Retourzendingen webwinkels zetten druk op de marges

Retourzendingen webwinkels zetten druk op de marges

Uit een enquête bij 1.000 Belgische online shoppers blijkt dat het aantal retourzendingen in stijgende lijn zit, wat webwinkels handenvol geld kost. Vooral verkopers van kleding en schoenen zien daardoor hun marges extra onder druk komen.

 

"Logistieke nachtmerrie"

Flipit, een Belgische aanbieder van kortingcodes en promoties voor online aankopen, ondervroeg 600 Vlaamse en 400 Waalse webshoppers over hun voorbije kerstaankopen. Daaruit blijkt dat die massaal veel aankopen retourneren. Vooral kleding en schoenen worden met voorsprong het vaakst teruggestuurd. Boeken, dvd's en cd's staan op de tweede plaats, op korte afstand gevolgd door elektronica.

 

"Het terugsturen van pakketjes is voor de klant vaak gratis, de kosten zijn voor de webwinkel. Administratiekosten voor het verwerken van de orders of de retours mogen niet doorgerekend worden aan de klant. Elk pakketje dat terugkomt moet individueel worden bekeken en er moet gecontroleerd worden of het product nog in goede staat is. Dit is voor veel webwinkels een te zware kost, die de marges zwaar onder druk zet," zegt Bram Vermeulen van flipit.com.

 

"Op uitzondering van gepersonaliseerde producten heeft de klant zeven dagen bedenktijd na ontvangst van de bestelling. Voor de webwinkels is het enorm belangrijk dat de retourzending goed en snel werkt omdat klanten dat zeer belangrijk vinden", vervolgt Vermeulen. Iets waar binnenlandse webshops hun voordeel kunnen mee doen, want uit het onderzoek blijkt nog dat de "lastige retourprocedure" veruit als het grootste probleem wordt ervaren door wie bij buitenlandse webshops kocht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top