Rocket Internet ontgoochelt beleggers | RetailDetail

Rocket Internet ontgoochelt beleggers

Rocket Internet ontgoochelt beleggers

De belangrijkste twaalf internetverkopers waarin Rocket Internet investeert, zagen hun inkomsten in het eerste kwartaal met 34% stijgen. Mede daardoor konden ze hun verliezen met 23% verlagen. Toch stuurden de beleggers de beurskoers van het investeringsbedrijf zo’n 5% lager.

 

Omzet stijgt, verlies daalt

Rocket Internet investeert in startende online verkopers, die bedrijfsmodellen die al hun degelijkheid hebben bewezen willen toepassen in nieuwe snelgroeiende markten. Het focust daarbij op een beperkt aantal sectoren: voeding, drogisterij, mode, woning en reizen. In de portfolio zitten onder meer de leverancier van voedingsboxen HelloFresh, het modebedrijf uit het Midden-Oosten Namshi en het woonwarenhuis Westwing.


Over het eerste kwartaal konden de bedrijven waarin Rocket investeerde hun inkomsten met 34% opdrijven tot 532 miljoen euro. Hun bedrijfskasstroommarge verbeterde daarbij met 0,16%, zodat die nog slechts 0,22% negatief was. Globaal zakte de cashdrain daarbij met 23% of meer dan 40 miljoen euro. Topman Oliver Samwer verwacht voor de rest van 2016 een verdere verbetering van de cijfers.

 

Beleggers zien kaas met gaten

Toch reageerden de beleggers ontgoocheld. Op de beurs van Frankfurt daalde het aandeel van Rocket Internet na de bekendmaking van de resultaten over het eerste kwartaal met meer dan 5%. De analisten vonden de 34% groei in omzet tegenover het eerste trimester van 2015 beperkt, gezien vorig jaar nog een toename met 69% werd genoteerd. 

 

Voorts zag een kernparticipatie als HelloFresh door toegenomen marketinginspanningen zijn omzet weliswaar met 211% stijgen, maar tegelijk moest het aankijken tegen een verlies dat opliep van 7,3 miljoen euro naar 27,3 miljoen euro. En ten slotte vonden ze de verstrekte informatie nogal selectief en beperkt.

 

De resultaten van Lazada werden niet mee opgenomen in de rekeningen. Rocket Internet verkocht de meerderheid van zijn belang in het online verkoopplatform voor Zuidoost-Azië in april 2016 aan Alibaba, terwijl de Chinezen ook een optie hebben op de resterende participatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.