Webwinkels T.O.M. krijgen zware boete van ACM

Webwinkels T.O.M. krijgen zware boete van ACM

De Autoriteit Consument & Markt heeft webwinkeleigenaar T.O.M. en twee directeuren een boete opgelegd van 500.000 euro. Het deed dat omdat T.O.M. geannuleerde bestellingen niet op eigen houtje terugbetaalde.

T.O.M. vecht besluit aan

Klanten die bij één van de webwinkels van T.O.M. een aankoop deden en die later annuleerden, kregen hun geld niet zomaar terug. Ze moesten daar zelf op aandringen bij het bedrijf en zelfs dan moesten ze vaak een tijd wachten op hun geld. Volgens de ACM deed T.O.M., dat de vier bestrafte webwinkels Internet-toys, Internetbikes, Internet-sportclubs en Internet-sportandcasuals uitbaat, dat bewust. Vaak probeerde het klanten te overtuigen met waardebonnen, in plaats van een terugbetaling.

 

T.O.M. is het echter niet eens met de uitspraken van de ACM en zegt dat de autoriteit een onzorgvuldig onderzoek heeft gehouden. “Onzorgvuldig omdat ACM alleen met bepaalde zoekwoorden uit het interne systeem van T.O.M. haar conclusies heeft getrokken. Daardoor zijn de verbanden van het totale retourproces niet met elkaar verbonden en volstrekt onjuiste uitkomsten geproduceerd. T.O.M. acht het onderzoek onvolledig, omdat ACM verzuimd heeft in haar onderzoek de praktijk van de retourprocedure van T.O.M. te toetsen”, zei het eerder al in een persbericht. Het heeft dan ook besloten om de boete aan te vechten.

 

De Consumentenbond laat in een reactie dan weer weten dat heel wat klanten hun rechten bij online aankopen niet kennen. Klanten hebben immers het recht om producten binnen twee weken zonder reden terug te sturen. De webshop moet dan de verzendingskosten en het aankoopbedrag terugbetalen. “Consumenten moeten zelf hun rechten kennen”, zegt een woordvoerder van de Consumentenbond aan de Telegraaf. “Maar er zijn ook nog heel veel webwinkels die volwassen moeten worden.” Uit een eerder onderzoek bleek dat maar liefst 57% van de webwinkels hierbij  in de fout gaat.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top