Rotterdamse klanten gaan bestellingen thuis afleveren | RetailDetail

Rotterdamse klanten gaan bestellingen thuis afleveren

Rotterdamse klanten gaan bestellingen thuis afleveren
http://www.shutterstock.com/nl/pic-216667807/stock-photo-delivery-driver-driving-van-with-parcels-on-seat-outside-the-warehouse.html?src=QmDyjBzIw1nrHEim54Q1lQ-1-71

Onderzoekers van de Erasmus University in Rotterdam hebben een systeem ontwikkeld waarbij klanten van een fysieke winkel worden ingezet om online bestellingen aan huis te leveren. Zij krijgen in ruil dan een kleine vergoeding.

Kwart minder kilometers

De twee onderzoekers, Alp Arslan en Niels Agatz, ontwikkelden een algoritme dat pakketjes kan koppelen aan de juiste bezorger, ook wanneer er voortdurend nieuwe bestellingen bijkomen en mensen zich pas op het laatste moment aanmelden als bezorger. In de praktijk zou zo’n systeem dan via een mobiele app kunnen werken.

 

In een test in Rotterdam werd vervolgens uitgezocht hoeveel bezorgers er nodig zouden zijn om het systeem goed te laten werken. In een perfect scenario moet een bezorger bereid zijn om vier tussenstops te maken, waardoor er voor elke honderd pakketten 150 bezorgers beschikbaar zijn. Dat zou er voor zorgen dat er 25% minder kilometers moeten worden afgelegd dan met het traditionele bestelbusje.

 

Ook in scenario’s waarbij er minder bezorgers zijn die ook minder tussenstops doen, kan er bespaard worden op het aantal kilometers. Volgens de onderzoekers bespaart een bedrijf zo niet enkel op de transportkosten, maar is het ook een goede zaak voor het milieu. In stedelijke omgevingen kan het nog beter zijn voor het milieu, omdat klanten daar meer een fiets, scooter of openbaar vervoer zullen gebruiken. Bovendien kunnen bedrijven pakketjes zo binnen enkele uren al bij de klant krijgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Alibaba-topman en premier Michel bespreken investering in Luik

04/07/2018

Jack Ma, oprichter en voorzitter van de Chinese internetreus Alibaba, heeft een mogelijke investering in Luik besproken met premier Charles Michel. Na afloop was Ma vaag, Michel legt de bal bij het bedrijf.

Alibaba neemt participatie in Turkse moderetailer

29/06/2018

Alibaba wordt de nieuwe strategische partner van Trendyol, een van de bekendste e-commercebedrijven in Turkije. De Chinese retailgroep versterkt daarmee zijn aanwezigheid in Europa.

Albert Heijn Hoofddorp laat Coca-Cola aan huis leveren

29/06/2018

Coca-Cola experimenteert in de Albert Heijn van Hoofddorp met een bezorgscherm: klanten kunnen in de supermarkt grote verpakkingen frisdrank bestellen en gratis thuis laten leveren.