‘Wearables’ en pikante lingerie kleuren het 3e Belgian Fashion Congress

‘Wearables’ en pikante lingerie kleuren het 3e Belgian Fashion Congress

Op 11 juni presenteert RetailDetail op het Belgian Fashion Congress antwoorden op de vraag "Hoe nog groeien en innoveren in deze turbulente tijden?" ‘Wearables’-ontwerpster Billie Whitehouse, lingerie-icoon Van de Velde en kleurexpert Color Passport leveren stof tot nadenken.

‘Re-Think Fashion’

‘Re-Think Fashion’ vormt het thema van deze editie van het jaarlijkse Belgian Fashion Congress. Geen overbodige luxe in de hedendaagse modesector, want terwijl het middensegment onder druk staat, weegt de snelle groei van e-commerce en omnichannel op de winstgevendheid. De zoektocht naar onderscheidend vermogen, echte innovaties en rendabele groei is dus belangrijker dan ooit.

 

Het is een les die lingeriefabrikant Van de Velde uit het Oost-Vlaamse Schellebelle al vroeg begrepen heeft: van een ouderwets naaiatelier is de beha-bouwer uitgegroeid tot een wereldspeler die retail en groothandel, het Europese en Amerikaanse continent en productie en verkoop naadloos verenigt. CEO Ignace Van Doorselaere vertrouwt ons op het Belgian Fashion Congress toe hoe het bedrijf er ook vandaag nog steeds in slaagt om fier met de borst vooruit te lopen.

 

De Elon Musk van de mode

Het was ook lingerie die Billie Whitehouse haar grote doorbraak en instant wereldfaam bezorgde, maar dan wel ondergoed met een ‘twist’. Voor Durex ontwikkelde de Australische designster Fundawear: ondergoedsetjes op basis van bamboe met ingebouwde vibreerfunctie, die dan ook nog eens via de smartphone te bedienen valt. Met een druk op de knop laat je je partner trillen van genot.

 

Vandaag staat Billie Whitehouse mee aan het hoofd van een bedrijf dat experimenteert met draagbare technologie – ook gekend als slimme kleding – en ze doet dat met zoveel succes dat Business Insider haar al de Elon Musk (de topman van elektrische automaker Tesla, nvdr.) van de mode noemt.

 

Kleur verkoopt

Niet alleen seks verkoopt echter, ook kleur beïnvloedt al dan niet bewust ons koopgedrag in grote mate. Daarom ontwikkelde Color Passport op basis van het clustersysteem voor kleuren van textielingenieur Luc Van Renterghem verschillende slimme toepassingen om kleuren te classificeren, te reproduceren en de juiste tint voor de juiste gelegenheid in te zetten.

 

“Wat wij hebben gedaan, is elke kleur een paspoort geven. We vinden geen kleuren uit, maar hebben wel 7.200 kleuren in kaart gebracht die perfect reproduceerbaar zijn. We hebben daarbovenop aan elke kleur kenmerken toegevoegd”, vertelt marketingdirecteur Bart Van Tigchelt.

 

 

Wil u zelf ook weten hoe de modesector zichzelf kan heruitvinden? Kom dan zeker op 11 juni naar het Belgian Fashion Congress, in Antwerpen.

Tags: