Rocket Internet ontgoochelt beleggers | RetailDetail

Rocket Internet ontgoochelt beleggers

Rocket Internet ontgoochelt beleggers

De belangrijkste twaalf internetverkopers waarin Rocket Internet investeert, zagen hun inkomsten in het eerste kwartaal met 34% stijgen. Mede daardoor konden ze hun verliezen met 23% verlagen. Toch stuurden de beleggers de beurskoers van het investeringsbedrijf zo’n 5% lager.

 

Omzet stijgt, verlies daalt

Rocket Internet investeert in startende online verkopers, die bedrijfsmodellen die al hun degelijkheid hebben bewezen willen toepassen in nieuwe snelgroeiende markten. Het focust daarbij op een beperkt aantal sectoren: voeding, drogisterij, mode, woning en reizen. In de portfolio zitten onder meer de leverancier van voedingsboxen HelloFresh, het modebedrijf uit het Midden-Oosten Namshi en het woonwarenhuis Westwing.


Over het eerste kwartaal konden de bedrijven waarin Rocket investeerde hun inkomsten met 34% opdrijven tot 532 miljoen euro. Hun bedrijfskasstroommarge verbeterde daarbij met 0,16%, zodat die nog slechts 0,22% negatief was. Globaal zakte de cashdrain daarbij met 23% of meer dan 40 miljoen euro. Topman Oliver Samwer verwacht voor de rest van 2016 een verdere verbetering van de cijfers.

 

Beleggers zien kaas met gaten

Toch reageerden de beleggers ontgoocheld. Op de beurs van Frankfurt daalde het aandeel van Rocket Internet na de bekendmaking van de resultaten over het eerste kwartaal met meer dan 5%. De analisten vonden de 34% groei in omzet tegenover het eerste trimester van 2015 beperkt, gezien vorig jaar nog een toename met 69% werd genoteerd. 

 

Voorts zag een kernparticipatie als HelloFresh door toegenomen marketinginspanningen zijn omzet weliswaar met 211% stijgen, maar tegelijk moest het aankijken tegen een verlies dat opliep van 7,3 miljoen euro naar 27,3 miljoen euro. En ten slotte vonden ze de verstrekte informatie nogal selectief en beperkt.

 

De resultaten van Lazada werden niet mee opgenomen in de rekeningen. Rocket Internet verkocht de meerderheid van zijn belang in het online verkoopplatform voor Zuidoost-Azië in april 2016 aan Alibaba, terwijl de Chinezen ook een optie hebben op de resterende participatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Omzet Coca-Cola Europa in één klap kwart hoger

16/02/2018

Coca-Cola European Partners, de Europese tak van de frisdankproducent, zag in 2017 de omzet boven 11 miljard euro groeien. Daarbij maakte ook de winst een mooie sprong voorwaarts ten opzichte van een jaar eerder.

Meer omzet maar (pak) minder winst voor PepsiCo

15/02/2018

Ondanks een ‘vlak’ vierde kwartaal, waarin de snacks de afkalvende verkoop van frisdranken alsnog wisten te compenseren, is PepsiCo er toch in geslaagd 2017 met een lichte omzetgroei af te sluiten. De nettowinst nam wel een flinke duik.

Teleurstellende groei voor Nestlé in 2017

15/02/2018

Nestlé heeft in 2017 een teleurstellende groei gekend (+0,4%), waarbij het niet voldeed aan de verwachtingen van analisten. 

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Back to top