“Greenwashing alomtegenwoordig in modesector”

Shutterstock.com

Een nieuw rapport van Changing Markets Foundation stelt dat 59% van de duurzaamheidsclaims van grote modebedrijven als H&M, Asos, en zelfs Patagonia ongefundeerd of misleidend zijn. Bovendien tonen de merken geen duidelijk engagement om hun afhankelijkheid van synthetische vezels op basis van fossiele brandstoffen terug te dringen.

 

Verkeerde richting

In het rapport worden 46 van 's werelds zogenaamd meest transparante merken, waaronder Zara, Primark, H&M en Burberry, beoordeeld op de hoeveelheid synthetische materialen in hun collecties en hun toezeggingen om daar vanaf te stappen. Gemiddeld is meer dan twee derde van de textielvezels in kleding synthetisch en dus afkomstig van fossiele bronnen. Verder blijkt dat geen van de onderzochte modemerken zich ertoe verbonden heeft om synthetische vezels volledig uit zijn productieketen te bannen.

 

“Terwijl andere bedrijven en sectoren koolstofarm worden en streven naar een circulaire economie, is het duidelijk dat de mode-industrie, gezien haar afhankelijkheid van synthetische vezels, volledig de verkeerde kant op gaat”, luidt het.

 

Valse oplossingen

Ook de duurzaamheidsclaims van de grote merken werden onder de loep genomen. Liefst 59% van de groene claims was op de een of andere manier in strijd met de richtlijnen van de Britse concurrentie-autoriteit. Die stellen dat de claims “ondubbelzinnig, waarheidsgetrouw en accuraat moeten zijn, en de volledige levenscyclus van een product in ogenschouw moeten nemen”, schrijft De standaard.

 

Zo probeert een meerderheid van de merken zijn duurzaamheidsdoelstellingen te halen door nieuw polyester te vervangen door vezels op basis van gerecyclede flessen. Dat is allesbehalve een duurzame oplossing, aldus het rapport, want de kleding komt nadien toch weer bij het afval terecht. Modemerken zouden dan ook beter investeren in écht duurzame oplossingen, waarbij kleding weer tot kleding kan worden gerecycleerd.

 

Het rapport wijst H&M, Asos en M&S aan als grootse ‘greenwashers’. Zo zou de Conscious-collectie van H&M volgens het merk duurzamer zijn omdat de kledingstukken voor minstens 50% uit “duurzame materialen” bestaan. In werkelijkheid bevat deze collectie echter meer synthetische vezels dan de rest van het assortiment en kan ze dus moeilijk als duurzaam beschouwd worden. Sommige items in de Conscious-collectie bestaan zelfs voor 100% uit polyester, aldus nog het rapport.