Winst Amazon krijgt flinke klap | RetailDetail

Winst Amazon krijgt flinke klap

Winst Amazon krijgt flinke klap
Shutterstock

De winst van het Amerikaanse Amazon is in het tweede kwartaal fors teruggevallen. Hij was bovendien zelfs nog een stuk lager dan wat analisten verwacht hadden. De omzet steeg wel opnieuw met een kwart.

Hoge kosten

De omzet steeg in het tweede kwartaal met een kwart van 30,4 miljard dollar (26 miljard euro) naar 37,8 miljard dollar (32,3 miljard euro). Daarmee deed het net beter dan de verwachtingen, die mikten op 37,2 miljard dollar (31,8 miljard euro).

 

Bij de winstcijfers klonk er echter een volledig ander geluid. Die winst daalde immers met maar liefst 77 procent naar 197 miljoen dollar (168,4 miljoen euro) of 0,40 dollar per aandeel. Analisten gingen ook uit van een daling, maar zagen de winst van 1,78 dollar per aandeel dalen naar 1,41 dollar.

 

Die lage winst heeft alles te maken met de hoge kosten bij Amazon. De algemene kosten stegen immers opnieuw met 50 procent en volgens financieel directeur Brian Olsavsky zullen ze in de tweede helft van het jaar enkel maar blijven stijgen. Zo moet het onder andere heel wat nieuw personeel aannemen. Er wordt zelfs al gewag gemaakt van een mogelijk operationeel verlies tot 400 miljoen dollar (342 miljoen euro) voor het derde kwartaal. Het is al meer dan twee jaar geleden dat Amazon nog eens rode cijfers liet optekenen.

 

Jeff Bezos toch niet de rijkste

De mindere resultaten van Amazon hebben ook hun effect op topman Jeff Bezos. Die werd gisteren door Forbes verkozen tot de rijkste man op aarde, waarbij hij met een waarde van 90,9 miljard dollar (77,7 miljard euro) net Bill Gates van Microsoft wist te onttronen. De kwartaalcijfers van Amazon zorgden er echter voor dat de aandelen van het bedrijf daalden, waardoor Bezos zijn wisselbeker opnieuw aan Gates mag overhandigen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.