Walmart-veteraan wordt marketingbaas Pinterest

Walmart-veteraan wordt marketingbaas Pinterest

Walmart-veteraan wordt marketingbaas Pinterest

Brian Monahan, jarenlang verantwoordelijk voor de online marketing bij Walmart, gaat aan de slag bij Pinterest. Hij moet er als ‘chef verticale strategie’ het sociaalnetwerk ‘top of mind’ maken bij die bedrijfssectoren die vooralsnog amper op Pinterest aanwezig zijn.

Op zoek naar nieuwe productcategorieën

Brian Monahan was vicepresident voor Walmart.com en stond mee aan de wieg van Walmart Exchange, de marketingtool die Walmarts grootste klanten en hun reclamebureaus voorzag van winkeldata waarmee ze hun advertenties beter konden personaliseren. Onder Monahans leiding zag Walmart.com het aantal unieke bezoekers groeien van 55 naar 85 miljoen per maand.

 

Nu moet de geboren marketeer Pinterest beter gaan ‘verkopen’ bij merken en reclamebureaus.“Er zijn bepaalde productcategorieën waarin Pinterest van nature sterk staat, maar er zijn natuurlijk ook nog de grootpubliekscategorieën zoals automotive, fastfood, retail, reizen, telecom of nog de bankwereld”, zegt Monahan.

 

Pinterest rekent almaar meer op ‘merken’ ‑ tot nog toe was dat vooral mode, huisinrichting en andere consumentengoederen ‑ om content op zijn platform te plaatsen en inkomsten te creëren via 'buyable pins' (foto) e.d. Volgens het netwerk wordt nu al driekwart van alle inhoud ‘gepind’ door bedrijven. “We zorgen voor die unieke symbiotische relatie tussen enerzijds ‘pinners’ op zoek naar ideeën en anderzijds merken die hun producten in het leven van die consumenten willen introduceren”, aldus Monahan.

 

Pinterest claimt circa 150 miljoen gebruikers per maand, van wie er 70 miljoen in de Verenigde Staten leven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Niet Amazon, maar Walmart neemt Indiase marktleider over

07/05/2018

Ondanks een verleidelijk aanzoek van Amazon gaat de Indiase e-tailer Flipkart toch over in handen van Walmart en - opvallend - Google-eigenaar Alphabet. Voor 15 miljard dollar krijgen de Amerikanen zowat 75% van de aandelen in Flipkart in handen.

Amazon wil Walmart overtroeven in de Flipkart-deal

03/05/2018

De strijd om de Indische e-commercemarkt barst los: ook Amazon zou nu een gooi doen naar een meerderheidsaandeel in Flipkart. Daarmee hoopt het Walmart, dat al gesprekken was gestart met de Indische e-tailer, af te troeven.

Superfusie tussen Sainsbury's en Asda in de maak

28/04/2018

De Britse supermarktketens Asda en Sainsbury’s zijn in vergevorderde gesprekken rond een fusie. De deal van zo’n tien miljard Britse pond zou Tesco onttronen als grootste Britse foodretailer.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.