Waarom de Bijenkorf de digitale stap naar België zet

Waarom de Bijenkorf de digitale stap naar België zet

De Bijenkorf, een van Nederlands bekendste luxewarenhuizen, steekt sinds kort met debijenkorf.com de digitale grens over naar ons land. RetailDetail vroeg Pieter Heij, IT-directeur bij de Bijenkorf, waarom het die stap zet.

“Belgische e-commerce zal blijven groeien”

“40% van de Belgen kent de Bijenkorf of heeft er ooit van gehoord. Maar een veel kleiner gedeelte van de Belgen weet dat wij een webshop hebben en dat je gewoon ’s avonds kan bestellen en de volgende dag overal in België geleverd kan krijgen", aldus Heij.

 

Volgens Heij is het nu het ideale moment om op e-commerce in België in te zetten: “De Belgische e-commercemarkt groeit hard. ‘An sich’ is de online fashionmarkt er iets minder ontwikkeld dan in Nederland, dus weten we dat die groei erin zal blijven de komende jaren. Belgen hebben ook veel met onze merken: ze kleden zich graag goed, besteden veel geld aan kleding over het algemeen. Wij sluiten goed aan bij de vraag van de Belgische consument.”

 

Volgende dag thuis geleverd

De webshop van de Bijenkorf biedt naar eigen zeggen “een supersnelle bestelservice” aan en streeft er naar om ook in België bestellingen die voor negen uur ’s avonds zijn doorgegeven, de volgende dag aan huis te leveren. Dit is onder meer mogelijk door het distributiecentrum, dat in Waalwijk (dicht bij de grens) ligt.

 

“Ook wordt het bestellen een stuk gemakkelijker door de mogelijkheid om een abonnement op ShippingPlus te nemen, waarbij er een kleine bijdrage gevraagd wordt voor een jaar lang gratis verzenden,” voegt Heij daar nog aan toe.

 

“Waardering online even hoog als winkels”

Warenhuis Bijenkorf, onderdeel van de Selfridges Group Limited, heeft meer dan 1.000 nationale en internationale premiummerken in het assortiment. Met dat grote merkenaanbod probeert de Bijenkorf de kloof te dichten tussen de fysieke winkels en de online activiteiten.

 

Heij vindt dat zijn warenhuis daarin aardig is geslaagd: "Uit recent onderzoek blijkt dat de online waardering van consumenten op de webshop inmiddels net zo hoog is als in de winkels. Met het exclusieve merkenportfolio en de premiumservice hopen we met debijenkorf.com ook in te spelen op de behoeften en wensen van de Belgische consument.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch"

19/12/2017

Koop Belgisch, roepen enkele Belgische retailkleppers in hun ‘kerstboodschap’. Zo zorg je voor je eigen land en buurt, klinkt het. Al nuanceren anderen, zoals Media Markt-CEO Sven Degezelle, dat meteen. 

Back to top