Ook Alibaba lanceert eigen intelligente speaker

Ook Alibaba lanceert eigen intelligente speaker
Shutterstock

Na Amazon, Apple en Google ziet nu ook het Chinese Alibaba graten in de markt van de intelligente speakers. De speaker van Alibaba is bovendien een stuk goedkoper dan die van zijn concurrenten. Een beperkte groep mag het toestel alvast een maand uittesten.

Helft goedkoper dan Amazon

Een duizendtal mensen mogen testen hoe de Tmall Genie X1, zoals het toestel werd gedoopt, kan reageren op steminstructies. Zo kan de speaker vertellen welk weer het wordt, online bestellingen plaatsen of aangesloten toestellen besturen.

 

De Tmall Genie X1 heeft een prijskaartje van 499 yuan, slechts 65 euro. Dat is meer dan de helft goedkoper dan de Echo, die voor 180 euro over de toonbank gaat. Ook toestellen van andere concurrenten zijn een stuk duurder. Amazon heeft wel een kleinere versie van zijn speaker, de Echo Dot, die voor slechts 60 euro wordt verkocht.

 

Ook Tencent en Baidu, twee concurrenten van Amazon en Alibaba, maken werk van een eigen slimme speaker, en dat is geen toeval. In het laatste kwartaal van vorig jaar werden 4,2 miljoen slimme speakers verkocht. Dat waren er bijna zeven keer meer dan een jaar eerder. Amazon heeft momenteel wel 90% van de markt in handen. De totale markt zou dit jaar maar liefst negentig miljard dollar (tachtig miljard euro) waard zijn, maar de markt van de aankopen die via de speakers in de eigen webshop geplaatst worden is nog eens vele malen groter.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Dit is 7Fresh, de hightech supermarkt van JD.com

04/01/2018

De toekomst van de foodretail bevindt zich in China. Na Alibaba opende recent ook grote rivaal JD.com een hoogtechnologische supermarkt. 7Fresh integreert e-commercetechnologie op de winkelvloer en mikt op wel duizend vestigingen.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Back to top