Ook Alibaba lanceert eigen intelligente speaker

Ook Alibaba lanceert eigen intelligente speaker
Shutterstock

Na Amazon, Apple en Google ziet nu ook het Chinese Alibaba graten in de markt van de intelligente speakers. De speaker van Alibaba is bovendien een stuk goedkoper dan die van zijn concurrenten. Een beperkte groep mag het toestel alvast een maand uittesten.

Helft goedkoper dan Amazon

Een duizendtal mensen mogen testen hoe de Tmall Genie X1, zoals het toestel werd gedoopt, kan reageren op steminstructies. Zo kan de speaker vertellen welk weer het wordt, online bestellingen plaatsen of aangesloten toestellen besturen.

 

De Tmall Genie X1 heeft een prijskaartje van 499 yuan, slechts 65 euro. Dat is meer dan de helft goedkoper dan de Echo, die voor 180 euro over de toonbank gaat. Ook toestellen van andere concurrenten zijn een stuk duurder. Amazon heeft wel een kleinere versie van zijn speaker, de Echo Dot, die voor slechts 60 euro wordt verkocht.

 

Ook Tencent en Baidu, twee concurrenten van Amazon en Alibaba, maken werk van een eigen slimme speaker, en dat is geen toeval. In het laatste kwartaal van vorig jaar werden 4,2 miljoen slimme speakers verkocht. Dat waren er bijna zeven keer meer dan een jaar eerder. Amazon heeft momenteel wel 90% van de markt in handen. De totale markt zou dit jaar maar liefst negentig miljard dollar (tachtig miljard euro) waard zijn, maar de markt van de aankopen die via de speakers in de eigen webshop geplaatst worden is nog eens vele malen groter.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Singles' Day schudt wereldwijd de retailkalender op, ook hier

14/11/2017

Opzij kerstomzet, Singles' Day is – met verpletterende voorsprong – de grootste winkelfeestdag geworden. Alibaba boekte op zijn eentje liefst 22 miljard euro omzet in slechts 24 uur en ook Bol.com genoot mee. Gaan we naar een nieuwe retailkalender?

Alibaba-rivaal JD.com tekent 40% omzetgroei op

13/11/2017

De omzet van JD.com, dat deels in handen is van het Amerikaanse Walmart, is in het derde kwartaal met 39,2% gegroeid ten opzichte van een jaar eerder. Dit jaar wist het Chinese bedrijf ook winst te maken, in tegenstelling tot in 2016.

Alibaba verpulvert verkooprecord tijdens Singles’ Day

13/11/2017

Met een omzet van bijna 22 miljard euro laat Alibaba opnieuw een spectaculair record noteren op Singles’ Day. De Chinese internetgigant plukt de vruchten van zijn Global Shopping Festival, met een hoofdrol voor Nicole Kidman.

Back to top