Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels | RetailDetail

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels
Foto: rvolkan / Shutterstock.com

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

 

Winkelkar automatisch scannen

Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze (en op termijn personeelloze) winkels van Amazon Go experimenteren zowat alle grote retailers met automatische of mobiele scan- en afrekentechnieken, zodat klanten niet meer hoeven aan te schuiven aan de kassa’s. 

 

Ook Microsoft wil zijn steentje bijdragen aan die evolutie, vertellen verschillende bronnen aan Reuters: het softwarebedrijf zou een eigen technologie ontwikkelen die volgt wat shoppers aan hun winkelkar toevoegen. Microsoft zou zelfs al prototypes aan verschillende retailers overal ter wereld hebben getoond en gesprekken hebben gevoerd met Walmart rond een eventuele samenwerking.

 

De technologie waar Microsoft aan werkt, moet retailers helpen in hun concurrentiestrijd met vooral Amazon Go. Zelf voelt de technologiereus de concurrentie van Amazon immers ook stevig: op het gebied van clouddiensten is Microsoft de nummer twee in de markt, na de voormalige boekenwebshop uit Seattle. De computerspecialist wil daarom via ondersteunende diensten een bondgenoot voor de retailsector worden.

 

Uitdaging: goedkoop genoeg zijn

In Redmond heeft Microsoft al een eigen retailbelevingscentrum, waar het onder meer de basistoepassingen voor geautomatiseerde kassa’s in winkels toont. Er zou nu ook een team van 10 tot 15 mensen binnen de afdeling artificiële intelligentie voor business bezig zijn met een reeks nieuwe toepassingen voor in winkels. Zelfs een voormalige Amazon Go-expert zou in dienst zijn genomen om camera’s op winkelkarren te helpen installeren, zodat het mogelijk wordt om automatisch te registreren wat mensen kopen. Ook de rol van de smartphone in het winkelproces wordt binnen het team bekeken.

 

Een zestal partners van Microsoft werken bovendien zelf aan kassaloze systemen, op basis van de clouddiensten van het bedrijf. Het is weliswaar de uitdaging om de technologieën voor de retailsector, die al met flinterdunne marges kampt, goedkoop genoeg te maken. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Opinie: Blockchain, de killer van de platformen

11/06/2018

Blockchain houdt bijzonder interessante mogelijkheden in voor retail. Het is echter niet alleen een hulpmiddel voor de retailer, het kan die ook gaan vervangen. Maakt blockchain banken en supermarkten overbodig?

JBC wint tijd aan de kassa met RFID

07/06/2018

Dankzij RFID wint kledingretailer JBC per verkocht kledingstuk een tiental seconden tijd aan de kassa’s. Medewerkers hoeven prijskaartjes immers niet meer individueel te scannen.

Hoe Amazon ons koopgedrag beïnvloedt

05/06/2018

Liefst 40% van de Belgen winkelt tegenwoordig al bij Amazon en 27% van hen start naar eigen zeggen zijn online zoektocht steevast op de Amazon-website. Toch blijft de fysieke winkel een essentieel verkoopkanaal.