Retourzendingen webwinkels zetten druk op de marges | RetailDetail

Retourzendingen webwinkels zetten druk op de marges

Retourzendingen webwinkels zetten druk op de marges

Uit een enquête bij 1.000 Belgische online shoppers blijkt dat het aantal retourzendingen in stijgende lijn zit, wat webwinkels handenvol geld kost. Vooral verkopers van kleding en schoenen zien daardoor hun marges extra onder druk komen.

 

"Logistieke nachtmerrie"

Flipit, een Belgische aanbieder van kortingcodes en promoties voor online aankopen, ondervroeg 600 Vlaamse en 400 Waalse webshoppers over hun voorbije kerstaankopen. Daaruit blijkt dat die massaal veel aankopen retourneren. Vooral kleding en schoenen worden met voorsprong het vaakst teruggestuurd. Boeken, dvd's en cd's staan op de tweede plaats, op korte afstand gevolgd door elektronica.

 

"Het terugsturen van pakketjes is voor de klant vaak gratis, de kosten zijn voor de webwinkel. Administratiekosten voor het verwerken van de orders of de retours mogen niet doorgerekend worden aan de klant. Elk pakketje dat terugkomt moet individueel worden bekeken en er moet gecontroleerd worden of het product nog in goede staat is. Dit is voor veel webwinkels een te zware kost, die de marges zwaar onder druk zet," zegt Bram Vermeulen van flipit.com.

 

"Op uitzondering van gepersonaliseerde producten heeft de klant zeven dagen bedenktijd na ontvangst van de bestelling. Voor de webwinkels is het enorm belangrijk dat de retourzending goed en snel werkt omdat klanten dat zeer belangrijk vinden", vervolgt Vermeulen. Iets waar binnenlandse webshops hun voordeel kunnen mee doen, want uit het onderzoek blijkt nog dat de "lastige retourprocedure" veruit als het grootste probleem wordt ervaren door wie bij buitenlandse webshops kocht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.