Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon
Shutterstock

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Hoge kosten

De omzet van Amazon is in het derde kwartaal met 34% gegroeid naar 43,7 miljard dollar (38 miljard euro). 1,3 miljard dollar (iets meer dan een miljard euro) van die omzet komt van supermarktketen Whole Foods, terwijl de clouddivisie 4,8 miljard dollar (4,1 miljard euro) bijdraagt. Die divisie groeide opnieuw met 34%, wat wel iets minder was dan in de voorbije kwartalen.

 

Omwille van enkele grote investeringen daalde de operationele winst van Amazon wel met 40% naar 347 miljoen dollar (300 miljoen euro). Er kwamen ook 160.000 nieuwe werknemers bij, waarvan iets meer dan de helft meekwamen bij de overname van Whole Foods. Netto bleef er net iets meer over dan een jaar eerder: toen werd er 252 miljoen dollar nettowinst gemaakt, in het derde kwartaal van dit jaar was dat 256 miljoen dollar (220 miljoen euro).

 

In het vierde kwartaal wil Amazon verder groeien naar een omzet tussen 56 en 60,5 miljard dollar (48 à 52 miljard euro), wat opnieuw een groei van 28 tot 38% ten opzichte van een jaar eerder zou betekenen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Back to top