Ook Alibaba lanceert eigen intelligente speaker

Ook Alibaba lanceert eigen intelligente speaker
Shutterstock

Na Amazon, Apple en Google ziet nu ook het Chinese Alibaba graten in de markt van de intelligente speakers. De speaker van Alibaba is bovendien een stuk goedkoper dan die van zijn concurrenten. Een beperkte groep mag het toestel alvast een maand uittesten.

Helft goedkoper dan Amazon

Een duizendtal mensen mogen testen hoe de Tmall Genie X1, zoals het toestel werd gedoopt, kan reageren op steminstructies. Zo kan de speaker vertellen welk weer het wordt, online bestellingen plaatsen of aangesloten toestellen besturen.

 

De Tmall Genie X1 heeft een prijskaartje van 499 yuan, slechts 65 euro. Dat is meer dan de helft goedkoper dan de Echo, die voor 180 euro over de toonbank gaat. Ook toestellen van andere concurrenten zijn een stuk duurder. Amazon heeft wel een kleinere versie van zijn speaker, de Echo Dot, die voor slechts 60 euro wordt verkocht.

 

Ook Tencent en Baidu, twee concurrenten van Amazon en Alibaba, maken werk van een eigen slimme speaker, en dat is geen toeval. In het laatste kwartaal van vorig jaar werden 4,2 miljoen slimme speakers verkocht. Dat waren er bijna zeven keer meer dan een jaar eerder. Amazon heeft momenteel wel 90% van de markt in handen. De totale markt zou dit jaar maar liefst negentig miljard dollar (tachtig miljard euro) waard zijn, maar de markt van de aankopen die via de speakers in de eigen webshop geplaatst worden is nog eens vele malen groter.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand met de hulp van de Amerikaanse startup Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Nederlands kledingmerk Tumble ’N Dry trekt naar China

04/08/2017

Het Nederlandse kledingmerk Tumble ’N Dry zet in september de stap naar China. Dat doet het met een eigen webshop op het platform van Alibaba-dochter Tmall. Het is de eerste niet-Europese markt waar het merk aanwezig zal zijn.

Kering en Alibaba gaan samen strijd aan tegen namaak

04/08/2017

De Franse luxegroep Kering heeft besloten om een rechtszaak rond de verkoop van namaakproducten tegen het Chinese Alibaba te laten vallen. De twee partijen gaan voortaan samenwerken in de strijd tegen namaak.

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Bol.com breidt Belgische verzendopties uit

02/08/2017

De Nederlandse webshop bol.com breidt in België zijn leveringsopties uit met de toevoeging van avondbezorging en het bezorgabonnement ‘Select’. 

Back to top