Wijs: “We surfen mobiel maar kopen nog altijd met onze desktop”

Wijs: “We surfen mobiel maar kopen nog altijd met onze desktop”

Mobiel surfen is aan een onstuitbare opmars bezig, maar dat leidt nog niet meteen tot veel m-commerce, zo blijkt uit een nieuw rapport. Toch verdient mobiel een belangrijke plaats in de marketingmix, aldus digitaal agentschap Wijs.

Aankoopgedrag loopt achter op surfgedrag

Het Gentse digitale agentschap Wijs publiceerde vanochtend voor de vijfde keer zijn rapport over mobiel internetgebruik in België. Daarin analyseert het een 80-tal websites van klanten uit diverse sectoren, samen goed voor 80 miljoen bezoeken de voorbije 12 maanden.

 

Vaststelling 1: het aantal mobiele bezoeken is nog sneller gestegen dan verwacht. In oktober vorig jaar kwam circa 25% van de websitebezoeken via een smartphone of tablet, nu is dat al 36,4%. Als die groei aanhoudt tegen hetzelfde tempo, komt het kantelpunt er in mei 2017, aldus Wijs.

 

Vaststelling 2: ondanks die sterke stijging blijven we onze aankopen toch vooral via de 'goeie ouwe' desktop doen. Van het miljoen geregistreerde transacties goed voor een omzet van zo'n 400 miljoen euro verliep nog altijd 81,6% via de desktop, tegenover 11,16% via tablet en 6,54% via smartphone. Ons aankoopgedrag loopt dus ver achter op ons surfgedrag.

 

Vaststelling 3: de Belg besteedt meer via zijn desktop dan mobiel. Bekijken we het gemiddeld bestedingsbedrag, dan zien we het hoogste bedrag bij desktop (553 euro). De waarde via tablet is 11% lager, die via smartphone zelfs 45% lager. Topmaanden zijn december en juli met een gemiddeld bestelbedrag dat 20% hoger ligt.

 

Consument steeds meer vertrouwd met mobiel

Conclusie: "Het aandeel mobiele websitebezoeken is in 2015 gestegen tot ongekende hoogtes. Het moment dat mobiel en desktop evenveel bezoeken opleveren ligt niet meer zo veraf. De consument geraakt ook meer en meer vertrouwd met mobiel shoppen, waar we steeds meer transacties en hogere omzetten zien. Daarom verdient mobiel een belangrijke plaats in je marketingstrategie", aldus nog Davy Tollenaere, online marketing consultant.

 

Hij geeft meteen ook nog een goede raad mee: "De markt van de 'devices' versnippert zich ondertussen verder, waardoor het niet verstandig is om je site enkel goed beschikbaar te maken voor de topmerken."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch"

19/12/2017

Koop Belgisch, roepen enkele Belgische retailkleppers in hun ‘kerstboodschap’. Zo zorg je voor je eigen land en buurt, klinkt het. Al nuanceren anderen, zoals Media Markt-CEO Sven Degezelle, dat meteen. 

Back to top