Rotterdamse klanten gaan bestellingen thuis afleveren

Rotterdamse klanten gaan bestellingen thuis afleveren
http://www.shutterstock.com/nl/pic-216667807/stock-photo-delivery-driver-driving-van-with-parcels-on-seat-outside-the-warehouse.html?src=QmDyjBzIw1nrHEim54Q1lQ-1-71

Onderzoekers van de Erasmus University in Rotterdam hebben een systeem ontwikkeld waarbij klanten van een fysieke winkel worden ingezet om online bestellingen aan huis te leveren. Zij krijgen in ruil dan een kleine vergoeding.

Kwart minder kilometers

De twee onderzoekers, Alp Arslan en Niels Agatz, ontwikkelden een algoritme dat pakketjes kan koppelen aan de juiste bezorger, ook wanneer er voortdurend nieuwe bestellingen bijkomen en mensen zich pas op het laatste moment aanmelden als bezorger. In de praktijk zou zo’n systeem dan via een mobiele app kunnen werken.

 

In een test in Rotterdam werd vervolgens uitgezocht hoeveel bezorgers er nodig zouden zijn om het systeem goed te laten werken. In een perfect scenario moet een bezorger bereid zijn om vier tussenstops te maken, waardoor er voor elke honderd pakketten 150 bezorgers beschikbaar zijn. Dat zou er voor zorgen dat er 25% minder kilometers moeten worden afgelegd dan met het traditionele bestelbusje.

 

Ook in scenario’s waarbij er minder bezorgers zijn die ook minder tussenstops doen, kan er bespaard worden op het aantal kilometers. Volgens de onderzoekers bespaart een bedrijf zo niet enkel op de transportkosten, maar is het ook een goede zaak voor het milieu. In stedelijke omgevingen kan het nog beter zijn voor het milieu, omdat klanten daar meer een fiets, scooter of openbaar vervoer zullen gebruiken. Bovendien kunnen bedrijven pakketjes zo binnen enkele uren al bij de klant krijgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Twaalfde groeikwartaal op rij voor Walmart

17/08/2017

’s Werelds grootste supermarktketen, het Amerikaanse Walmart, heeft het voorbije kwartaal de analistenverwachtingen overtroffen en legt voor het twaalfde kwartaal op rij mooie groeicijfers voor. Motor was de sterke groei online.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Zalando groeit opnieuw met meer dan 20 procent

10/08/2017

Het Duitse Zalando heeft in het tweede kwartaal van 2017 net de doelstelling van een groei van meer dan 20% gehaald. Ook voor het volledige boekjaar gaat het nog altijd uit van een groei tussen 20 en 25%.

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Back to top