Zalando’s jaarverslag 2015 opgedragen aan “de klanten” | RetailDetail

Zalando’s jaarverslag 2015 opgedragen aan “de klanten”

Zalando’s jaarverslag 2015 opgedragen aan “de klanten”

Zalando heeft zijn jaarverslag 2015 online gepubliceerd. Nooit eerder was het document zo lijvig als nu: liefst 202 pagina’s. Het eerste volledige jaar als beursgenoteerd bedrijf was voor de Duitse modewebshop dan ook bijzonder druk… en succesvol.

 

“Het jaar van de klant”

“2015 was onze eerste jaar als beursgenoteerd bedrijf - en het was een succesvol jaar.” Zo beginnen toplui Robert Gentz, David Schneider en Rubin Ritter hun voorwoord. “We bewezen dat we uitgegroeid zijn tot een zeer professionele onderneming met zeer stevige commerciële en bedrijfsmatige processen. We realiseerden sterke financiële resultaten en versnelden opnieuw onze groei in een uitdagende marktomgeving, waardoor we onze positie als Europa’s grootste online modeplatform nog konden versterken.”

 

En dat is te merken aan het jaarverslag: een klepper van 202 pagina’s, alweer 30 meer dan dat van vorig jaar. Een jaarverslag dat trouwens in het teken staat van de klanten. “De beursgang eiste van onze organisatie in 2014 flink wat focus”, klinkt het bijna verontschuldigend. "Daarom kozen we ervoor om van 2015 het jaar van de klant te maken”.

.

“Meer dan ooit plaatsen we de klant in het centrum van onze commerciële en operationele activiteiten. Wij geloven dat deze focus cruciaal is om van nog meer klanten échte Zalando-fans te maken en hun trouw op lange termijn te vergroten", aldus nog het toptrio.

 

Indrukwekkende cijfers

Die focus legde Zalando alvast geen windeieren: eind 2015 telde de groep 17,9 miljoen actieve klanten (+22,4%). En dat is niet het enige indrukwekkende cijfer. De site kreeg vorig jaar 1,66 miljard bezoekers over de vloer (+21,5%), van wie 57,1% via mobiel (ook al een groei met 14,8 procentpunt). Zalando verwerkte in 2015 liefst 55,3 miljoen bestellingen (33,5% meer dan het jaar voordien), voor een gemiddeld bedrag van 67,8 euro per bestelling (+1,8%).

 

Zalando sloot het jaar dan ook af met een omzetgroei van 33,6%, goed voor 2,96 miljard euro, bij een (EBIT)winst van 89,6 miljoen euro (+44,3%). De groep verkoopt intussen zo’n 150.000 items van meer dan 1.500 verschillende merken. Voor Zalando werken intussen al bijna 10.000 mensen (ruim 31% meer dan een jaar eerder) van 100 verschillende nationaliteiten.

 

Klik hier om het interactieve jaarverslag van Zalando te bekijken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.