Tesco voert eerste levering met robot uit | RetailDetail

Tesco voert eerste levering met robot uit

Tesco voert eerste levering met robot uit

De Britse supermarktketen Tesco heeft voor het eerst een online bestelling bij een klant aan huis geleverd met de hulp van een robot.

Tesco Now

De robots zijn volledig zelfstandig en kunnen in een straal van ongeveer vijf kilometer rond een supermarkt van Tesco leveren. Klanten kunnen hun bestellingen volgen via een speciale app. Om te voorkomen dat de robots worden gestolen, zit er ook een antidiefstalsysteem in de toestellen.

 

De test met de robot, die voorlopig maar één keer zal worden uitgevoerd, werd gedaan in het kader van Tesco Now, waarbij online bestellingen binnen het uur bij de klant thuis worden geleverd. Die dienst werd in april al uitvoerig getest en Tesco wil die binnenkort in meer locaties doorheen Londen beschikbaar maken.

 

“We kijken altijd uit naar nieuwe manieren om de winkelervaring van onze klanten te verbeteren. We hebben een eenmalige test uitgevoerd als onderdeel van de service Tesco Now, in samenwerking met een technologiebedrijf. We hebben heel wat geleerd van deze test en we zullen de feedback bekijken voor we de volgende stappen nemen”, aldus Tesco. De robots werden in samenwerking met het bedrijf Starship Technologies ontwikkeld.

 

De robot die Tesco gebruikt is een idee van Ahti Heinla en Janus Friist, twee medeoprichters van Skype, die eind 2015 met het nieuws naar buiten kwamen dat de robot in ontwikkeling was. De robot rijdt 99% autonoom, al kan een menselijke bestuurder de controle nemen bij problemen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Tesco doet het met Carrefour in nieuw inkoopverbond

02/07/2018

Tesco en Carrefour starten samen een inkoopalliantie: de retailreuzen gaan zowel merkproducten als huismerkassortiment samen inkopen. Ook op dienstenleveranciers stappen de retailer voortaan samen af.

Ook Tesco Express test kassaloos winkelen

29/06/2018

Klanten van de Britse gemakswinkel Tesco Express kunnen producten scannen met hun smartphone en dan gewoon buitenwandelen. Met de nieuwe technologie wil de retailer rijen op piekmomenten aanpakken.

Tony's Chocolonely naar het Verenigd Koninkrijk

26/06/2018

Chocolademerk Tony's Chocolonely trekt volgend jaar naar het Verenigd Koninkrijk. Begin 2019 moeten er verschillende smaakvarianten en soorten repen van de slaafvrije chocolade in de Britse winkelrekken liggen.

"Winkelcentra worden hypergeconnecteerde microsteden"

20/06/2018

Het Londense winkelcentrum Westfield viert zijn tiende verjaardag met een blik op de toekomst: Westfield onthult een futuristische strategie ‘Destination 2028’ met leverdrones, slimme wc’s, moestuinen en bezinningsruimtes.