“Ik had nooit de intentie om MS Mode failliet te laten gaan”

“Ik had nooit de intentie om MS Mode failliet te laten gaan”

In De Telegraaf weerlegt MS Mode-topman Ronald Kahn de beschuldigingen van de Belgische vakbonden dat hij de keten doelbewust heeft laten failliet gaan. “Onzin”, zegt de Nederlander, die vooral met een beschuldigende vinger naar Rabobank wijst.

“Tot de laatste seconde geknokt”

Ronald Kahn, eigenaar van MS Mode (maar ook van America Today en Coolcat), blikt in de krant terug op het bewogen jaar 2016. Daarbij reageert hij voor het eerst ook op de kritiek van de Belgische vakbonden, die hem ervan beschuldigen dat hij MS Mode doelbewust liet failliet gaan om het vervolgens zelf te kunnen overnemen en in een afgeslankte vorm te laten doorstarten.

 

“Een verdoken herstructurering”, klonk het destijds bij de bonden, want door het faillissement kon Kahn de lastige procedure voor collectief ontslag ontlopen. De bonden hebben altijd gesteld dat de Belgische tak, die niet in dezelfde vennootschap zat als de in problemen verkerende Nederlandse, gered had kunnen worden.

 

“Dat is onzin”, reageert Kahn. “We hebben nooit de intentie gehad MS Mode failliet te laten gaan. We hebben tot de laatste seconde geknokt.” Kahn heeft naar eigen zeggen het bedrijf teruggekocht op vraag van de ondernemingsraad: “Straks staan alle mensen op straat', zei die. Kopen jullie het. We vonden het onze eer te na het niet opnieuw te proberen. Als de ondernemingsraad niet was gekomen, waren we gestopt. Er zijn duizenden manieren om makkelijker geld te verdienen dan met winkels.”

 

Toch vooral fout van anderen

Op de vraag waar het dan fout is gegaan bij MS Mode, steekt Kahn ‑ een héél klein beetje ‑ de hand in eigen boezem: “De wereld veranderde en we hebben het niet snel genoeg gezien. We hebben niet op tijd ingegrepen." Maar dan verschuift de focus al gauw naar anderen: "Er zijn ook veel inkoopfouten gemaakt. We hadden een inkoopdirectrice. Die luisterde niet naar mijn advies. Dat is haar goed recht, maar er liep veel fout.” Ook de daling van de dollar “terwijl de prijzen in de winkels niet konden stijgen” speelde MS Mode parten, aldus nog Kahn.

 

Maar dé hoofdschuldige is toch Rabobank, klinkt het gedecideerd: de bank verlaagde eerst de lening voor een nieuwe collectie van 30 naar 4 miljoen euro en trok er vervolgens de stekker uit. “Ik zei: ‘We gaan allebei een beetje risico nemen, dan krijgt straks iedereen alles terug’. Maar niet alles is ratio. De Rabobank is nu meer geld kwijt.”

 

“Het is een bank die niet goed oplet. Ze geven te makkelijk krediet en trekken het ook weer te makkelijk in. En ze hebben totaal geen sociaal besef. Nul komma nul. Ze doen alsof. Ze zeggen: ‘We hebben er alles aan gedaan om MS Mode te redden’. Bullshit. De Rabobank verloor 20 miljoen euro en ik was ook ongeveer 20 miljoen euro kwijt. Er zijn alleen maar verliezers, maar wij beginnen weer opnieuw”, aldus de strijdlustige topman. Hopelijk nu met meer succes...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top