Positieve reviews betekenen meer retourzendingen

Positieve reviews betekenen meer retourzendingen
http://www.shutterstock.com/pic-350473172/

Producten op webshops die positieve reviews ontvangen, worden meer verkocht, maar uit onderzoek blijkt nu dat ze ook meer retour worden gezonden. De hoge verwachtingen zorgen ervoor dat klanten minder snel tevreden zijn.

 

Ook negatieve reviews vragen

Bij producten die in de reviews een ster meer hebben dan een ander soortgelijk product is de verkoop al snel tot 10 procent hoger, maar uit onderzoek van promovendus Alex Minnema van de Rijksuniversiteit Groningen blijkt dat ze ook meer worden geretourneerd.

 

Meestal gaat het daarbij niet over een defect aan het product, maar kan het gewoon niet voldoen aan de verwachtingen van de consument. Volgens Minnema is dat vooral het geval bij producten met heel positieve reviews.

 

Minnema geeft dan ook mee dat webshops hun klanten moeten stimuleren om ook negatieve reviews achter te laten, om zo een goede weergave van het product te krijgen. “Vraag consumenten niet alleen een review achter te laten als zij tevreden zijn, maar ook als ze het product helemaal niets vonden”, aldus Minnema.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch"

19/12/2017

Koop Belgisch, roepen enkele Belgische retailkleppers in hun ‘kerstboodschap’. Zo zorg je voor je eigen land en buurt, klinkt het. Al nuanceren anderen, zoals Media Markt-CEO Sven Degezelle, dat meteen. 

Back to top