Trump richt pijlen op Amazon | RetailDetail

Trump richt pijlen op Amazon

Trump richt pijlen op Amazon
Shutterstock

President Donald Trump heeft in Amazon blijkbaar een nieuwe vijand gevonden. Volgens hem profiteert de retailgigant van de U.S. Postal Service, het Amerikaanse postbedrijf, en daar wil hij nu paal en perk aan stellen met de nodige maatregelen.

 

'Delivery boy'

Trump heeft in een reeks tweets aangegeven dat Amazon profiteert van een aantal voordelen bij U.S. Postal Service, waardoor de Amerikaanse post flink verlies maakt op de samenwerking met de webshop. Volgens Trump gebruikt Amazon de post als persoonlijke ‘delivery boy’.

 

Daarnaast wijst Trump erop dat Amazon ook flink wat belastingvoordelen krijgt, terwijl andere retailers, die wel al hun belastingen moeten betalen, de deuren moeten sluiten. De president spreekt daarbij over oneerlijke concurrentie.

 

The Washington Post

Een andere doorn in het oog van Trump, is het feit dat Jeff Bezos, CEO van Amazon, ook eigenaar is van The Washington Post. Dat is een van de kranten die vaak door de Amerikaanse president onder vuur worden genomen als 'fake news'. Bezos zegt dan wel zich niet te mengen met de inhoud van de krant, toch is dat niet voldoende voor Trump.

 

Voorlopig zijn er nog geen maatregelen aangekondigd, maar de tweets van Trump hebben er op maandag wel voor gezorgd dat het aandeel van Amazon meteen een tik kreeg van 5 procent.

 

Een aantal bronnen binnen het Witte Huis hebben aan het Amerikaanse Vanity Fair verteld dat Trump wil dat Amazon hogere verzendingskosten betaalt bij de U.S. Postal Service. Daarnaast wordt mogelijk het contract van Amazon met het Pentagon, waarbij Amazon verschillende clouddiensten ter waarde van enkele miljarden dollars zal voorzien, opgezegd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Coca-Cola groeit dankzij Light en Zero

25/04/2018

In zijn eerste kwartaal noteerde Coca-Cola een omzetdaling met 16%, maar dat is voor de frisdrankenproducent nog steeds beter dan verwacht. Op eigen kracht verhoogt Coca-Cola de omzet met 5%, onder meer door de herlancering van zijn suikervrije drankjes.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Amazon brengt robots naar de huiskamer

24/04/2018

Amazon sleutelt in het geheim aan robots voor bij mensen thuis. Volgens persagentschap Bloomberg wil de technologiereus de robots nog dit jaar bij medewerkers in huis testen en de huisrobots mogelijk al in 2019 uitrollen.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Filet Pur: Conflictmanagement voor dummies

06/04/2018

Retailers en fabrikanten zijn niet blind getrouwd, en op Tinder zitten ze evenmin. Nee hoor, ze zitten elkaar gewoon in de haren. Dat leert ons het louter informatieve weekoverzicht van RetailDetail Food.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.