Oprichter Alibaba zegt af voor IACC conferentie

Oprichter Alibaba zegt af voor IACC conferentie

Jack Ma, de oprichter van de Chinese online reus Alibaba, heeft afgezegd voor de conferentie van de International Anticounterfeiting Coalition (IACC). Hij zou daar nochtans de keynote speech geven, maar trekt zich nu dus terug.

 

Protest van andere bedrijven

De komst van Jack Ma werd eerder niet bepaald op gejuich ontvangen door verschillende luxebedrijven. Alibaba staat er immers om bekend niet helemaal rekening te houden met de regels rond de verkoop van namaakartikelen. Vooral op zijn marktplaats Taobao worden er heel wat namaakproducten aan de man gebracht.

 

Michael Kors, Gucci en Tiffany waren zelfs zo boos over de komst van Jack Ma dat ze besloten om hun lidmaatschap bij de IACC in te trekken en ook andere merken kwamen in opstand tegen zijn komst. De organisatie besloot dan maar om actie te ondernemen en zelf het lidmaatschap van Alibaba op te schorsen.

 

Daarmee komt er al een snel einde aan de toetreding van Alibaba tot de IACC, want het was slechts een maand geleden dat ze waren uitgenodigd om tot de organisatie toe te treden. Bij Alibaba betreuren ze de beslissing van de IACC en zien ze dit als een stap in de verkeerde richting. Het bedrijf wilde immers dankzij de IACC in samenwerking met andere merken op zoek gaan naar oplossingen om de verkoop van namaak op zijn platformen te bestrijden.

 

Alibaba voegt er ook aan toe dat de beslissing van de IACC niets zal veranderen aan de agressieve strijd die het tegen namaak wil voeren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Singles' Day schudt wereldwijd de retailkalender op, ook hier

14/11/2017

Opzij kerstomzet, Singles' Day is – met verpletterende voorsprong – de grootste winkelfeestdag geworden. Alibaba boekte op zijn eentje liefst 22 miljard euro omzet in slechts 24 uur en ook Bol.com genoot mee. Gaan we naar een nieuwe retailkalender?

Alibaba verpulvert verkooprecord tijdens Singles’ Day

13/11/2017

Met een omzet van bijna 22 miljard euro laat Alibaba opnieuw een spectaculair record noteren op Singles’ Day. De Chinese internetgigant plukt de vruchten van zijn Global Shopping Festival, met een hoofdrol voor Nicole Kidman.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Back to top