Startups Rocket Internet op koers, maar verlieslatend | RetailDetail

Startups Rocket Internet op koers, maar verlieslatend

Startups Rocket Internet op koers, maar verlieslatend

De verschillende bedrijven van het Duitse investeringsfonds Rocket Internet hebben in 2015 allemaal verlies geleden. Toch stelt topman Oliver Samwer dat de startups van de groep allemaal op schema liggen.

Kantelpunt bereikt

Rocket Internet heeft in 2015 een verlies gemaakt van net geen 200 miljoen euro, ten gevolge van de slechte prestaties van de startups waar het in heeft geïnvesteerd. Een jaar eerder had het Duitse bedrijf nog een winst van 429 miljoen euro gerealiseerd. Oliver Samwer moet dan ook toegeven dat het de verschillende startups waarin wordt geïnvesteerd nog niet gelukt is om winst te maken. Hij verwacht wel dat een kantelpunt bereikt is en dat er dit jaar betere resultaten mogen verwacht worden.

 

Samwer noemt het verlies dan ook een noodzakelijk kwaad. “Het is simpelweg een voorwaarde in de internetbranche, dat je in eerste instantie een kritische massa bereikt”, aldus Oliver Samwer. “Zouden er geen concurrenten zijn, dan zou alles anders zijn. Maar in onze wereld moet je eerst een bepaalde massa bereiken, voordat je de kosten kan stabiliseren.”

 

Het doel blijft dan ook om in 2017 drie ondernemingen van Rocket Internet uit de rode cijfers te krijgen. Rocket Internet zit achter bedrijven als HelloFresh, Lazada, Home24 en is mee verantwoordelijk voor de oprichting van Zalando.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Omzet Coca-Cola Europa in één klap kwart hoger

16/02/2018

Coca-Cola European Partners, de Europese tak van de frisdankproducent, zag in 2017 de omzet boven 11 miljard euro groeien. Daarbij maakte ook de winst een mooie sprong voorwaarts ten opzichte van een jaar eerder.

Meer omzet maar (pak) minder winst voor PepsiCo

15/02/2018

Ondanks een ‘vlak’ vierde kwartaal, waarin de snacks de afkalvende verkoop van frisdranken alsnog wisten te compenseren, is PepsiCo er toch in geslaagd 2017 met een lichte omzetgroei af te sluiten. De nettowinst nam wel een flinke duik.

Teleurstellende groei voor Nestlé in 2017

15/02/2018

Nestlé heeft in 2017 een teleurstellende groei gekend (+0,4%), waarbij het niet voldeed aan de verwachtingen van analisten. 

Back to top