Retourzendingen webwinkels zetten druk op de marges

Retourzendingen webwinkels zetten druk op de marges

Uit een enquête bij 1.000 Belgische online shoppers blijkt dat het aantal retourzendingen in stijgende lijn zit, wat webwinkels handenvol geld kost. Vooral verkopers van kleding en schoenen zien daardoor hun marges extra onder druk komen.

 

"Logistieke nachtmerrie"

Flipit, een Belgische aanbieder van kortingcodes en promoties voor online aankopen, ondervroeg 600 Vlaamse en 400 Waalse webshoppers over hun voorbije kerstaankopen. Daaruit blijkt dat die massaal veel aankopen retourneren. Vooral kleding en schoenen worden met voorsprong het vaakst teruggestuurd. Boeken, dvd's en cd's staan op de tweede plaats, op korte afstand gevolgd door elektronica.

 

"Het terugsturen van pakketjes is voor de klant vaak gratis, de kosten zijn voor de webwinkel. Administratiekosten voor het verwerken van de orders of de retours mogen niet doorgerekend worden aan de klant. Elk pakketje dat terugkomt moet individueel worden bekeken en er moet gecontroleerd worden of het product nog in goede staat is. Dit is voor veel webwinkels een te zware kost, die de marges zwaar onder druk zet," zegt Bram Vermeulen van flipit.com.

 

"Op uitzondering van gepersonaliseerde producten heeft de klant zeven dagen bedenktijd na ontvangst van de bestelling. Voor de webwinkels is het enorm belangrijk dat de retourzending goed en snel werkt omdat klanten dat zeer belangrijk vinden", vervolgt Vermeulen. Iets waar binnenlandse webshops hun voordeel kunnen mee doen, want uit het onderzoek blijkt nog dat de "lastige retourprocedure" veruit als het grootste probleem wordt ervaren door wie bij buitenlandse webshops kocht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch"

19/12/2017

Koop Belgisch, roepen enkele Belgische retailkleppers in hun ‘kerstboodschap’. Zo zorg je voor je eigen land en buurt, klinkt het. Al nuanceren anderen, zoals Media Markt-CEO Sven Degezelle, dat meteen. 

Back to top