Rakuten sluit enkele Aziatische marktplaatsen | RetailDetail

Rakuten sluit enkele Aziatische marktplaatsen

Rakuten sluit enkele Aziatische marktplaatsen

De Japanse online retailer Rakuten gaat marktplaatsen in Maleisië, Singapore en Indonesië sluiten. Daardoor verliezen ongeveer 150 medewerkers hun baan. De sluitingen passen binnen de nieuwe strategie van Rakuten.

 

Strijd met Rocket Internet

Rakuten wil in Zuidoost Azië de focus gaan leggen op marktplaatsen die werken via C2C (customer-to-customer), terwijl de marktplaatsen die nu sluiten, werken via een systeem van B2B2C. Daarbij worden de modellen van business-to-business en business-to-consumer gecombineerd.

 

Met de nieuwe strategie hoopt Rakuten in de regio de strijd aan te gaan met onder andere Lazada, dat onderdeel uitmaakt van het imperium van het Duitse Rocket Internet.

 

De sluiting van de marktplaatsen heeft geen effect op het hoofdkantoor in Singapore en op de andere activiteiten van Rakuten in de regio, zoals Rakuten Travel, Viber, Kobo, Rakuten Institute of Technology en Rakuten Ventures. Het bedrijf zal ook verder blijven zoeken naar groeimogelijkheden in de regio.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Monki laat 'influencers' geld verdienen

16/04/2018

H&M-dochter Monki gaat aan de slag met 'influencers': het modelabel lanceert een wereldwijd programma waarmee socialemediafiguren geld kunnen verdienen als via hen kleding wordt verkocht.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.