Wijs: “We surfen mobiel maar kopen nog altijd met onze desktop”

Wijs: “We surfen mobiel maar kopen nog altijd met onze desktop”

Mobiel surfen is aan een onstuitbare opmars bezig, maar dat leidt nog niet meteen tot veel m-commerce, zo blijkt uit een nieuw rapport. Toch verdient mobiel een belangrijke plaats in de marketingmix, aldus digitaal agentschap Wijs.

Aankoopgedrag loopt achter op surfgedrag

Het Gentse digitale agentschap Wijs publiceerde vanochtend voor de vijfde keer zijn rapport over mobiel internetgebruik in België. Daarin analyseert het een 80-tal websites van klanten uit diverse sectoren, samen goed voor 80 miljoen bezoeken de voorbije 12 maanden.

 

Vaststelling 1: het aantal mobiele bezoeken is nog sneller gestegen dan verwacht. In oktober vorig jaar kwam circa 25% van de websitebezoeken via een smartphone of tablet, nu is dat al 36,4%. Als die groei aanhoudt tegen hetzelfde tempo, komt het kantelpunt er in mei 2017, aldus Wijs.

 

Vaststelling 2: ondanks die sterke stijging blijven we onze aankopen toch vooral via de 'goeie ouwe' desktop doen. Van het miljoen geregistreerde transacties goed voor een omzet van zo'n 400 miljoen euro verliep nog altijd 81,6% via de desktop, tegenover 11,16% via tablet en 6,54% via smartphone. Ons aankoopgedrag loopt dus ver achter op ons surfgedrag.

 

Vaststelling 3: de Belg besteedt meer via zijn desktop dan mobiel. Bekijken we het gemiddeld bestedingsbedrag, dan zien we het hoogste bedrag bij desktop (553 euro). De waarde via tablet is 11% lager, die via smartphone zelfs 45% lager. Topmaanden zijn december en juli met een gemiddeld bestelbedrag dat 20% hoger ligt.

 

Consument steeds meer vertrouwd met mobiel

Conclusie: "Het aandeel mobiele websitebezoeken is in 2015 gestegen tot ongekende hoogtes. Het moment dat mobiel en desktop evenveel bezoeken opleveren ligt niet meer zo veraf. De consument geraakt ook meer en meer vertrouwd met mobiel shoppen, waar we steeds meer transacties en hogere omzetten zien. Daarom verdient mobiel een belangrijke plaats in je marketingstrategie", aldus nog Davy Tollenaere, online marketing consultant.

 

Hij geeft meteen ook nog een goede raad mee: "De markt van de 'devices' versnippert zich ondertussen verder, waardoor het niet verstandig is om je site enkel goed beschikbaar te maken voor de topmerken."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top