Peeters wil lagere lonen in e-commerce

Peeters wil lagere lonen in e-commerce
Shutterstock

Minister van Werk Kris Peeters wil lagere loonkosten voor e-commercebedrijven in België. Zo wil hij meer van de online aankopen van Belgische consumenten in het binnenland houden.

17 procent hoger dan in Nederland

In Nederland zijn de arbeidsregels en de loonkosten een stuk lager dan in België, waardoor er heel wat distributiecentra net over de grens liggen en er dus heel wat potentieel Belgische jobs verloren gaan. Onder andere Coolblue en bol.com, allebei van Nederlandse oorsprong, zijn bijzonder populair bij de Belgische consument. Minister van Digitale Agenda Alexander De Croo vraagt daarom ook versoepeling van de arbeidsregels in België.

 

“Onze loonkosten liggen in die sector ongeveer 17 procent hoger dan in Nederland”, aldus Peeters in de Kamer. Daarom komt hij nu met enkele specifieke maatregelen die de loonkost voor e-commercebedrijven moet terugdringen. “Mijn voorstel zal betrekking hebben op de reductie van de loonkosten, rekening houdend met wat de Europese regelgeving toelaat en met de beschikbare budgettaire marge.”

 

Nachtarbeid

Eén van de eerste stappen om e-commerce in België te stimuleren werd vorig jaar in oktober al aangekondigd. Er kwam toen immers een versoepeling voor nachtarbeid in de sector, al hebben bedrijven daarvoor nog steeds de goedkeuring van de vakbonden nodig. Schoenen Torfs was het eerste bedrijf dat er in slaagde om zo’n akkoord af te sluiten. Bij andere bedrijven is dat nog niet gelukt.

 

Bedrijven stellen dat de vakbonden immers te hoge eisen hebben om nachtarbeid mogelijk te maken, terwijl de vakbonden van hun kant dan weer zeggen dat de bedrijven een grotere inspanning moeten doen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Oprichter fonQ stopt als CEO

09/01/2018

Joost Wels, huidig CEO en tevens medeoprichter van online warenhuis fonQ, heeft besloten om na twaalf jaar zijn functie als CEO neer te leggen. Michel Schaeffer is tijdelijk zijn vervanger.

H&M werkt aan online kortingsplatform

08/01/2018

De Zweedse H&M Group zou bezig zijn met de ontwikkeling van een online platform, waar een groot aantal kledingmerken met kortingen worden aangeboden. Het heeft daarover al akkoorden gesloten met zestig kledingmerken.

Hans Anders stelt directeur omnichannel aan

08/01/2018

Optiekketen Hans Anders heeft met Bram Bruijns een directeur omnichannel aangesteld, een nieuwe functie binnen de groep. Bruijns wordt verantwoordelijk voor omnichannel op alle markten van Hans Anders.

Amazon brengt virtuele paskamer aan huis

04/01/2018

Amazon heeft een patentaanvraag ingediend om van Echo Look een virtuele paskamer te maken. De spraakgestuurde camera van Amazon moet via 'augmented reality' gaan helpen om virtueel kleren te passen.

Back to top