“Ik had nooit de intentie om MS Mode failliet te laten gaan”

“Ik had nooit de intentie om MS Mode failliet te laten gaan”

“Ik had nooit de intentie om MS Mode failliet te laten gaan”

In De Telegraaf weerlegt MS Mode-topman Ronald Kahn de beschuldigingen van de Belgische vakbonden dat hij de keten doelbewust heeft laten failliet gaan. “Onzin”, zegt de Nederlander, die vooral met een beschuldigende vinger naar Rabobank wijst.

“Tot de laatste seconde geknokt”

Ronald Kahn, eigenaar van MS Mode (maar ook van America Today en Coolcat), blikt in de krant terug op het bewogen jaar 2016. Daarbij reageert hij voor het eerst ook op de kritiek van de Belgische vakbonden, die hem ervan beschuldigen dat hij MS Mode doelbewust liet failliet gaan om het vervolgens zelf te kunnen overnemen en in een afgeslankte vorm te laten doorstarten.

 

“Een verdoken herstructurering”, klonk het destijds bij de bonden, want door het faillissement kon Kahn de lastige procedure voor collectief ontslag ontlopen. De bonden hebben altijd gesteld dat de Belgische tak, die niet in dezelfde vennootschap zat als de in problemen verkerende Nederlandse, gered had kunnen worden.

 

“Dat is onzin”, reageert Kahn. “We hebben nooit de intentie gehad MS Mode failliet te laten gaan. We hebben tot de laatste seconde geknokt.” Kahn heeft naar eigen zeggen het bedrijf teruggekocht op vraag van de ondernemingsraad: “Straks staan alle mensen op straat', zei die. Kopen jullie het. We vonden het onze eer te na het niet opnieuw te proberen. Als de ondernemingsraad niet was gekomen, waren we gestopt. Er zijn duizenden manieren om makkelijker geld te verdienen dan met winkels.”

 

Toch vooral fout van anderen

Op de vraag waar het dan fout is gegaan bij MS Mode, steekt Kahn ‑ een héél klein beetje ‑ de hand in eigen boezem: “De wereld veranderde en we hebben het niet snel genoeg gezien. We hebben niet op tijd ingegrepen." Maar dan verschuift de focus al gauw naar anderen: "Er zijn ook veel inkoopfouten gemaakt. We hadden een inkoopdirectrice. Die luisterde niet naar mijn advies. Dat is haar goed recht, maar er liep veel fout.” Ook de daling van de dollar “terwijl de prijzen in de winkels niet konden stijgen” speelde MS Mode parten, aldus nog Kahn.

 

Maar dé hoofdschuldige is toch Rabobank, klinkt het gedecideerd: de bank verlaagde eerst de lening voor een nieuwe collectie van 30 naar 4 miljoen euro en trok er vervolgens de stekker uit. “Ik zei: ‘We gaan allebei een beetje risico nemen, dan krijgt straks iedereen alles terug’. Maar niet alles is ratio. De Rabobank is nu meer geld kwijt.”

 

“Het is een bank die niet goed oplet. Ze geven te makkelijk krediet en trekken het ook weer te makkelijk in. En ze hebben totaal geen sociaal besef. Nul komma nul. Ze doen alsof. Ze zeggen: ‘We hebben er alles aan gedaan om MS Mode te redden’. Bullshit. De Rabobank verloor 20 miljoen euro en ik was ook ongeveer 20 miljoen euro kwijt. Er zijn alleen maar verliezers, maar wij beginnen weer opnieuw”, aldus de strijdlustige topman. Hopelijk nu met meer succes...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Grupo Cortefiel gaat verder als Tendam

23/04/2018

De Spaanse modegroep Grupo Cortefiel verandert zijn naam naar Tendam als onderdeel van de nieuwe bedrijfsidentiteit die het wil creëren voor zijn vijf merken: Cortefiel, Women’s Secret, Pedro del Hierro, Fifty Factory en Springfield.

Failliet modemerk Supertrash krijgt doorstart(je)

19/04/2018

Supertrash, het failliete modemerk van de Nederlandse tv-personality Olcay Gülsen, krijgt dan toch een doorstart - zij het heel voorzichtig.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

JBC geeft personeel halve dag verlof op buitenspeeldag

18/04/2018

Vandaag is het Buitenspeeldag, ook bij JBC dat voor de gelegenheid de deuren van zijn winkels een halve dag sluit. De modeketen wil zijn medewerkers daarmee de kans geven om volop te genieten van het zonnetje en het gezinsleven.

Monki laat 'influencers' geld verdienen

16/04/2018

H&M-dochter Monki gaat aan de slag met 'influencers': het modelabel lanceert een wereldwijd programma waarmee socialemediafiguren geld kunnen verdienen als via hen kleding wordt verkocht.

Franse modeketen Naf Naf in Chinese handen

12/04/2018

Naf Naf, de Franse modeketen uit de Vivarte-groep, krijgt een nieuwe eigenaar. Een Chinees consortium onder leiding van modegroep La Chapelle legt 52 miljoen euro op tafel.