Test-Aankoop vordert compensatie van Groupon voor luiers

Test-Aankoop vordert compensatie van Groupon voor luiers

Test-Aankoop vordert compensatie van Groupon voor luiers

Test-Aankoop heeft groepskortingwebsite Groupon in gebreke gesteld in het dossier ‘Luierbox. De consumentenorganisatie eist voor elke gedupeerde consument de terugbetaling van de initiële som die aan Luierbox.be werd betaald voor de levering van luiers.

Honderden klachten

Alles draait om de jaarabonnementen van de website Luierbox.be, die tegen korting konden worden aangekocht op Groupon. Test-Aankoop en de Economische Inspectie ontvingen echter honderden klachten over nooit geleverde pampers.

 

“Aanvankelijk kwam het malafide bedrijf met smoesjes op de proppen waarom de leveringen niet doorgingen maar na verloop van tijd was de firma gewoon onbereikbaar”, aldus Test-Aankoop. “Het ging zelfs zo ver dat de FOD Economie een klacht indiende bij het parket tegen de zaakvoerder. Uiteindelijk werd de man onder aanhoudingsbevel geplaatst voor oplichting.” Dat gebeurde al in februari.

 

Groupon: tussenpersoon of verkoper?

Omdat het “weinig waarschijnlijk is dat bij de frauduleuze onderneming en haar zaakvoerder nog afdoende middelen zullen worden gevonden om de talrijke gedupeerden te vergoeden”, klopte Test-Aankoop bij Groupon aan.

 

In zijn algemene voorwaarden omschrijft Groupon zichzelf als tussenpersoon en daarom was het enkel bereid om een waardebon te verstrekken aan de gedupeerden. Maar Test-Aankoop gaat daar niet mee akkoord: “Groupon verschuilt zich achter die rol om zijn aansprakelijkheid uit te sluiten. In werkelijkheid is Groupon duidelijk de verkoper van de diensten en goederen die het op zijn website aanbiedt.”

 

Groupon krijgt nu 15 dagen om met een positief antwoord op de proppen te komen. Indien dit niet gebeurt, brengt Test-Aankoop de zaak voor de rechter.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.