Retail motor van groeiende markt voor Artificiële Intelligentie

Retail belangrijkste groeimotor voor Artificiële Intelligentie

Retail belangrijkste groeimotor voor Artificiële Intelligentie
Shutterstock

Retailbedrijven zullen dit jaar omgerekend een slordige 2,76 miljard euro investeren in Artificiële Intelligentie. Daarmee zijn ze volgens onderzoeksbureau IDC de grootste motor van AI wereldwijd, nog vóór de banksector.

 

AI-markt goed voor 15,52 miljard euro in 2018

In 2018 zal wereldwijd 19,1 miljard dollar, omgerekend dik 15,5 miljard euro, worden uitgegeven aan systemen voor cognitieve en kunstmatige intelligentie. Dat is ruim de helft meer (54,2% om precies te zijn) dan vorig jaar, zo becijferde onderzoeksbureau IDC. Volgens IDC zal in 2019 al 40% van alle digitale transformatie-initiatieven gebruik maken van AI-services en in 2021 zal liefst driekwart van de bedrijfsapplicaties er gebruik van maken.

 

Opmerkelijk: de retailsector zal dit jaar de banksector overvleugelen en het meeste geld uitgeven aan artificiële intelligentie. IDC raamt de gezamenlijke uitgave van retailers wereldwijd op 3,4 miljard dollar (ca. 2,76 miljard euro). Meer dus dan de banken, die zo’n 3,3 miljard dollar (of 2,68 miljard euro) zullen besteden en de voorbije jaren de toon zetten.

 

IDC ziet retailers vooral investeren in geautomatiseerde klantenservice, in deskundig winkeladvies en productaanbevelingen alsook in merchandising voor omnichannel-operaties.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.