Webwinkels T.O.M. krijgen zware boete van ACM

Webwinkels T.O.M. krijgen zware boete van ACM

De Autoriteit Consument & Markt heeft webwinkeleigenaar T.O.M. en twee directeuren een boete opgelegd van 500.000 euro. Het deed dat omdat T.O.M. geannuleerde bestellingen niet op eigen houtje terugbetaalde.

T.O.M. vecht besluit aan

Klanten die bij één van de webwinkels van T.O.M. een aankoop deden en die later annuleerden, kregen hun geld niet zomaar terug. Ze moesten daar zelf op aandringen bij het bedrijf en zelfs dan moesten ze vaak een tijd wachten op hun geld. Volgens de ACM deed T.O.M., dat de vier bestrafte webwinkels Internet-toys, Internetbikes, Internet-sportclubs en Internet-sportandcasuals uitbaat, dat bewust. Vaak probeerde het klanten te overtuigen met waardebonnen, in plaats van een terugbetaling.

 

T.O.M. is het echter niet eens met de uitspraken van de ACM en zegt dat de autoriteit een onzorgvuldig onderzoek heeft gehouden. “Onzorgvuldig omdat ACM alleen met bepaalde zoekwoorden uit het interne systeem van T.O.M. haar conclusies heeft getrokken. Daardoor zijn de verbanden van het totale retourproces niet met elkaar verbonden en volstrekt onjuiste uitkomsten geproduceerd. T.O.M. acht het onderzoek onvolledig, omdat ACM verzuimd heeft in haar onderzoek de praktijk van de retourprocedure van T.O.M. te toetsen”, zei het eerder al in een persbericht. Het heeft dan ook besloten om de boete aan te vechten.

 

De Consumentenbond laat in een reactie dan weer weten dat heel wat klanten hun rechten bij online aankopen niet kennen. Klanten hebben immers het recht om producten binnen twee weken zonder reden terug te sturen. De webshop moet dan de verzendingskosten en het aankoopbedrag terugbetalen. “Consumenten moeten zelf hun rechten kennen”, zegt een woordvoerder van de Consumentenbond aan de Telegraaf. “Maar er zijn ook nog heel veel webwinkels die volwassen moeten worden.” Uit een eerder onderzoek bleek dat maar liefst 57% van de webwinkels hierbij  in de fout gaat.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top