Rakuten sluit enkele Aziatische marktplaatsen | RetailDetail

Rakuten sluit enkele Aziatische marktplaatsen

Rakuten sluit enkele Aziatische marktplaatsen

De Japanse online retailer Rakuten gaat marktplaatsen in Maleisië, Singapore en Indonesië sluiten. Daardoor verliezen ongeveer 150 medewerkers hun baan. De sluitingen passen binnen de nieuwe strategie van Rakuten.

 

Strijd met Rocket Internet

Rakuten wil in Zuidoost Azië de focus gaan leggen op marktplaatsen die werken via C2C (customer-to-customer), terwijl de marktplaatsen die nu sluiten, werken via een systeem van B2B2C. Daarbij worden de modellen van business-to-business en business-to-consumer gecombineerd.

 

Met de nieuwe strategie hoopt Rakuten in de regio de strijd aan te gaan met onder andere Lazada, dat onderdeel uitmaakt van het imperium van het Duitse Rocket Internet.

 

De sluiting van de marktplaatsen heeft geen effect op het hoofdkantoor in Singapore en op de andere activiteiten van Rakuten in de regio, zoals Rakuten Travel, Viber, Kobo, Rakuten Institute of Technology en Rakuten Ventures. Het bedrijf zal ook verder blijven zoeken naar groeimogelijkheden in de regio.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Back to top