Positieve reviews betekenen meer retourzendingen

Positieve reviews betekenen meer retourzendingen

Producten op webshops die positieve reviews ontvangen, worden meer verkocht, maar uit onderzoek blijkt nu dat ze ook meer retour worden gezonden. De hoge verwachtingen zorgen ervoor dat klanten minder snel tevreden zijn.

 

Ook negatieve reviews vragen

Bij producten die in de reviews een ster meer hebben dan een ander soortgelijk product is de verkoop al snel tot 10 procent hoger, maar uit onderzoek van promovendus Alex Minnema van de Rijksuniversiteit Groningen blijkt dat ze ook meer worden geretourneerd.

 

Meestal gaat het daarbij niet over een defect aan het product, maar kan het gewoon niet voldoen aan de verwachtingen van de consument. Volgens Minnema is dat vooral het geval bij producten met heel positieve reviews.

 

Minnema geeft dan ook mee dat webshops hun klanten moeten stimuleren om ook negatieve reviews achter te laten, om zo een goede weergave van het product te krijgen. “Vraag consumenten niet alleen een review achter te laten als zij tevreden zijn, maar ook als ze het product helemaal niets vonden”, aldus Minnema.