Zalando’s jaarverslag 2015 opgedragen aan “de klanten”

Zalando’s jaarverslag 2015 opgedragen aan “de klanten”

Zalando heeft zijn jaarverslag 2015 online gepubliceerd. Nooit eerder was het document zo lijvig als nu: liefst 202 pagina’s. Het eerste volledige jaar als beursgenoteerd bedrijf was voor de Duitse modewebshop dan ook bijzonder druk… en succesvol.

 

“Het jaar van de klant”

“2015 was onze eerste jaar als beursgenoteerd bedrijf - en het was een succesvol jaar.” Zo beginnen toplui Robert Gentz, David Schneider en Rubin Ritter hun voorwoord. “We bewezen dat we uitgegroeid zijn tot een zeer professionele onderneming met zeer stevige commerciële en bedrijfsmatige processen. We realiseerden sterke financiële resultaten en versnelden opnieuw onze groei in een uitdagende marktomgeving, waardoor we onze positie als Europa’s grootste online modeplatform nog konden versterken.”

 

En dat is te merken aan het jaarverslag: een klepper van 202 pagina’s, alweer 30 meer dan dat van vorig jaar. Een jaarverslag dat trouwens in het teken staat van de klanten. “De beursgang eiste van onze organisatie in 2014 flink wat focus”, klinkt het bijna verontschuldigend. "Daarom kozen we ervoor om van 2015 het jaar van de klant te maken”.

.

“Meer dan ooit plaatsen we de klant in het centrum van onze commerciële en operationele activiteiten. Wij geloven dat deze focus cruciaal is om van nog meer klanten échte Zalando-fans te maken en hun trouw op lange termijn te vergroten", aldus nog het toptrio.

 

Indrukwekkende cijfers

Die focus legde Zalando alvast geen windeieren: eind 2015 telde de groep 17,9 miljoen actieve klanten (+22,4%). En dat is niet het enige indrukwekkende cijfer. De site kreeg vorig jaar 1,66 miljard bezoekers over de vloer (+21,5%), van wie 57,1% via mobiel (ook al een groei met 14,8 procentpunt). Zalando verwerkte in 2015 liefst 55,3 miljoen bestellingen (33,5% meer dan het jaar voordien), voor een gemiddeld bedrag van 67,8 euro per bestelling (+1,8%).

 

Zalando sloot het jaar dan ook af met een omzetgroei van 33,6%, goed voor 2,96 miljard euro, bij een (EBIT)winst van 89,6 miljoen euro (+44,3%). De groep verkoopt intussen zo’n 150.000 items van meer dan 1.500 verschillende merken. Voor Zalando werken intussen al bijna 10.000 mensen (ruim 31% meer dan een jaar eerder) van 100 verschillende nationaliteiten.

 

Klik hier om het interactieve jaarverslag van Zalando te bekijken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Inditex gaat mode op Zalando verkopen

29/09/2017

Inditex gaat haar Oysho-merk in Nederland op Zalando verkopen. Dat wordt zo de eerste internationale markt in de samenwerking van de Spaanse moederonderneming van onder andere modeketen Zara.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Back to top