Webwinkel met Nederlandse producten van start op Alibaba

Webwinkel met Nederlandse producten van start op Alibaba

Webwinkel met Nederlandse producten van start op Alibaba
http://www.shutterstock.com/pic-209624647/stock-photo-lisbon-portugal-february-17-2014-alibaba-homepage-on-a-monitor-screen-through-a-magnifying-glass.html?src=A9ZOS7jzOxJiOXkNBNXwLQ-1-5

Sinds vorige week is de webwinkel Hollandbuy te vinden op het Chinese Alibaba. Daar krijgen Chinese consumenten toegang tot typisch Nederlandse producten, zoals een aantal babyproducten die bijzonder populair zijn in China.

Beperkt assortiment

Hollandbuy is een initiatief van het Holland Center, een samenwerkingsverband van een aantal Nederlandse agrifood- en tuinbouwbedrijven dat ontstond na een bezoek van de Chinese president Xi Jinping aan Nederland.

 

In een eerste fase wordt er gewerkt met een beperkt assortiment, zoals Sultana-koekjes, Duyvis-nootjes, Friso-opvolgmelk en Brinta Wake Up. Later wordt het aantal producten verder uitgebreid, maar het Holland Center wil eerst ervaring opdoen op vlak van de afhandeling van de bestellingen.

 

Veel vraag

“Dit assortiment is samengesteld op basis van de vraag van de Chinese consument”, vertelt Annette van de Wetering, woordvoerster bij Hollandbuy. “Met stip op 1 staat natuurlijk de babymelkpoeder. Die loopt ook het hardst, maar er blijkt in de eerste week ook al veel vraag naar de Sultana-fruitrepen, de dranken van Wicky en de soep van Struik.”

 

Vanuit China was er ook veel vraag naar groenten en fruit, maar omdat er bij Alibaba nog geen gekoelde producten worden verkocht, is dat momenteel nog niet mogelijk.

 

De vraag naar Nederlandse producten is in China bijzonder groot, nadat een aantal schandalen het vertrouwen in lokale producten hebben geschaad. Ook Albert Heijn heeft daar al op ingespeeld met een eigen Chinese webshop.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Groei Alibaba boven verwachting

07/05/2018

De Chinese retailgroep Alibaba heeft beter dan verwachte kwartaalcijfers gepubliceerd. De omzet gaat door het dak, maar de winstcijfers staan wat onder druk als gevolg van hogere investeringen.

Filet Pur: Een dikke nul voor sfeer en gezelligheid

04/05/2018

Plopperdeplop! Er werd weer flink wat verzoend deze week, al betekent dat niet meteen dat de donkere wolken boven de foodretailsector verdwenen zijn. Wel integendeel, zo blijkt uit het geheel plasticvrije weekoverzicht van RetailDetail Food.