Regering wil kwalitatieve jobs creëren in e-commerce

Regering wil kwalitatieve jobs creëren in e-commerce

Federaal minister van werk Kris Peeters heeft dinsdag tijdens een gesprek met werkgevers en werknemers in de logistieke en distributiesector aangegeven dat hij in de toekomst kwalitatieve jobs wil creëren in de e-commerce.

"Zorgen over loonvoorwaarden"

Met die uitspraak wil hij de vakbonden geruststellen, die vrezen voor Duitse toestanden: daar hebben de slechte werkomstandigheden in de e-commerce al voor flink wat stakingen gezorgd. Minister Peeters wil tegen juli met een plan komen dat België aantrekkelijker moet maken voor de sector.

 

Zo wil hij onder andere meer nachtwerk toestaan. Momenteel mogen handelaars in België niet werken tussen acht uur 's avonds en zes uur 's morgens. In Nederland mag dat wel, waardoor webshops als Coolblue en Bol.com snelle leveringen kunnen voorzien.

 

De vakbonden zijn nog terughoudend, maar beseffen dat er iets moet veranderen. "We maken ons zorgen over de loonvoorwaarden en de flexibiliteit van nachtwerk", zegt Jan Sannen van de christelijke vakbond ACV aan De Tijd. Ze willen ook vermijden dat de jobs voornamelijk naar studenten en uitzendkrachten gaan, zoals dat in Nederland en Duitsland het geval is.

 

"Alle betrokkenen zijn ervan overtuigd dat een versoepeling de sector een nieuwe dynamiek zal geven. Er zullen veel nieuwe jobs worden gecreëerd, maar het moeten kwalitatieve jobs zijn", zei minister Peeters als antwoord op de vragen van de vakbonden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top