Recordwinst toch teleurstelling voor Amazon | RetailDetail

Recordwinst toch teleurstelling voor Amazon

Recordwinst toch teleurstelling voor Amazon

De Amerikaanse online retailer Amazon boekte in het vierde kwartaal een recordwinst, maar die was een stuk lager dan oorspronkelijk was verwacht. Ook de omzet kende een fikse stijging, maar kon de verwachtingen niet invullen.

 

Stijgende kosten

Amazon wist in het vierde kwartaal van 2015 een omzet te halen van 35,7 miljard dollar (32,8 miljard euro). Dat is een groei van 22 procent ten opzichte van een jaar eerder, maar ruim onder de verwachtingen van analisten. Die hadden gemikt op een omzet van 38,9 miljard euro (35,7 miljard euro). Het is al het zesde jaar op rij dat Amazon niet kan voldoen aan de verwachtingen in het vierde kwartaal. Dat is de belangrijkste periode voor Amazon, met daarin de inkomsten van de feestdagen.

 

Ook de nettowinst ging er fors op vooruit. Met 482 miljoen dollar (442 miljoen euro) was die ruim het dubbele van een jaar geleden, toen 214 miljoen dollar (196 miljoen euro), en tevens een record. Toch was er teleurstelling op de beurs, want de nettowinst bleef net als de omzet flink onder de verwachtingen. Amazon wijst naar stijgende kosten en een tegenvallende groei bij het aanbieden van clouddiensten voor bedrijven.

 

Voor het lopende kwartaal verwacht Amazon een omzet tussen 26,5 en 29 miljard dollar (24,3 en 26,6 miljard euro). Analisten spreken van een omzet rond 27,6 miljard dollar (25,3 miljard euro).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.