Waarom de Bijenkorf de digitale stap naar België zet

Waarom de Bijenkorf de digitale stap naar België zet

De Bijenkorf, een van Nederlands bekendste luxewarenhuizen, steekt sinds kort met debijenkorf.com de digitale grens over naar ons land. RetailDetail vroeg Pieter Heij, IT-directeur bij de Bijenkorf, waarom het die stap zet.

“Belgische e-commerce zal blijven groeien”

“40% van de Belgen kent de Bijenkorf of heeft er ooit van gehoord. Maar een veel kleiner gedeelte van de Belgen weet dat wij een webshop hebben en dat je gewoon ’s avonds kan bestellen en de volgende dag overal in België geleverd kan krijgen", aldus Heij.

 

Volgens Heij is het nu het ideale moment om op e-commerce in België in te zetten: “De Belgische e-commercemarkt groeit hard. ‘An sich’ is de online fashionmarkt er iets minder ontwikkeld dan in Nederland, dus weten we dat die groei erin zal blijven de komende jaren. Belgen hebben ook veel met onze merken: ze kleden zich graag goed, besteden veel geld aan kleding over het algemeen. Wij sluiten goed aan bij de vraag van de Belgische consument.”

 

Volgende dag thuis geleverd

De webshop van de Bijenkorf biedt naar eigen zeggen “een supersnelle bestelservice” aan en streeft er naar om ook in België bestellingen die voor negen uur ’s avonds zijn doorgegeven, de volgende dag aan huis te leveren. Dit is onder meer mogelijk door het distributiecentrum, dat in Waalwijk (dicht bij de grens) ligt.

 

“Ook wordt het bestellen een stuk gemakkelijker door de mogelijkheid om een abonnement op ShippingPlus te nemen, waarbij er een kleine bijdrage gevraagd wordt voor een jaar lang gratis verzenden,” voegt Heij daar nog aan toe.

 

“Waardering online even hoog als winkels”

Warenhuis Bijenkorf, onderdeel van de Selfridges Group Limited, heeft meer dan 1.000 nationale en internationale premiummerken in het assortiment. Met dat grote merkenaanbod probeert de Bijenkorf de kloof te dichten tussen de fysieke winkels en de online activiteiten.

 

Heij vindt dat zijn warenhuis daarin aardig is geslaagd: "Uit recent onderzoek blijkt dat de online waardering van consumenten op de webshop inmiddels net zo hoog is als in de winkels. Met het exclusieve merkenportfolio en de premiumservice hopen we met debijenkorf.com ook in te spelen op de behoeften en wensen van de Belgische consument.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top