Retourzendingen webwinkels zetten druk op de marges

Retourzendingen webwinkels zetten druk op de marges

Uit een enquête bij 1.000 Belgische online shoppers blijkt dat het aantal retourzendingen in stijgende lijn zit, wat webwinkels handenvol geld kost. Vooral verkopers van kleding en schoenen zien daardoor hun marges extra onder druk komen.

 

"Logistieke nachtmerrie"

Flipit, een Belgische aanbieder van kortingcodes en promoties voor online aankopen, ondervroeg 600 Vlaamse en 400 Waalse webshoppers over hun voorbije kerstaankopen. Daaruit blijkt dat die massaal veel aankopen retourneren. Vooral kleding en schoenen worden met voorsprong het vaakst teruggestuurd. Boeken, dvd's en cd's staan op de tweede plaats, op korte afstand gevolgd door elektronica.

 

"Het terugsturen van pakketjes is voor de klant vaak gratis, de kosten zijn voor de webwinkel. Administratiekosten voor het verwerken van de orders of de retours mogen niet doorgerekend worden aan de klant. Elk pakketje dat terugkomt moet individueel worden bekeken en er moet gecontroleerd worden of het product nog in goede staat is. Dit is voor veel webwinkels een te zware kost, die de marges zwaar onder druk zet," zegt Bram Vermeulen van flipit.com.

 

"Op uitzondering van gepersonaliseerde producten heeft de klant zeven dagen bedenktijd na ontvangst van de bestelling. Voor de webwinkels is het enorm belangrijk dat de retourzending goed en snel werkt omdat klanten dat zeer belangrijk vinden", vervolgt Vermeulen. Iets waar binnenlandse webshops hun voordeel kunnen mee doen, want uit het onderzoek blijkt nog dat de "lastige retourprocedure" veruit als het grootste probleem wordt ervaren door wie bij buitenlandse webshops kocht.