Rotterdamse klanten gaan bestellingen thuis afleveren | RetailDetail

Rotterdamse klanten gaan bestellingen thuis afleveren

Rotterdamse klanten gaan bestellingen thuis afleveren
http://www.shutterstock.com/nl/pic-216667807/stock-photo-delivery-driver-driving-van-with-parcels-on-seat-outside-the-warehouse.html?src=QmDyjBzIw1nrHEim54Q1lQ-1-71

Onderzoekers van de Erasmus University in Rotterdam hebben een systeem ontwikkeld waarbij klanten van een fysieke winkel worden ingezet om online bestellingen aan huis te leveren. Zij krijgen in ruil dan een kleine vergoeding.

Kwart minder kilometers

De twee onderzoekers, Alp Arslan en Niels Agatz, ontwikkelden een algoritme dat pakketjes kan koppelen aan de juiste bezorger, ook wanneer er voortdurend nieuwe bestellingen bijkomen en mensen zich pas op het laatste moment aanmelden als bezorger. In de praktijk zou zo’n systeem dan via een mobiele app kunnen werken.

 

In een test in Rotterdam werd vervolgens uitgezocht hoeveel bezorgers er nodig zouden zijn om het systeem goed te laten werken. In een perfect scenario moet een bezorger bereid zijn om vier tussenstops te maken, waardoor er voor elke honderd pakketten 150 bezorgers beschikbaar zijn. Dat zou er voor zorgen dat er 25% minder kilometers moeten worden afgelegd dan met het traditionele bestelbusje.

 

Ook in scenario’s waarbij er minder bezorgers zijn die ook minder tussenstops doen, kan er bespaard worden op het aantal kilometers. Volgens de onderzoekers bespaart een bedrijf zo niet enkel op de transportkosten, maar is het ook een goede zaak voor het milieu. In stedelijke omgevingen kan het nog beter zijn voor het milieu, omdat klanten daar meer een fiets, scooter of openbaar vervoer zullen gebruiken. Bovendien kunnen bedrijven pakketjes zo binnen enkele uren al bij de klant krijgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Thierry Moubax (bpost): "Het businessmodel van de retail zal ingrijpend veranderen"

21/02/2018

Omnichannel is wat anders dan de optelsom van offline en online. Zijn retailers klaar voor een realiteit waarin de meeste aankoopbeslissingen genomen worden door digitale assistenten?

bpost vergroot zijn netwerk aan afhaalpunten

20/02/2018

(publireportage) Gemak speelt een steeds grotere rol bij online shopping en de huidige consument weet exact wat hij wil: zelf bepalen waar en wanneer zijn aankopen geleverd worden. bpost blijft dan ook zijn netwerk aan afhaalpunten verder uitbreiden.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Back to top