Rakuten trekt zich terug uit aantal Europese landen

Rakuten trekt zich terug uit aantal Europese landen

Het Japanse Rakuten heeft besloten om een aantal marktplaatsen in Europa te sluiten. Zo zal het zich terugtrekken uit Engeland en Spanje. Rakuten wil zich voortaan focussen op zijn activiteiten in Duitsland en Frankrijk.

 

Te grote investeringen voor te kleine return

Rakuten neemt dat besluit, omdat het vindt dat het te grote investeringen moet doen in Engeland en Spanje in verhouding met de kleine markt die het daar kan bereiken. In Duitsland en Frankrijk ziet het daarentegen veel meer potentieel voor groei. Ook de Oostenrijkse marktplaats wordt gesloten, maar die klanten kunnen voortaan terecht op de Duitse website. De Japanse e-commercereus hoopt de verschillende marktplaatsen te sluiten tegen het einde van augustus.

 

De beslissing van Rakuten is best opmerkelijk, aangezien het bedrijf sinds enkele jaren bezig was met het verwerven van een sterke positie in Europa. Zo werd het Britse Play.com overgenomen en werd de naam veranderd naar Rakuten.co.uk.

 

Niet enkel in Europa, maar ook in Azië is Rakuten bezig met een herstructurering. Zo trok het zich eerder al terug uit Indonesië, Maleisië en Singapore en ging het in Zuid-Korea een samenwerking met eBay aan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Modemerken Amazon nu ook naar Europa

04/09/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft nu ook de eerste eigen kledingcollectie voor vrouwen voorgesteld die in Europa zal verkocht worden. Amazon zal de kleding onder het merk Find verkopen in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Spanje.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Boobs ’n Burps sluit alle winkels

18/08/2017

De borstvoedingswinkels van Boobs ‘n Burps in Antwerpen, Gent, Leuven, Hasselt en Brussel sluiten allemaal de deuren. Oprichtster Roeline Ham zegt dat ze niet kan opboksen tegen de online concurrentie.

Back to top