft goedkoper dan de Echo, die voor 180 euro over de toonbank gaat. Ook toestellen van andere concurrenten zijn een stuk duurder. Amazon heeft wel een kleinere versie van zijn speaker, de Echo Dot, die voor slechts 60 euro wordt verkocht.

 

Ook Tencent en Baidu, twee concurrenten van Amazon en Alibaba, maken werk van een eigen slimme speaker, en dat is geen toeval. In het laatste kwartaal van vorig jaar werden 4,2 miljoen slimme speakers verkocht. Dat waren er bijna zeven keer meer dan een jaar eerder. Amazon heeft momenteel wel 90% van de markt in handen. De totale markt zou dit jaar maar liefst negentig miljard dollar (tachtig miljard euro) waard zijn, maar de markt van de aankopen die via de speakers in de eigen webshop geplaatst worden is nog eens vele malen groter.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.