Peeters wil lagere lonen in e-commerce

Peeters wil lagere lonen in e-commerce
Shutterstock

Minister van Werk Kris Peeters wil lagere loonkosten voor e-commercebedrijven in België. Zo wil hij meer van de online aankopen van Belgische consumenten in het binnenland houden.

17 procent hoger dan in Nederland

In Nederland zijn de arbeidsregels en de loonkosten een stuk lager dan in België, waardoor er heel wat distributiecentra net over de grens liggen en er dus heel wat potentieel Belgische jobs verloren gaan. Onder andere Coolblue en bol.com, allebei van Nederlandse oorsprong, zijn bijzonder populair bij de Belgische consument. Minister van Digitale Agenda Alexander De Croo vraagt daarom ook versoepeling van de arbeidsregels in België.

 

“Onze loonkosten liggen in die sector ongeveer 17 procent hoger dan in Nederland”, aldus Peeters in de Kamer. Daarom komt hij nu met enkele specifieke maatregelen die de loonkost voor e-commercebedrijven moet terugdringen. “Mijn voorstel zal betrekking hebben op de reductie van de loonkosten, rekening houdend met wat de Europese regelgeving toelaat en met de beschikbare budgettaire marge.”

 

Nachtarbeid

Eén van de eerste stappen om e-commerce in België te stimuleren werd vorig jaar in oktober al aangekondigd. Er kwam toen immers een versoepeling voor nachtarbeid in de sector, al hebben bedrijven daarvoor nog steeds de goedkeuring van de vakbonden nodig. Schoenen Torfs was het eerste bedrijf dat er in slaagde om zo’n akkoord af te sluiten. Bij andere bedrijven is dat nog niet gelukt.

 

Bedrijven stellen dat de vakbonden immers te hoge eisen hebben om nachtarbeid mogelijk te maken, terwijl de vakbonden van hun kant dan weer zeggen dat de bedrijven een grotere inspanning moeten doen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Back to top