Spectaculaire groei e-commerce in Asia-Pacific | RetailDetail

Spectaculaire groei e-commerce in Asia-Pacific

Spectaculaire groei e-commerce in Asia-Pacific

Tegen 2020 zal de online verkoop in China, Japan, Zuid-Korea, India en Australië verdubbelen tot 1.400 miljard dollar. Daarvan neemt China het gros voor zijn rekening, maar India is wel veruit de snelste groeier, aldus marktonderzoeker Forrester.

 

Chinese e-commerce groter dan de Amerikaanse

Ondanks de afkoeling van de Chinese economie ‑ de groei bleef voor het eerst sinds 2009 onder de 7% ‑ blijft China de dominante speler in de wereld van de e-commerce. Het land nam in 2015 de koppositie over van de Verenigde Staten en stevent tegen 2020 af op een totale online omzet van 1.100 miljard dollar, een slordige 999 miljard euro.

 

“De dagen van duizelingwekkende groei op jaarbasis mogen voor China dan al voorbij zijn, het huidige groeitempo blijft stevig en ligt in lijn met dat van andere volwassen markten in de regio, zoals Japan en Zuid-Korea”, zegt Lily Varon, analist bij Forrester. Tegen 2020 zal de Chinese e-commerce 9 keer groter zijn dan de Japanse (122 miljard dollar) en liefst 17 keer groter dan de Zuid-Koreaanse (65 miljard dollar).

 

India snelste groeier

India is nu de snelste groeier in de regio. Volgens Forrester zal de e-commerce-omzet er tegen 2020 vervijfvoudigen van 12 miljard dollar nu tot zo’n 75 miljard dollar, omgerekend 68 miljard euro. De markt groei spectaculair doordat almaar meer Indiërs online kopen en het gemiddelde bedrag per aankoop eveneens in de lift zit. En dus wordt er volop geïnvesteerd in de Indiase e-commerce.

 

Al waarschuwt Forrester wel dat de lokale handelscultuur (die nog altijd sterk steunt op cash geld), de onderontwikkelde logistiek (te weinig distributiecentra voor het onmetelijke land) en de mobiliteitsproblemen (die van leveringen aan huis een ware uitdaging maken) zand in de machine kunnen strooien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.