Rocket Internet ontgoochelt beleggers

Rocket Internet ontgoochelt beleggers

De belangrijkste twaalf internetverkopers waarin Rocket Internet investeert, zagen hun inkomsten in het eerste kwartaal met 34% stijgen. Mede daardoor konden ze hun verliezen met 23% verlagen. Toch stuurden de beleggers de beurskoers van het investeringsbedrijf zo’n 5% lager.

 

Omzet stijgt, verlies daalt

Rocket Internet investeert in startende online verkopers, die bedrijfsmodellen die al hun degelijkheid hebben bewezen willen toepassen in nieuwe snelgroeiende markten. Het focust daarbij op een beperkt aantal sectoren: voeding, drogisterij, mode, woning en reizen. In de portfolio zitten onder meer de leverancier van voedingsboxen HelloFresh, het modebedrijf uit het Midden-Oosten Namshi en het woonwarenhuis Westwing.


Over het eerste kwartaal konden de bedrijven waarin Rocket investeerde hun inkomsten met 34% opdrijven tot 532 miljoen euro. Hun bedrijfskasstroommarge verbeterde daarbij met 0,16%, zodat die nog slechts 0,22% negatief was. Globaal zakte de cashdrain daarbij met 23% of meer dan 40 miljoen euro. Topman Oliver Samwer verwacht voor de rest van 2016 een verdere verbetering van de cijfers.

 

Beleggers zien kaas met gaten

Toch reageerden de beleggers ontgoocheld. Op de beurs van Frankfurt daalde het aandeel van Rocket Internet na de bekendmaking van de resultaten over het eerste kwartaal met meer dan 5%. De analisten vonden de 34% groei in omzet tegenover het eerste trimester van 2015 beperkt, gezien vorig jaar nog een toename met 69% werd genoteerd. 

 

Voorts zag een kernparticipatie als HelloFresh door toegenomen marketinginspanningen zijn omzet weliswaar met 211% stijgen, maar tegelijk moest het aankijken tegen een verlies dat opliep van 7,3 miljoen euro naar 27,3 miljoen euro. En ten slotte vonden ze de verstrekte informatie nogal selectief en beperkt.

 

De resultaten van Lazada werden niet mee opgenomen in de rekeningen. Rocket Internet verkocht de meerderheid van zijn belang in het online verkoopplatform voor Zuidoost-Azië in april 2016 aan Alibaba, terwijl de Chinezen ook een optie hebben op de resterende participatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zooplus groeit met vijfde in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet van huisdierenwebshop Zooplus met 22% gegroeid naar 277 miljoen euro. Daarmee zet het bedrijf de groei van de eerste kwartalen verder.

Fnac Darty groeit met 6 procent in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet Fnac Darty met 6% gegroeid naar 1,792 miljard euro. Daarbij meldt het bedrijf tevens dat de integratie van Fnac en Darty voorloopt op schema. Ook in de Benelux was er sprake van groei.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Back to top