Recordcijfers voor Belgische e-commerce | RetailDetail

Recordcijfers voor Belgische e-commerce

Recordcijfers voor Belgische e-commerce
http://www.shutterstock.com/nl/pic-208664602/

Tijdens het eerste kwartaal van 2016 heeft de e-commerce in België recordcijfers laten optekenen. De totale omzet van de online aankopen steeg dan ook met maar liefst 9 procent ten opzichte van een jaar eerder.

 

2,3 miljard euro

Zo gaf de Belg in het eerste kwartaal van dit jaar bijna 2,3 miljard euro uit online. Daardoor is e-commerce ondertussen goed voor 16 procent van alle aankopen. Een jaar eerder was dat nog maar 14 procent.

 

Er zijn ook steeds meer Belgische consumenten die online aankopen doen. Vorig jaar winkelde 74 procent minstens één keer online, terwijl dat dit jaar al gestegen is naar 76 procent. In totaal werden er zo 21,4 miljoen online aankopen gedaan, 7 procent meer dan in het eerste kwartaal van 2015.

 

Er wordt ook meer uitgegeven, want gemiddeld wordt er per aankoop 107 euro uitgegeven. Dat is een stijging van 2 euro ten opzichte van een jaar eerder. In 74 procent van de gevallen wordt er een product gekocht, maar 57 procent van de omzet wordt wel gehaald door diensten.

 

Opmars mobiele aankopen

De meeste aankopen worden gedaan in Media & Entertainment. Daar werden 4,45 miljoen aankopen gedaan, goed voor een bedrag van 110 miljoen euro. Qua volume wordt Media & Entertainment gevolgd door tickets voor attracties en events, telecom en kledij. Bij tickets en kledij was er wel sprake van een daling ten opzichte van een jaar eerder.

 

Op vlak van omzet werd er het meeste uitgegeven aan vliegtuigtickets en accommodatie. Daar werd gemiddeld 525 euro uitgegeven per aankoop. Dat is een fikse stijging ten opzichte van een jaar eerder, toen dat nog maar 481 euro was.

 

De meeste online aankopen worden nog steeds op een laptop gedaan, maar mobiele toestellen blijven daar terrein goedmaken. In het eerste kwartaal van 2015 gebeurde 1 op 8 aankopen via een mobiel toestel, maar in 2016 is dat al opgelopen naar 1 op 6.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Thierry Moubax (bpost): "Het businessmodel van de retail zal ingrijpend veranderen"

21/02/2018

Omnichannel is wat anders dan de optelsom van offline en online. Zijn retailers klaar voor een realiteit waarin de meeste aankoopbeslissingen genomen worden door digitale assistenten?

bpost vergroot zijn netwerk aan afhaalpunten

20/02/2018

(publireportage) Gemak speelt een steeds grotere rol bij online shopping en de huidige consument weet exact wat hij wil: zelf bepalen waar en wanneer zijn aankopen geleverd worden. bpost blijft dan ook zijn netwerk aan afhaalpunten verder uitbreiden.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Back to top