Rakuten sluit enkele Aziatische marktplaatsen | RetailDetail

Rakuten sluit enkele Aziatische marktplaatsen

Rakuten sluit enkele Aziatische marktplaatsen

De Japanse online retailer Rakuten gaat marktplaatsen in Maleisië, Singapore en Indonesië sluiten. Daardoor verliezen ongeveer 150 medewerkers hun baan. De sluitingen passen binnen de nieuwe strategie van Rakuten.

 

Strijd met Rocket Internet

Rakuten wil in Zuidoost Azië de focus gaan leggen op marktplaatsen die werken via C2C (customer-to-customer), terwijl de marktplaatsen die nu sluiten, werken via een systeem van B2B2C. Daarbij worden de modellen van business-to-business en business-to-consumer gecombineerd.

 

Met de nieuwe strategie hoopt Rakuten in de regio de strijd aan te gaan met onder andere Lazada, dat onderdeel uitmaakt van het imperium van het Duitse Rocket Internet.

 

De sluiting van de marktplaatsen heeft geen effect op het hoofdkantoor in Singapore en op de andere activiteiten van Rakuten in de regio, zoals Rakuten Travel, Viber, Kobo, Rakuten Institute of Technology en Rakuten Ventures. Het bedrijf zal ook verder blijven zoeken naar groeimogelijkheden in de regio.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Home24 nieuw succesverhaal voor Rocket Internet

18/06/2018

Investeringsgroep Rocket Internet bracht na Zalando, HelloFresh en Delivery Hero afgelopen vrijdag ook de online meubelwinkel Home24 met succes naar de beurs. Met het opgehaalde geld wil de webshop zijn groei versnellen.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Zalmprijzen verdrievoudigd door vraag uit Azië

28/05/2018

De zalmprijzen stijgen fors: zalm uit Noorwegen is in de afgelopen vijf jaar liefst drie maal duurder geworden. Vooral de groeiende vraag uit Azië zorgt daarvoor, al hadden ook de kwekers tegenslagen.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.