Peeters wil lagere lonen in e-commerce | RetailDetail

Peeters wil lagere lonen in e-commerce

Peeters wil lagere lonen in e-commerce
Shutterstock

Minister van Werk Kris Peeters wil lagere loonkosten voor e-commercebedrijven in België. Zo wil hij meer van de online aankopen van Belgische consumenten in het binnenland houden.

17 procent hoger dan in Nederland

In Nederland zijn de arbeidsregels en de loonkosten een stuk lager dan in België, waardoor er heel wat distributiecentra net over de grens liggen en er dus heel wat potentieel Belgische jobs verloren gaan. Onder andere Coolblue en bol.com, allebei van Nederlandse oorsprong, zijn bijzonder populair bij de Belgische consument. Minister van Digitale Agenda Alexander De Croo vraagt daarom ook versoepeling van de arbeidsregels in België.

 

“Onze loonkosten liggen in die sector ongeveer 17 procent hoger dan in Nederland”, aldus Peeters in de Kamer. Daarom komt hij nu met enkele specifieke maatregelen die de loonkost voor e-commercebedrijven moet terugdringen. “Mijn voorstel zal betrekking hebben op de reductie van de loonkosten, rekening houdend met wat de Europese regelgeving toelaat en met de beschikbare budgettaire marge.”

 

Nachtarbeid

Eén van de eerste stappen om e-commerce in België te stimuleren werd vorig jaar in oktober al aangekondigd. Er kwam toen immers een versoepeling voor nachtarbeid in de sector, al hebben bedrijven daarvoor nog steeds de goedkeuring van de vakbonden nodig. Schoenen Torfs was het eerste bedrijf dat er in slaagde om zo’n akkoord af te sluiten. Bij andere bedrijven is dat nog niet gelukt.

 

Bedrijven stellen dat de vakbonden immers te hoge eisen hebben om nachtarbeid mogelijk te maken, terwijl de vakbonden van hun kant dan weer zeggen dat de bedrijven een grotere inspanning moeten doen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Chinese internetreus JD.com dit jaar van start in Europa

23/07/2018

Topman Richard Liu van JD.com wil ook op de Europese markt de concurrentie aangaan met Amazon en Alibaba. In Frankrijk heeft de retailer een logistiek centrum gebouwd, Italië komt eraan en nog voor het einde van het jaar wordt het bedrijf operationeel in Duitsland.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.