Spectaculaire groei e-commerce in Asia-Pacific

Spectaculaire groei e-commerce in Asia-Pacific

Tegen 2020 zal de online verkoop in China, Japan, Zuid-Korea, India en Australië verdubbelen tot 1.400 miljard dollar. Daarvan neemt China het gros voor zijn rekening, maar India is wel veruit de snelste groeier, aldus marktonderzoeker Forrester.

 

Chinese e-commerce groter dan de Amerikaanse

Ondanks de afkoeling van de Chinese economie ‑ de groei bleef voor het eerst sinds 2009 onder de 7% ‑ blijft China de dominante speler in de wereld van de e-commerce. Het land nam in 2015 de koppositie over van de Verenigde Staten en stevent tegen 2020 af op een totale online omzet van 1.100 miljard dollar, een slordige 999 miljard euro.

 

“De dagen van duizelingwekkende groei op jaarbasis mogen voor China dan al voorbij zijn, het huidige groeitempo blijft stevig en ligt in lijn met dat van andere volwassen markten in de regio, zoals Japan en Zuid-Korea”, zegt Lily Varon, analist bij Forrester. Tegen 2020 zal de Chinese e-commerce 9 keer groter zijn dan de Japanse (122 miljard dollar) en liefst 17 keer groter dan de Zuid-Koreaanse (65 miljard dollar).

 

India snelste groeier

India is nu de snelste groeier in de regio. Volgens Forrester zal de e-commerce-omzet er tegen 2020 vervijfvoudigen van 12 miljard dollar nu tot zo’n 75 miljard dollar, omgerekend 68 miljard euro. De markt groei spectaculair doordat almaar meer Indiërs online kopen en het gemiddelde bedrag per aankoop eveneens in de lift zit. En dus wordt er volop geïnvesteerd in de Indiase e-commerce.

 

Al waarschuwt Forrester wel dat de lokale handelscultuur (die nog altijd sterk steunt op cash geld), de onderontwikkelde logistiek (te weinig distributiecentra voor het onmetelijke land) en de mobiliteitsproblemen (die van leveringen aan huis een ware uitdaging maken) zand in de machine kunnen strooien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

AB InBev opent nieuwe brouwerij in China

12/12/2017

Brouwer AB InBev heeft een nieuwe brouwerij geopend in China, die jaarlijks 1,5 miljoen ton bier kan produceren en daarmee de grootste brouwerij van het bedrijf in Azië is. AB InBev hoopt zo te profiteren van de groeiende middenklasse in China.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Back to top