Pure webwinkel kent sterkste groei | RetailDetail

Pure webwinkel kent sterkste groei

Pure webwinkel kent sterkste groei
Foto Shutterstock

De pure webwinkels zijn in Nederland vorig jaar veel sterker gegroeid dan de online verkooppunten van handelaars die ook een fysieke vestiging hebben.

Groeiritme neemt af

In 2015 zagen beide handelsvormen hun verkoopcijfer nog even sterk toenemen, maar dat was in 2016 niet meer het geval: in de eerste elf maanden kwam de omzet in de pure internetwinkels 23% hoger uit dan in dezelfde periode een jaar eerder. Bij de online verkooppunten van handelaars die ook een fysieke vestiging hadden, bedroeg de toename maar 14,9%, berekende het Centraal Bureau voor de Statistiek. Alle Nederlandse webwinkels samen zetten tot 30 november overigens 19,4% meer om dan in dezelfde periode in 2015. Een jaar eerder groeide de omzet nog met 21,5%, wat er dus op wijst dat de internetverkoop op een trager groeiritme is overgeschakeld.

 

Begin 2016 telde Nederland ruim 32.000 pure webwinkels, bijna 10% meer dan twaalf maanden eerder. De sterkste groei (14%) kwam er onder de winkels die voeding aanbieden: zij maken nu al zowat 9% van het totaal uit. Het grootste aantal webwinkels legt zich nog steeds toe op de verkoop van kleding (25,4%), terwijl ook het opzetten van een online verkoopkanaal voor huis- en tuinartikelen (16% van het totaal) populair is. Geografisch gezien opereerde bijna 40% van de webshops vanuit Zuid- en Noord- Holland. In Zeeland is daarentegen slechts 1,5% van de webwinkels gevestigd, het minst van alle provincies.

 

Intussen blijken steeds meer Nederlanders online te kopen. In 2015 deed 70% van de plus 12-jarigen dat, maar in 2016 klom dit verder naar 73%. Het percentage webshoppers groeide het hardst bij de 65- tot 75-jarigen: in die leeftijdscategorie klom het namelijk van 45% naar 50%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Alibaba-topman en premier Michel bespreken investering in Luik

04/07/2018

Jack Ma, oprichter en voorzitter van de Chinese internetreus Alibaba, heeft een mogelijke investering in Luik besproken met premier Charles Michel. Na afloop was Ma vaag, Michel legt de bal bij het bedrijf.

Alibaba neemt participatie in Turkse moderetailer

29/06/2018

Alibaba wordt de nieuwe strategische partner van Trendyol, een van de bekendste e-commercebedrijven in Turkije. De Chinese retailgroep versterkt daarmee zijn aanwezigheid in Europa.