Wordt Amazon Echo de nieuwe iPhone?

Wordt Amazon Echo de nieuwe iPhone?
Van links naar rechts: de Echo, de Echo Dot en de Echo Tap

Winkelen en bankieren we binnenkort gewoon door tegen apparaten te praten? Het ‘internet-of-things’ maakt het alvast mogelijk, en Amazon is er al volop mee bezig: in die mate dat sommigen zich al afvragen of de Amazon Echo misschien wel de nieuwe iPhone wordt.

Spraakgestuurde persoonlijke assistente

Beeld je eens even in: van in je luie zetel of gewoon achter het stuur van je wagen bestel je ‑ met je stem ‑ een pizza, waarop je spraakgestuurde persoonlijke assistente alles regelt. Dat is wat Amazon belooft met zijn Echo, een soort van praatpaal met ingebouwde speaker, waarmee je niet alleen spraakgestuurd producten kunt bestellen maar ook boodschappenlijstjes bijhouden, vragen laten beantwoorden, afspraken inplannen of je favoriete muziek afspelen via de Alexa-app.

 

In de Verenigde Staten (bij ons is de Echo nog niet te koop) is het gadget alvast razend populair: elke nieuwe ‘levering’ is in nauwelijks twee weken tijd uitverkocht. Wie niet kan wachten en er meteen eentje wil, telt op eBay vlotjes tot 300 dollar neer (terwijl de Amazon-prijs 180 dollar bedraagt). Het gamma breidt gestaag uit: begin deze maand lanceerde Amazon twee nieuwe varianten: een draagbare versie (Echo Tab) en eentje om draadloos aan te sluiten op een bestaand speakersysteem (Echo Dot).

 

Interesse van de bankwereld

Dat de Echo meer is dan een gadget, bewijst de groeiende interesse van de financiële wereld. Zo biedt de Amerikaanse groep Capital One zijn klanten sinds kort de mogelijkheid aan om hun rekeningen te betalen of hun bankzaken te regelen via Amazon Echo. Ook grote bankreuzen als Citigroup en Wells Fargo bestuderen óf en, zo ja, hoe het nieuwe gadget de toekomst van het bankieren mee vorm kan geven.

 

Geen wonder dus dat de New York Times zich afvraagt of de Amazon Echo misschien wel de nieuwe iPhone wordt: “Hoe meer ik het gebruik, hoe vaker ik hetzelfde veelbelovende gevoel ervaar dat ik ook voelde toen ik mijn eerste iPhone gebruikte; het gevoel dat dit toestel een nieuwe wereld voor personal computing opent, dat het de rol die computers in de toekomst zullen spelen zachtjes uitbreidt” schrijft technologiejournalist Farhad Manjoo.

 

De New York Times omschrijft de Amazon Echo dan ook als “de meest beloftevolle kandidaat voor de titel van Next Great Gadget” en wijst er fijntjes op dat het dit keer “niet gemaakt is door Apple, Google, Facebook of Microsoft” maar door “een bedrijf wiens laatste poging om door te breken op de markt van de consumentenelektronica, de Fire Phone, een vernederende flop was”. Het kan verkeren...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze wel nog maar kleine aantallen.

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Filet Pur: “Allo Allo Jeff? It is I, Leclerc…”

06/10/2017

Moeten supermarkten in zee met hun grootste vijand? Worden Albert Heijn en Delhaize nu echt twee handen op één buik? Waarom produceren A-merken suikerbommen? Je leest het in het olijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Amazon opent pop-upbar in Tokio

06/10/2017

Amazon gaat in Tokio een pop-upbar openen in het Ginza district, om de dranken te promoten die ook te vinden zijn op de webshop. Het is de eerste keer dat Amazon een eigen bar gaat uitbaten.

Back to top