Ook in België gelooft niemand merken op Facebook

Ook in België gelooft niemand merken op Facebook

Slechts één op de honderd 15- tot 25-jarige Belgen vindt de pagina van een merk op Facebook een geloofwaardige bron van informatie over het product. Volgens steeds meer onderzoeken gaan de meeste bedrijven op een totaal verkeerde manier met Facebook om.

Andere consumenten geloofwaardiger

Liefst 99 van de 100 Belgische jongeren tussen 15 en 25 heeft serieuze twijfels over de geloofwaardigheid van de informatie die merken op hun Facebookpagina posten. Daarmee is onze jeugd zelfs nog iets kritischer dan hun Nederlandse leeftijdsgenoten.

 

"Wat gewone consumenten op online fora en blogs schrijven, is voor achttien procent van de Belgische jongeren geloofwaardig. Ook wat hun vrienden hen vertellen over een merk of product (17%) behoort, net als de mening van andere merkgebruikers (16%), tot de top-3 van meest betrouwbare bronnen", zegt Joeri Van den Bergh van InSites Consulting, op basis van een bevraging van meer dan 4.000 jongeren in 16 landen.

 

Is Facebook weggegooid geld?

Jongeren vinden Facebookpagina's van bedrijven dus bijna even ongeloofwaardig als advertenties of zelfs wat een concurrent over het merk vertelt. Die vaststelling doet meteen de vraag rijzen in hoeverre zo'n Facebookpagina dan weggegooid geld is of - op zijn minst - of bedrijven niet overinvesteren in hun aanwezigheid op sociale media.

 

"Dat denk ik niet", zegt Joeri Van den Bergh: "Het is vooral een goede illustratie van hoe deze generatie zich erg bewust is van de marketingstrategie van een bedrijf. Aangezien jongeren vooral veel belang hechten aan de mening van  hun vrienden en andere gebruikers van een product of merk, moeten bedrijven het woord net aan deze  groepen laten."

 

'Sociaal moet ook echt sociaal zijn'

"Wanneer merken hun sociale media écht sociaal gebruiken door feedback en conversaties van gewone consumenten op hun pagina’s toe te laten in plaats van ze zelf te vullen, dan zijn het wel degelijke nuttige marketinginstrumenten", meent Van den Bergh verder.

 

Sociale media zijn de enige media die op een betaalbare manier die open dialoog mogelijk maken, maar "Veel bedrijven gebruiken hun pagina’s nog te commercieel en hopen dan dat jongeren hun merk zo cool vinden dat ze alles liken wat ze op die pagina’s zetten. Zo werkt het echter niet. Het komt er op neer om samen met de jongeren boeiende content te creëren die ze de moeite vinden om te delen met hun vrienden."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Back to top