Trump richt pijlen op Amazon | RetailDetail

Trump richt pijlen op Amazon

Trump richt pijlen op Amazon
Shutterstock

President Donald Trump heeft in Amazon blijkbaar een nieuwe vijand gevonden. Volgens hem profiteert de retailgigant van de U.S. Postal Service, het Amerikaanse postbedrijf, en daar wil hij nu paal en perk aan stellen met de nodige maatregelen.

 

'Delivery boy'

Trump heeft in een reeks tweets aangegeven dat Amazon profiteert van een aantal voordelen bij U.S. Postal Service, waardoor de Amerikaanse post flink verlies maakt op de samenwerking met de webshop. Volgens Trump gebruikt Amazon de post als persoonlijke ‘delivery boy’.

 

Daarnaast wijst Trump erop dat Amazon ook flink wat belastingvoordelen krijgt, terwijl andere retailers, die wel al hun belastingen moeten betalen, de deuren moeten sluiten. De president spreekt daarbij over oneerlijke concurrentie.

 

The Washington Post

Een andere doorn in het oog van Trump, is het feit dat Jeff Bezos, CEO van Amazon, ook eigenaar is van The Washington Post. Dat is een van de kranten die vaak door de Amerikaanse president onder vuur worden genomen als 'fake news'. Bezos zegt dan wel zich niet te mengen met de inhoud van de krant, toch is dat niet voldoende voor Trump.

 

Voorlopig zijn er nog geen maatregelen aangekondigd, maar de tweets van Trump hebben er op maandag wel voor gezorgd dat het aandeel van Amazon meteen een tik kreeg van 5 procent.

 

Een aantal bronnen binnen het Witte Huis hebben aan het Amerikaanse Vanity Fair verteld dat Trump wil dat Amazon hogere verzendingskosten betaalt bij de U.S. Postal Service. Daarnaast wordt mogelijk het contract van Amazon met het Pentagon, waarbij Amazon verschillende clouddiensten ter waarde van enkele miljarden dollars zal voorzien, opgezegd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Opinie: Blockchain, de killer van de platformen

11/06/2018

Blockchain houdt bijzonder interessante mogelijkheden in voor retail. Het is echter niet alleen een hulpmiddel voor de retailer, het kan die ook gaan vervangen. Maakt blockchain banken en supermarkten overbodig?

HelloFresh nu ook naar Ahold Delhaize USA

06/06/2018

De maaltijdboxen van HelloFresh zijn nu ook in de Amerikaanse supermarkten van Ahold Delhaize te koop. Met maaltijdkits voor individuele gerechten denkt HelloFresh retailers nieuw leven in te blazen. 

Starbucks-topman neemt afscheid

05/06/2018

Howard Schultz, de man die Starbucks groot maakte, verlaat eind deze maand het bedrijf dat zich momenteel in woelig vaarwater bevindt. Het bericht is in de Verenigde Staten aanleiding voor geruchten over politieke ambities.