Wijs: “We surfen mobiel maar kopen nog altijd met onze desktop”

Wijs: “We surfen mobiel maar kopen nog altijd met onze desktop”

Mobiel surfen is aan een onstuitbare opmars bezig, maar dat leidt nog niet meteen tot veel m-commerce, zo blijkt uit een nieuw rapport. Toch verdient mobiel een belangrijke plaats in de marketingmix, aldus digitaal agentschap Wijs.

Aankoopgedrag loopt achter op surfgedrag

Het Gentse digitale agentschap Wijs publiceerde vanochtend voor de vijfde keer zijn rapport over mobiel internetgebruik in België. Daarin analyseert het een 80-tal websites van klanten uit diverse sectoren, samen goed voor 80 miljoen bezoeken de voorbije 12 maanden.

 

Vaststelling 1: het aantal mobiele bezoeken is nog sneller gestegen dan verwacht. In oktober vorig jaar kwam circa 25% van de websitebezoeken via een smartphone of tablet, nu is dat al 36,4%. Als die groei aanhoudt tegen hetzelfde tempo, komt het kantelpunt er in mei 2017, aldus Wijs.

 

Vaststelling 2: ondanks die sterke stijging blijven we onze aankopen toch vooral via de 'goeie ouwe' desktop doen. Van het miljoen geregistreerde transacties goed voor een omzet van zo'n 400 miljoen euro verliep nog altijd 81,6% via de desktop, tegenover 11,16% via tablet en 6,54% via smartphone. Ons aankoopgedrag loopt dus ver achter op ons surfgedrag.

 

Vaststelling 3: de Belg besteedt meer via zijn desktop dan mobiel. Bekijken we het gemiddeld bestedingsbedrag, dan zien we het hoogste bedrag bij desktop (553 euro). De waarde via tablet is 11% lager, die via smartphone zelfs 45% lager. Topmaanden zijn december en juli met een gemiddeld bestelbedrag dat 20% hoger ligt.

 

Consument steeds meer vertrouwd met mobiel

Conclusie: "Het aandeel mobiele websitebezoeken is in 2015 gestegen tot ongekende hoogtes. Het moment dat mobiel en desktop evenveel bezoeken opleveren ligt niet meer zo veraf. De consument geraakt ook meer en meer vertrouwd met mobiel shoppen, waar we steeds meer transacties en hogere omzetten zien. Daarom verdient mobiel een belangrijke plaats in je marketingstrategie", aldus nog Davy Tollenaere, online marketing consultant.

 

Hij geeft meteen ook nog een goede raad mee: "De markt van de 'devices' versnippert zich ondertussen verder, waardoor het niet verstandig is om je site enkel goed beschikbaar te maken voor de topmerken."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top