“Omnichannelaanpak slaat aan bij Esprit”

 “Omnichannelaanpak slaat aan bij Esprit”
Erica Snepvangers, Esprit BeLux

Verticale integratie en een doorgedreven omnichannelstrategie vormen een winnende combinatie voor Esprit, dat een geslaagde herpositionering doorvoerde. Na enkele winkelsluitingen is er weer ruimte voor expansie. 

Ommekeer

Zopas heropende Esprit zijn geheel vernieuwde winkel in treinstation Brussel Zuid. Deze investering illustreert het nieuwe elan waarmee het modemerk sinds enkele jaren de markt aanpakt: het label is weer relevant. Na een strategische ommekeer en enkele noodzakelijke winkelsluitingen staat groei opnieuw op het programma.  

 

Erica Snepvangers, die sinds anderhalf jaar bij Esprit aan de slag is als head of retail en country coordinator BeLux, klinkt enthousiast: “Ik begon in een periode van volle verandering, maar ik zie dat we de goeie weg zijn ingeslagen. Ondanks wel erg moeilijke omstandigheden konden we vorig jaar de omzet met 2% doen toenemen, terwijl de winkeloppervlakte daalde met 22%. Dat was een sterke prestatie. We zijn nu een slanker en gezonder bedrijf, met een hogere productiviteit.”

 

Aandacht voor de klant

Ook in het wholesalekanaal kijkt Esprit kritisch naar het winkelnetwerk: “In de Benelux hebben we wel 99 franchisewinkels, wat erg veel is. Hier gaan we wellicht naar een toekomst met minder winkels, van hogere kwaliteit. We zien de afgelopen maanden veel franchisenemers weer groeien. Zij zijn vaak voorzichtiger, dus ze lopen in de omzetevolutie wat achter op onze eigen winkels.” 

 

“Dat de omzet per vierkante meter stijgt is een gevolg van onze vertikale integratie, maar ook van het werk dat we doen in onze winkels. We hebben heel wat retailtalenten aangetrokken, zodat er nu meer aandacht gaat naar de klanten in de winkels. We zien dat de mensen in België wat minder vaak komen shoppen en bewuster kopen. Klanten zijn op zoek naar meer beleving en die bieden we hen ook. We hebben niet alleen winkels gesloten, we investeren daarnaast in de bestaande winkels, die we opknappen.”

 

Witte vlekken

Ook de omnichannelstrategie begint te werken in België: vooral het ‘click & reserve’-concept slaat goed aan in ons land. “Mensen kunnen online een stuk reserveren, maar willen toch graag de winkel bezoeken om de kledij te passen en zich misschien nog te laten inspireren tot een bijkomende aankoop. Belgen zijn op onlinevlak terughoudender dan Nederlanders, maar de eerste resultaten zijn erg goed. We zien een inhaalbeweging. Met click & collect trekken we ook jongere klanten aan, zeker in studentensteden als Gent, Leuven of Louvain-La-Neuve.” 

 

Kan Esprit in België nog nieuwe verkooppunten openen? “Witte vlekken zijn er zeker, ondanks onze sterke penetratie in België. In Brussel bijvoorbeeld zien we ruimte voor zeker nog een tweetal winkels, ook al zijn we al aanwezig in de Nieuwstraat, in City2, in Woluwe Shopping en in het Zuidstation. En we gaan niet wachten tot Uplace opengaat”, lacht Erica Snepvangers. Of naast stadscentra en overdekte winkelcentra ook retailparken een optie kunnen zijn voor Esprit? “Alles hangt af van de kwaliteit. We kiezen onze locaties zorgvuldig. Esprit zou niet passen tussen een supermarkt en een discountspeler.”

 

 

 

Een uitgebreid interview met Dieter Messner, algemeen directeur voor Europa, de Amerika's en het Midden-Oosten, over de herpositionering van Esprit, lees je binnenkort in RetailDetail Magazine. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Textielsector Bangladesh alweer in opspraak

16/02/2017

Vandaag wordt wereldwijd ‑ ook in Brussel en Den Haag ‑ geprotesteerd tegen de harde repressie waarmee de overheid van Bangladesh de recente arbeidsonlusten in dat land neerslaat. Ook grote internationale kledingketens voeren de druk op.

Poker Jeanstore opent drie nieuwe filialen

14/02/2017

Op 24 februari opent modeketen Poker Jeanstore een nieuwe vestiging in Boortmeerbeek. Het wordt ondertussen al het 23e filiaal van de keten in België. Ze zal er een pand gaan delen met een winkel van Tape à l’oeil.

Annemarie Uleman nieuwe algemeen directeur bij Men at Work

14/02/2017

Kledingketen Men at Work heeft Annemarie Uleman aangesteld als nieuwe algemeen directeur. Ze gaat op 1 april van start in haar nieuwe functie, waarbij ze Mark Hommelberg opvolgt.

PointCarré opent vijf nieuwe winkels in 2017

14/02/2017

De Belgische multimerkenwinkel PointCarré opent in 2017 vijf nieuwe vestigingen. De eerste winkel is al geopend, twee volgen deze maand nog en de laatste twee openingen gepland staan voor augustus.

Retailers vragen betere data van fabrikanten

10/02/2017

Omnichannelretail kan niet zonder accurate data, maar de kwaliteit blijft onvoldoende. Retailers voeren daarom de druk op hun leveranciers op, zo bleek gisteren op het Forum van standaardiseringsorganisatie GS1.

Barbara Torfs stapt op bij Schoenen Torfs

09/02/2017

Barbara Torfs, nicht van CEO Wouter Torfs, verlaat Schoenen Torfs. Ze was directeur marketing en verantwoordelijke voor e-commerce bij de schoenenverkoper, maar gaat nu aan de slag als directeur bij coachingbedrijf Herculean.

Back to top