Pure webwinkel kent sterkste groei | RetailDetail

Pure webwinkel kent sterkste groei

Pure webwinkel kent sterkste groei
Foto Shutterstock

De pure webwinkels zijn in Nederland vorig jaar veel sterker gegroeid dan de online verkooppunten van handelaars die ook een fysieke vestiging hebben.

Groeiritme neemt af

In 2015 zagen beide handelsvormen hun verkoopcijfer nog even sterk toenemen, maar dat was in 2016 niet meer het geval: in de eerste elf maanden kwam de omzet in de pure internetwinkels 23% hoger uit dan in dezelfde periode een jaar eerder. Bij de online verkooppunten van handelaars die ook een fysieke vestiging hadden, bedroeg de toename maar 14,9%, berekende het Centraal Bureau voor de Statistiek. Alle Nederlandse webwinkels samen zetten tot 30 november overigens 19,4% meer om dan in dezelfde periode in 2015. Een jaar eerder groeide de omzet nog met 21,5%, wat er dus op wijst dat de internetverkoop op een trager groeiritme is overgeschakeld.

 

Begin 2016 telde Nederland ruim 32.000 pure webwinkels, bijna 10% meer dan twaalf maanden eerder. De sterkste groei (14%) kwam er onder de winkels die voeding aanbieden: zij maken nu al zowat 9% van het totaal uit. Het grootste aantal webwinkels legt zich nog steeds toe op de verkoop van kleding (25,4%), terwijl ook het opzetten van een online verkoopkanaal voor huis- en tuinartikelen (16% van het totaal) populair is. Geografisch gezien opereerde bijna 40% van de webshops vanuit Zuid- en Noord- Holland. In Zeeland is daarentegen slechts 1,5% van de webwinkels gevestigd, het minst van alle provincies.

 

Intussen blijken steeds meer Nederlanders online te kopen. In 2015 deed 70% van de plus 12-jarigen dat, maar in 2016 klom dit verder naar 73%. Het percentage webshoppers groeide het hardst bij de 65- tot 75-jarigen: in die leeftijdscategorie klom het namelijk van 45% naar 50%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

Deverfwebshop.be gaat Frans en zoekt partner

14/05/2018

Het Oost-Vlaamse deverfwebshop.be lanceert een Franstalige website: de verfspecialist wil met boutiquepeinture.fr zowel de Waalse als de Franse markt bedienen en zoekt ook een partner voor verdere expansie.