Waarom de Bijenkorf de digitale stap naar België zet | RetailDetail

Waarom de Bijenkorf de digitale stap naar België zet

Waarom de Bijenkorf de digitale stap naar België zet

De Bijenkorf, een van Nederlands bekendste luxewarenhuizen, steekt sinds kort met debijenkorf.com de digitale grens over naar ons land. RetailDetail vroeg Pieter Heij, IT-directeur bij de Bijenkorf, waarom het die stap zet.

“Belgische e-commerce zal blijven groeien”

“40% van de Belgen kent de Bijenkorf of heeft er ooit van gehoord. Maar een veel kleiner gedeelte van de Belgen weet dat wij een webshop hebben en dat je gewoon ’s avonds kan bestellen en de volgende dag overal in België geleverd kan krijgen", aldus Heij.

 

Volgens Heij is het nu het ideale moment om op e-commerce in België in te zetten: “De Belgische e-commercemarkt groeit hard. ‘An sich’ is de online fashionmarkt er iets minder ontwikkeld dan in Nederland, dus weten we dat die groei erin zal blijven de komende jaren. Belgen hebben ook veel met onze merken: ze kleden zich graag goed, besteden veel geld aan kleding over het algemeen. Wij sluiten goed aan bij de vraag van de Belgische consument.”

 

Volgende dag thuis geleverd

De webshop van de Bijenkorf biedt naar eigen zeggen “een supersnelle bestelservice” aan en streeft er naar om ook in België bestellingen die voor negen uur ’s avonds zijn doorgegeven, de volgende dag aan huis te leveren. Dit is onder meer mogelijk door het distributiecentrum, dat in Waalwijk (dicht bij de grens) ligt.

 

“Ook wordt het bestellen een stuk gemakkelijker door de mogelijkheid om een abonnement op ShippingPlus te nemen, waarbij er een kleine bijdrage gevraagd wordt voor een jaar lang gratis verzenden,” voegt Heij daar nog aan toe.

 

“Waardering online even hoog als winkels”

Warenhuis Bijenkorf, onderdeel van de Selfridges Group Limited, heeft meer dan 1.000 nationale en internationale premiummerken in het assortiment. Met dat grote merkenaanbod probeert de Bijenkorf de kloof te dichten tussen de fysieke winkels en de online activiteiten.

 

Heij vindt dat zijn warenhuis daarin aardig is geslaagd: "Uit recent onderzoek blijkt dat de online waardering van consumenten op de webshop inmiddels net zo hoog is als in de winkels. Met het exclusieve merkenportfolio en de premiumservice hopen we met debijenkorf.com ook in te spelen op de behoeften en wensen van de Belgische consument.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.