Regering past akkoord nachtwerk e-commerce aan

Regering past akkoord nachtwerk e-commerce aan
Shutterstock

De regering gaat de regeling die het eerder sloot rond nachtwerk in e-commerce aanpassen. Daardoor wordt nachtwerk vanaf 20u al mogelijk van zodra er een akkoord is met slechts één vakbond.

Binnen 2 jaar sectorcao

Deze zomer kwam er al een akkoord op tafel, waarbij nachtwerk vanaf middernacht mogelijk werd mits het akkoord van één vakbond. Daar kwam toen heel wat kritiek op, omdat net de uren tussen 20u en middernacht bijzonder belangrijk zijn binnen e-commerce en dat net daar niets veranderde. Minister van Digitale Agenda Alexander De Croo heeft nu echter besloten om de tekst aan te passen, zodat er al vanaf 20u eenvoudiger nachtwerk mogelijk is.

 

In de periode 2018-2019 wordt het bovendien mogelijk om op bedrijfsniveau al een akkoord af te sluiten via het arbeidsreglement. Na twee jaar moet er dan een cao volgen voor de hele sector.

 

Kritiek bij vakbonden

Bij de vakbonden zijn ze alvast minder tevreden met de nieuwe regeling. “Dit is een politiek spelletje om te tonen dat ze ermee bezig zijn. We hebben met de andere vakbonden afgesproken dat we ons niet uit elkaar zullen laten spelen. Er komen alleen akkoorden met een groen licht van alle reglementair vertegenwoordigde vakbonden”, zegt Erwin De Deyn, federaal voorzitter van het BBTK aan De Standaard. Bij het kabinet van De Croo klinkt het dan weer dat ze willen vermijden dat één vakbond de zaak volledig kan blokkeren.

 

Uit een Logistieke Barometer die werd uitgevoerd door magazijnenspecialist Montea klinken positieve signalen vanuit de logistieke sector. Die verwacht in 2018 een omzetgroei van 7,5% dankzij de groei van e-commerce. Door de hoge loonkost zal er wel amper sprake zijn van meer winst. Een belangrijk aspect daarbij wordt de concurrentie met de buurlanden en vooral met Nederland. Heel wat logistieke spelers zien het de taak van de regering om grote Nederlandse webshops te overtuigen om ook in België logistieke activiteiten te vestigen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Back to top