“Ik had nooit de intentie om MS Mode failliet te laten gaan”

“Ik had nooit de intentie om MS Mode failliet te laten gaan”

In De Telegraaf weerlegt MS Mode-topman Ronald Kahn de beschuldigingen van de Belgische vakbonden dat hij de keten doelbewust heeft laten failliet gaan. “Onzin”, zegt de Nederlander, die vooral met een beschuldigende vinger naar Rabobank wijst.

“Tot de laatste seconde geknokt”

Ronald Kahn, eigenaar van MS Mode (maar ook van America Today en Coolcat), blikt in de krant terug op het bewogen jaar 2016. Daarbij reageert hij voor het eerst ook op de kritiek van de Belgische vakbonden, die hem ervan beschuldigen dat hij MS Mode doelbewust liet failliet gaan om het vervolgens zelf te kunnen overnemen en in een afgeslankte vorm te laten doorstarten.

 

“Een verdoken herstructurering”, klonk het destijds bij de bonden, want door het faillissement kon Kahn de lastige procedure voor collectief ontslag ontlopen. De bonden hebben altijd gesteld dat de Belgische tak, die niet in dezelfde vennootschap zat als de in problemen verkerende Nederlandse, gered had kunnen worden.

 

“Dat is onzin”, reageert Kahn. “We hebben nooit de intentie gehad MS Mode failliet te laten gaan. We hebben tot de laatste seconde geknokt.” Kahn heeft naar eigen zeggen het bedrijf teruggekocht op vraag van de ondernemingsraad: “Straks staan alle mensen op straat', zei die. Kopen jullie het. We vonden het onze eer te na het niet opnieuw te proberen. Als de ondernemingsraad niet was gekomen, waren we gestopt. Er zijn duizenden manieren om makkelijker geld te verdienen dan met winkels.”

 

Toch vooral fout van anderen

Op de vraag waar het dan fout is gegaan bij MS Mode, steekt Kahn ‑ een héél klein beetje ‑ de hand in eigen boezem: “De wereld veranderde en we hebben het niet snel genoeg gezien. We hebben niet op tijd ingegrepen." Maar dan verschuift de focus al gauw naar anderen: "Er zijn ook veel inkoopfouten gemaakt. We hadden een inkoopdirectrice. Die luisterde niet naar mijn advies. Dat is haar goed recht, maar er liep veel fout.” Ook de daling van de dollar “terwijl de prijzen in de winkels niet konden stijgen” speelde MS Mode parten, aldus nog Kahn.

 

Maar dé hoofdschuldige is toch Rabobank, klinkt het gedecideerd: de bank verlaagde eerst de lening voor een nieuwe collectie van 30 naar 4 miljoen euro en trok er vervolgens de stekker uit. “Ik zei: ‘We gaan allebei een beetje risico nemen, dan krijgt straks iedereen alles terug’. Maar niet alles is ratio. De Rabobank is nu meer geld kwijt.”

 

“Het is een bank die niet goed oplet. Ze geven te makkelijk krediet en trekken het ook weer te makkelijk in. En ze hebben totaal geen sociaal besef. Nul komma nul. Ze doen alsof. Ze zeggen: ‘We hebben er alles aan gedaan om MS Mode te redden’. Bullshit. De Rabobank verloor 20 miljoen euro en ik was ook ongeveer 20 miljoen euro kwijt. Er zijn alleen maar verliezers, maar wij beginnen weer opnieuw”, aldus de strijdlustige topman. Hopelijk nu met meer succes...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Esprit gaat samenwerking aan met juwelenmaker Versteegh

22/03/2017

Modeketen Esprit heeft een nieuwe samenwerking afgesloten met de Nederlandse juwelenmaker Versteegh, die verschillende accessoires zal leveren voor de winkels van Esprit. De samenwerking gaat van start op 1 juli van dit jaar.

Sterke groei voor Nike in Azië

22/03/2017

In het derde kwartaal van zijn boekjaar heeft het Amerikaanse sportmerk Nike een sterke groei gehaald in Azië. Over de hele lijn was er sprake van een groei van 5%, al voldeed het bedrijf niet helemaal aan de verwachtingen van analisten.

Stabiele resultaten voor Italiaanse groep achter Diesel

21/03/2017

De Italiaanse modegroep OTB, moederbedrijf van merken als Diesel, Viktor&Rolf en Maison Margiela, heeft in 2016 gelijkaardige resultaten neergezet als in 2015. Vlaggenschip Diesel deed het minder goed, maar de premiummerken compenseerden.

Van de Velde focust met nieuwe manager op Nederlandse webshop

21/03/2017

Martine Baarschers gaat aan de slag als de nieuwe e-commercemanager voor de Nederlandse en Duitse markt bij de Oost-Vlaamse lingerieproducent Van de Velde. Baarschers heeft al heel wat ervaring in die functie bij andere modebedrijven.

Reorganisatie bij McGregor en Gaastra in België

20/03/2017

De winkelketens McGregor en Gaastra hebben van de rechtbank goedkeuring gekregen voor een gerechtelijke reorganisatie. Die moet ervoor zorgen dat er meer ademruimte komt voor een doorstart, maar heeft geen invloed op de groothandelsactiviteiten.

Reclame Sainsbury’s volgt het weer

20/03/2017

De Britse keten Sainsbury’s heeft een reclamecampagne gelanceerd, waarbij de beelden worden aangepast naargelang het weer. Voorbijgangers zullen zo steeds reclame te zien krijgen voor kleding die past bij het weer op dat moment.

Back to top