Wijs: “We surfen mobiel maar kopen nog altijd met onze desktop” | RetailDetail

Wijs: “We surfen mobiel maar kopen nog altijd met onze desktop”

Wijs: “We surfen mobiel maar kopen nog altijd met onze desktop”

Mobiel surfen is aan een onstuitbare opmars bezig, maar dat leidt nog niet meteen tot veel m-commerce, zo blijkt uit een nieuw rapport. Toch verdient mobiel een belangrijke plaats in de marketingmix, aldus digitaal agentschap Wijs.

Aankoopgedrag loopt achter op surfgedrag

Het Gentse digitale agentschap Wijs publiceerde vanochtend voor de vijfde keer zijn rapport over mobiel internetgebruik in België. Daarin analyseert het een 80-tal websites van klanten uit diverse sectoren, samen goed voor 80 miljoen bezoeken de voorbije 12 maanden.

 

Vaststelling 1: het aantal mobiele bezoeken is nog sneller gestegen dan verwacht. In oktober vorig jaar kwam circa 25% van de websitebezoeken via een smartphone of tablet, nu is dat al 36,4%. Als die groei aanhoudt tegen hetzelfde tempo, komt het kantelpunt er in mei 2017, aldus Wijs.

 

Vaststelling 2: ondanks die sterke stijging blijven we onze aankopen toch vooral via de 'goeie ouwe' desktop doen. Van het miljoen geregistreerde transacties goed voor een omzet van zo'n 400 miljoen euro verliep nog altijd 81,6% via de desktop, tegenover 11,16% via tablet en 6,54% via smartphone. Ons aankoopgedrag loopt dus ver achter op ons surfgedrag.

 

Vaststelling 3: de Belg besteedt meer via zijn desktop dan mobiel. Bekijken we het gemiddeld bestedingsbedrag, dan zien we het hoogste bedrag bij desktop (553 euro). De waarde via tablet is 11% lager, die via smartphone zelfs 45% lager. Topmaanden zijn december en juli met een gemiddeld bestelbedrag dat 20% hoger ligt.

 

Consument steeds meer vertrouwd met mobiel

Conclusie: "Het aandeel mobiele websitebezoeken is in 2015 gestegen tot ongekende hoogtes. Het moment dat mobiel en desktop evenveel bezoeken opleveren ligt niet meer zo veraf. De consument geraakt ook meer en meer vertrouwd met mobiel shoppen, waar we steeds meer transacties en hogere omzetten zien. Daarom verdient mobiel een belangrijke plaats in je marketingstrategie", aldus nog Davy Tollenaere, online marketing consultant.

 

Hij geeft meteen ook nog een goede raad mee: "De markt van de 'devices' versnippert zich ondertussen verder, waardoor het niet verstandig is om je site enkel goed beschikbaar te maken voor de topmerken."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.