"Wallonië derde, Vlaanderen zesde beste locatie voor distributiecentra"

"Wallonië derde, Vlaanderen zesde beste locatie voor distributiecentra"

Vlaanderen is geen ideale locatie voor distributiecentra voor e-commerce: ten opzichte van 44 onderzochte regio's scoort Vlaanderen wel relatief goed, maar de ons omringende regio's - inclusief Wallonië - scoren bijna allemaal beter.

Wel goed, niet super

Dat moet blijken uit een studie die het Vlaams Instituut voor de Logistiek in het kader van zijn project 'VIL 4 e-boost' liet uitvoeren door PwC. Dat bureau onderzocht 44 regio's verspreid over België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg en het Verenigd Koninkrijk en beoordeelde alles samen 21 zogeheten "e-locatiefactoren". Die werden gebundeld in zeven clusters: marktnabijheid, distributie-infrastructuur, arbeidsmarkt, operationele kosten, beschikbaarheid van magazijnen en gronden, competenties en investeringsklimaat.

 

In geen van deze "e-locatiefactoren" haalt ons gewest de sterkste score: er zijn vooral lage scores voor investeringsaantrekkelijkheid, wegcongestie, beschikbaarheid van magazijnen en bouwgrond, werknemer-werkgeverrelaties en arbeidskost. Onze regio kent bijvoorbeeld de hoogste arbeidskost uit de top-6 - hoger dus dan die in Wallonië.

 

Wel zijn er hoge scores voor distributie-infrastructuur (wegendichtheid en zeehavens), huurprijs van magazijnen, marktnabijheid en ook arbeidsflexibiliteit (vooral dankzij de eenvoudigere ontslagprocedures in ons land).

 

Zware concurrentie van naaste buren

Met een zesde plaats op 44 regio's scoort Vlaanderen op zich nog relatief goed, maar ten overstaan van de ons onmiddellijk omringende regio's onze grootste concurrenten laten we het afweten. De Duitse regio Rheinland-Pfalz staat aan de top, gevolgd door het Saarland en Wallonië. Zuid- en West-Nederland vervolledigen de top-5, pas dan komt Vlaanderen (zie grafiek).

 

Het VIL zal samen met de sector en de beleidsmakers hieruit lessen trekken en aanbevelingen formuleren om Vlaanderen een e-toekomst te garanderen. Want, zo onderstreept het instituut, "ondanks onze centrale ligging en goed uitgebouwd logistiek netwerk wordt een relatief groot aantal e-fulfillment centra opgetrokken in onze buurlanden. Denk maar aan Coolblue in Tilburg, Zalando in Erfurt of Wehkamp in Zwolle.."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top