"Wallonië derde, Vlaanderen zesde beste locatie voor distributiecentra"

"Wallonië derde, Vlaanderen zesde beste locatie voor distributiecentra"

Vlaanderen is geen ideale locatie voor distributiecentra voor e-commerce: ten opzichte van 44 onderzochte regio's scoort Vlaanderen wel relatief goed, maar de ons omringende regio's - inclusief Wallonië - scoren bijna allemaal beter.

Wel goed, niet super

Dat moet blijken uit een studie die het Vlaams Instituut voor de Logistiek in het kader van zijn project 'VIL 4 e-boost' liet uitvoeren door PwC. Dat bureau onderzocht 44 regio's verspreid over België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg en het Verenigd Koninkrijk en beoordeelde alles samen 21 zogeheten "e-locatiefactoren". Die werden gebundeld in zeven clusters: marktnabijheid, distributie-infrastructuur, arbeidsmarkt, operationele kosten, beschikbaarheid van magazijnen en gronden, competenties en investeringsklimaat.

 

In geen van deze "e-locatiefactoren" haalt ons gewest de sterkste score: er zijn vooral lage scores voor investeringsaantrekkelijkheid, wegcongestie, beschikbaarheid van magazijnen en bouwgrond, werknemer-werkgeverrelaties en arbeidskost. Onze regio kent bijvoorbeeld de hoogste arbeidskost uit de top-6 - hoger dus dan die in Wallonië.

 

Wel zijn er hoge scores voor distributie-infrastructuur (wegendichtheid en zeehavens), huurprijs van magazijnen, marktnabijheid en ook arbeidsflexibiliteit (vooral dankzij de eenvoudigere ontslagprocedures in ons land).

 

Zware concurrentie van naaste buren

Met een zesde plaats op 44 regio's scoort Vlaanderen op zich nog relatief goed, maar ten overstaan van de ons onmiddellijk omringende regio's onze grootste concurrenten laten we het afweten. De Duitse regio Rheinland-Pfalz staat aan de top, gevolgd door het Saarland en Wallonië. Zuid- en West-Nederland vervolledigen de top-5, pas dan komt Vlaanderen (zie grafiek).

 

Het VIL zal samen met de sector en de beleidsmakers hieruit lessen trekken en aanbevelingen formuleren om Vlaanderen een e-toekomst te garanderen. Want, zo onderstreept het instituut, "ondanks onze centrale ligging en goed uitgebouwd logistiek netwerk wordt een relatief groot aantal e-fulfillment centra opgetrokken in onze buurlanden. Denk maar aan Coolblue in Tilburg, Zalando in Erfurt of Wehkamp in Zwolle.."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch"

19/12/2017

Koop Belgisch, roepen enkele Belgische retailkleppers in hun ‘kerstboodschap’. Zo zorg je voor je eigen land en buurt, klinkt het. Al nuanceren anderen, zoals Media Markt-CEO Sven Degezelle, dat meteen. 

Back to top