Webwinkels T.O.M. krijgen zware boete van ACM voor misleiding

Webwinkels T.O.M. krijgen zware boete van ACM

Webwinkels T.O.M. krijgen zware boete van ACM

De Autoriteit Consument & Markt heeft webwinkeleigenaar T.O.M. en twee directeuren een boete opgelegd van 500.000 euro. Het deed dat omdat T.O.M. geannuleerde bestellingen niet op eigen houtje terugbetaalde.

T.O.M. vecht besluit aan

Klanten die bij één van de webwinkels van T.O.M. een aankoop deden en die later annuleerden, kregen hun geld niet zomaar terug. Ze moesten daar zelf op aandringen bij het bedrijf en zelfs dan moesten ze vaak een tijd wachten op hun geld. Volgens de ACM deed T.O.M., dat de vier bestrafte webwinkels Internet-toys, Internetbikes, Internet-sportclubs en Internet-sportandcasuals uitbaat, dat bewust. Vaak probeerde het klanten te overtuigen met waardebonnen, in plaats van een terugbetaling.

 

T.O.M. is het echter niet eens met de uitspraken van de ACM en zegt dat de autoriteit een onzorgvuldig onderzoek heeft gehouden. “Onzorgvuldig omdat ACM alleen met bepaalde zoekwoorden uit het interne systeem van T.O.M. haar conclusies heeft getrokken. Daardoor zijn de verbanden van het totale retourproces niet met elkaar verbonden en volstrekt onjuiste uitkomsten geproduceerd. T.O.M. acht het onderzoek onvolledig, omdat ACM verzuimd heeft in haar onderzoek de praktijk van de retourprocedure van T.O.M. te toetsen”, zei het eerder al in een persbericht. Het heeft dan ook besloten om de boete aan te vechten.

 

De Consumentenbond laat in een reactie dan weer weten dat heel wat klanten hun rechten bij online aankopen niet kennen. Klanten hebben immers het recht om producten binnen twee weken zonder reden terug te sturen. De webshop moet dan de verzendingskosten en het aankoopbedrag terugbetalen. “Consumenten moeten zelf hun rechten kennen”, zegt een woordvoerder van de Consumentenbond aan de Telegraaf. “Maar er zijn ook nog heel veel webwinkels die volwassen moeten worden.” Uit een eerder onderzoek bleek dat maar liefst 57% van de webwinkels hierbij  in de fout gaat.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.