Zalando’s jaarverslag 2015 opgedragen aan “de klanten”

Zalando’s jaarverslag 2015 opgedragen aan “de klanten”

Zalando heeft zijn jaarverslag 2015 online gepubliceerd. Nooit eerder was het document zo lijvig als nu: liefst 202 pagina’s. Het eerste volledige jaar als beursgenoteerd bedrijf was voor de Duitse modewebshop dan ook bijzonder druk… en succesvol.

 

“Het jaar van de klant”

“2015 was onze eerste jaar als beursgenoteerd bedrijf - en het was een succesvol jaar.” Zo beginnen toplui Robert Gentz, David Schneider en Rubin Ritter hun voorwoord. “We bewezen dat we uitgegroeid zijn tot een zeer professionele onderneming met zeer stevige commerciële en bedrijfsmatige processen. We realiseerden sterke financiële resultaten en versnelden opnieuw onze groei in een uitdagende marktomgeving, waardoor we onze positie als Europa’s grootste online modeplatform nog konden versterken.”

 

En dat is te merken aan het jaarverslag: een klepper van 202 pagina’s, alweer 30 meer dan dat van vorig jaar. Een jaarverslag dat trouwens in het teken staat van de klanten. “De beursgang eiste van onze organisatie in 2014 flink wat focus”, klinkt het bijna verontschuldigend. "Daarom kozen we ervoor om van 2015 het jaar van de klant te maken”.

.

“Meer dan ooit plaatsen we de klant in het centrum van onze commerciële en operationele activiteiten. Wij geloven dat deze focus cruciaal is om van nog meer klanten échte Zalando-fans te maken en hun trouw op lange termijn te vergroten", aldus nog het toptrio.

 

Indrukwekkende cijfers

Die focus legde Zalando alvast geen windeieren: eind 2015 telde de groep 17,9 miljoen actieve klanten (+22,4%). En dat is niet het enige indrukwekkende cijfer. De site kreeg vorig jaar 1,66 miljard bezoekers over de vloer (+21,5%), van wie 57,1% via mobiel (ook al een groei met 14,8 procentpunt). Zalando verwerkte in 2015 liefst 55,3 miljoen bestellingen (33,5% meer dan het jaar voordien), voor een gemiddeld bedrag van 67,8 euro per bestelling (+1,8%).

 

Zalando sloot het jaar dan ook af met een omzetgroei van 33,6%, goed voor 2,96 miljard euro, bij een (EBIT)winst van 89,6 miljoen euro (+44,3%). De groep verkoopt intussen zo’n 150.000 items van meer dan 1.500 verschillende merken. Voor Zalando werken intussen al bijna 10.000 mensen (ruim 31% meer dan een jaar eerder) van 100 verschillende nationaliteiten.

 

Klik hier om het interactieve jaarverslag van Zalando te bekijken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Directie Neckermann.com aangehouden op verdenking van witwaspraktijken

05/12/2017

De Nederlandse opsporingsdienst FIOD is gisteren ingevallen bij webwinkel Neckermann.com en moederbedrijf Readen. De directie is aangehouden, wellicht op verdenking van witwaspraktijken.

 

Coolblue opent nieuw Belgisch hoofdkantoor

01/12/2017

Het nieuws was een tijdje geleden al gelekt, maar nu is het officieel: Coolblue heeft in Berchem een nieuw Belgisch hoofdkantoor geopend. De Nederlandse online retailer neemt er zijn intrek in het kantorencomplex Post X.

Mobiele opmars in de Verenigde Staten tijdens Black Friday en Cyber Monday

29/11/2017

Tijdens het voorbije weekend met Black Friday en Cyber Monday is er in de Verenigde Staten sprake geweest van een flinke opmars in verkopen via mobiele toestellen. Toch blijft de gemiddelde verkoopwaarde op mobiel flink achter.

Back to top