Peeters wil lagere lonen in e-commerce

Peeters wil lagere lonen in e-commerce
Shutterstock

Minister van Werk Kris Peeters wil lagere loonkosten voor e-commercebedrijven in België. Zo wil hij meer van de online aankopen van Belgische consumenten in het binnenland houden.

17 procent hoger dan in Nederland

In Nederland zijn de arbeidsregels en de loonkosten een stuk lager dan in België, waardoor er heel wat distributiecentra net over de grens liggen en er dus heel wat potentieel Belgische jobs verloren gaan. Onder andere Coolblue en bol.com, allebei van Nederlandse oorsprong, zijn bijzonder populair bij de Belgische consument. Minister van Digitale Agenda Alexander De Croo vraagt daarom ook versoepeling van de arbeidsregels in België.

 

“Onze loonkosten liggen in die sector ongeveer 17 procent hoger dan in Nederland”, aldus Peeters in de Kamer. Daarom komt hij nu met enkele specifieke maatregelen die de loonkost voor e-commercebedrijven moet terugdringen. “Mijn voorstel zal betrekking hebben op de reductie van de loonkosten, rekening houdend met wat de Europese regelgeving toelaat en met de beschikbare budgettaire marge.”

 

Nachtarbeid

Eén van de eerste stappen om e-commerce in België te stimuleren werd vorig jaar in oktober al aangekondigd. Er kwam toen immers een versoepeling voor nachtarbeid in de sector, al hebben bedrijven daarvoor nog steeds de goedkeuring van de vakbonden nodig. Schoenen Torfs was het eerste bedrijf dat er in slaagde om zo’n akkoord af te sluiten. Bij andere bedrijven is dat nog niet gelukt.

 

Bedrijven stellen dat de vakbonden immers te hoge eisen hebben om nachtarbeid mogelijk te maken, terwijl de vakbonden van hun kant dan weer zeggen dat de bedrijven een grotere inspanning moeten doen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zalando groeit opnieuw met meer dan 20 procent

10/08/2017

Het Duitse Zalando heeft in het tweede kwartaal van 2017 net de doelstelling van een groei van meer dan 20% gehaald. Ook voor het volledige boekjaar gaat het nog altijd uit van een groei tussen 20 en 25%.

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Bol.com breidt Belgische verzendopties uit

02/08/2017

De Nederlandse webshop bol.com breidt in België zijn leveringsopties uit met de toevoeging van avondbezorging en het bezorgabonnement ‘Select’. 

Lidl bouwt nieuw distributiecentrum in Venlo

01/08/2017

Lidl gaat in Venlo een nieuw distributiecentrum openen, dat dienst moet doen om klanten van de webshop te bedienen. Het zou daarbij gaan over een internationaal project, dat dus niet uitgaat van Lidl Nederland.

Amazon zet eigen afhaalkluisjes bij consumenten thuis

31/07/2017

Amazon heeft The Hub voorgesteld, een eigen systeem van afhaalkluisjes die overal kunnen worden geplaatst. De kluisjes zijn er in verschillende maten en kunnen zowel in gebouwen als buiten gezet worden.

Back to top