Oprichter Vente-privée: “Amazon zal klassieke distributeurs vernietigen” | RetailDetail

Oprichter Vente-privée: “Amazon zal klassieke distributeurs vernietigen”

Oprichter Vente-privée: “Amazon zal klassieke distributeurs vernietigen”

Jacques-Antoine Granjon, CEO en oprichter van het Franse Vente-privée.com, gelooft dat Amazon de klassieke distributeurs, zoals Carrefour, in de toekomst allemaal uit de markt zal concurreren en dat ze gewoon zullen verdwijnen.

 

Dumpingprijzen

Die grote verschuiving ziet hij niet direct voor de nabije toekomst, maar volgens hem is er over veertig jaar geen sprake meer van bedrijven als Carrefour, Leclerc en Auchan. Dat heeft hij volgens het Franse La Revue du Digital gezegd op een evenement van Electronic Business Group.

 

Amazon lokt momenteel al veel klanten door basisproducten tegen lage prijzen te verkopen. “Dat kost hen enorm veel geld, maar zolang hun dumping voortduurt, switchen steeds meer mensen naar Amazon. Ook de jonge mensen hebben geen zin meer on een namiddag in de supermarkt door te brengen om basisproducten te kopen”, aldus Granjon.

 

Volgens Granjon zal Amazon die dumpingprijzen heel lang kunnen volhouden, omdat ze bakken geld verdienen met hun cloudactiviteiten. De klassieke distributeurs zullen daarom nooit op prijs kunnen concurreren met Amazon, tenzij ze met een veel te lage marge gaan verkopen, wat uiteindelijk ook nefast zal zijn voor hun bedrijf.

 

Tot slot is hij ook van mening dat thuislevering in de toekomst de basis zal zijn en niet langer een extra optie. “Vandaag werkt dat nog, mensen die zich per wagen verplaatsen om ergens zaken te gaan kopen tegen verminderde prijzen. Binnen 20, 30 jaar is dat ook voorbij.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Niet Amazon, maar Walmart neemt Indiase marktleider over

07/05/2018

Ondanks een verleidelijk aanzoek van Amazon gaat de Indiase e-tailer Flipkart toch over in handen van Walmart en - opvallend - Google-eigenaar Alphabet. Voor 15 miljard dollar krijgen de Amerikanen zowat 75% van de aandelen in Flipkart in handen.

Filet Pur: Een dikke nul voor sfeer en gezelligheid

04/05/2018

Plopperdeplop! Er werd weer flink wat verzoend deze week, al betekent dat niet meteen dat de donkere wolken boven de foodretailsector verdwenen zijn. Wel integendeel, zo blijkt uit het geheel plasticvrije weekoverzicht van RetailDetail Food.