‘Wearables’ en pikante lingerie kleuren het 3e Belgian Fashion Congress | RetailDetail

‘Wearables’ en pikante lingerie kleuren het 3e Belgian Fashion Congress

‘Wearables’ en pikante lingerie kleuren het 3e Belgian Fashion Congress

Op 11 juni presenteert RetailDetail op het Belgian Fashion Congress antwoorden op de vraag "Hoe nog groeien en innoveren in deze turbulente tijden?" ‘Wearables’-ontwerpster Billie Whitehouse, lingerie-icoon Van de Velde en kleurexpert Color Passport leveren stof tot nadenken.

‘Re-Think Fashion’

‘Re-Think Fashion’ vormt het thema van deze editie van het jaarlijkse Belgian Fashion Congress. Geen overbodige luxe in de hedendaagse modesector, want terwijl het middensegment onder druk staat, weegt de snelle groei van e-commerce en omnichannel op de winstgevendheid. De zoektocht naar onderscheidend vermogen, echte innovaties en rendabele groei is dus belangrijker dan ooit.

 

Het is een les die lingeriefabrikant Van de Velde uit het Oost-Vlaamse Schellebelle al vroeg begrepen heeft: van een ouderwets naaiatelier is de beha-bouwer uitgegroeid tot een wereldspeler die retail en groothandel, het Europese en Amerikaanse continent en productie en verkoop naadloos verenigt. CEO Ignace Van Doorselaere vertrouwt ons op het Belgian Fashion Congress toe hoe het bedrijf er ook vandaag nog steeds in slaagt om fier met de borst vooruit te lopen.

 

De Elon Musk van de mode

Het was ook lingerie die Billie Whitehouse haar grote doorbraak en instant wereldfaam bezorgde, maar dan wel ondergoed met een ‘twist’. Voor Durex ontwikkelde de Australische designster Fundawear: ondergoedsetjes op basis van bamboe met ingebouwde vibreerfunctie, die dan ook nog eens via de smartphone te bedienen valt. Met een druk op de knop laat je je partner trillen van genot.

 

Vandaag staat Billie Whitehouse mee aan het hoofd van een bedrijf dat experimenteert met draagbare technologie – ook gekend als slimme kleding – en ze doet dat met zoveel succes dat Business Insider haar al de Elon Musk (de topman van elektrische automaker Tesla, nvdr.) van de mode noemt.

 

Kleur verkoopt

Niet alleen seks verkoopt echter, ook kleur beïnvloedt al dan niet bewust ons koopgedrag in grote mate. Daarom ontwikkelde Color Passport op basis van het clustersysteem voor kleuren van textielingenieur Luc Van Renterghem verschillende slimme toepassingen om kleuren te classificeren, te reproduceren en de juiste tint voor de juiste gelegenheid in te zetten.

 

“Wat wij hebben gedaan, is elke kleur een paspoort geven. We vinden geen kleuren uit, maar hebben wel 7.200 kleuren in kaart gebracht die perfect reproduceerbaar zijn. We hebben daarbovenop aan elke kleur kenmerken toegevoegd”, vertelt marketingdirecteur Bart Van Tigchelt.

 

 

Wil u zelf ook weten hoe de modesector zichzelf kan heruitvinden? Kom dan zeker op 11 juni naar het Belgian Fashion Congress, in Antwerpen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.