“Omnichannelaanpak slaat aan bij Esprit”

 “Omnichannelaanpak slaat aan bij Esprit”
Erica Snepvangers, Esprit BeLux

Verticale integratie en een doorgedreven omnichannelstrategie vormen een winnende combinatie voor Esprit, dat een geslaagde herpositionering doorvoerde. Na enkele winkelsluitingen is er weer ruimte voor expansie. 

Ommekeer

Zopas heropende Esprit zijn geheel vernieuwde winkel in treinstation Brussel Zuid. Deze investering illustreert het nieuwe elan waarmee het modemerk sinds enkele jaren de markt aanpakt: het label is weer relevant. Na een strategische ommekeer en enkele noodzakelijke winkelsluitingen staat groei opnieuw op het programma.  

 

Erica Snepvangers, die sinds anderhalf jaar bij Esprit aan de slag is als head of retail en country coordinator BeLux, klinkt enthousiast: “Ik begon in een periode van volle verandering, maar ik zie dat we de goeie weg zijn ingeslagen. Ondanks wel erg moeilijke omstandigheden konden we vorig jaar de omzet met 2% doen toenemen, terwijl de winkeloppervlakte daalde met 22%. Dat was een sterke prestatie. We zijn nu een slanker en gezonder bedrijf, met een hogere productiviteit.”

 

Aandacht voor de klant

Ook in het wholesalekanaal kijkt Esprit kritisch naar het winkelnetwerk: “In de Benelux hebben we wel 99 franchisewinkels, wat erg veel is. Hier gaan we wellicht naar een toekomst met minder winkels, van hogere kwaliteit. We zien de afgelopen maanden veel franchisenemers weer groeien. Zij zijn vaak voorzichtiger, dus ze lopen in de omzetevolutie wat achter op onze eigen winkels.” 

 

“Dat de omzet per vierkante meter stijgt is een gevolg van onze vertikale integratie, maar ook van het werk dat we doen in onze winkels. We hebben heel wat retailtalenten aangetrokken, zodat er nu meer aandacht gaat naar de klanten in de winkels. We zien dat de mensen in België wat minder vaak komen shoppen en bewuster kopen. Klanten zijn op zoek naar meer beleving en die bieden we hen ook. We hebben niet alleen winkels gesloten, we investeren daarnaast in de bestaande winkels, die we opknappen.”

 

Witte vlekken

Ook de omnichannelstrategie begint te werken in België: vooral het ‘click & reserve’-concept slaat goed aan in ons land. “Mensen kunnen online een stuk reserveren, maar willen toch graag de winkel bezoeken om de kledij te passen en zich misschien nog te laten inspireren tot een bijkomende aankoop. Belgen zijn op onlinevlak terughoudender dan Nederlanders, maar de eerste resultaten zijn erg goed. We zien een inhaalbeweging. Met click & collect trekken we ook jongere klanten aan, zeker in studentensteden als Gent, Leuven of Louvain-La-Neuve.” 

 

Kan Esprit in België nog nieuwe verkooppunten openen? “Witte vlekken zijn er zeker, ondanks onze sterke penetratie in België. In Brussel bijvoorbeeld zien we ruimte voor zeker nog een tweetal winkels, ook al zijn we al aanwezig in de Nieuwstraat, in City2, in Woluwe Shopping en in het Zuidstation. En we gaan niet wachten tot Uplace opengaat”, lacht Erica Snepvangers. Of naast stadscentra en overdekte winkelcentra ook retailparken een optie kunnen zijn voor Esprit? “Alles hangt af van de kwaliteit. We kiezen onze locaties zorgvuldig. Esprit zou niet passen tussen een supermarkt en een discountspeler.”

 

 

 

Een uitgebreid interview met Dieter Messner, algemeen directeur voor Europa, de Amerika's en het Midden-Oosten, over de herpositionering van Esprit, lees je binnenkort in RetailDetail Magazine. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Foot Locker kent kleine omzetstijging bij start van boekjaar

23/05/2017

Schoenenketen Foot Locker heeft in het eerste kwartaal van 2017 een kleine omzetstijging gekend van 0,7%, naar 2 miljard dollar (1,8 miljard euro). De nettowinst daalde wel ten opzichte van een jaar eerder, van 191 naar 180 miljoen dollar (160 miljoen euro).

Uniqlo maakt fast fashion nog sneller

23/05/2017

Het Japanse Fast Retailing, moederbedrijf van modeketen Uniqlo, heeft zijn productieproces drastisch weten te versnellen. Voortaan zal het nog maar dertien dagen duren om een nieuw product vanop de ontwerptafel tot in de winkels te krijgen.

Overnemer Belgische McGregor-winkels mikt niet op e-commerce

23/05/2017

De West-Vlaamse zakenman Andy Verbauwhede, die met zijn bedrijf Fashion Matters één van de overnemers van een aantal van de Belgische winkels van McGregor en Gaastra, zegt niet te mikken op uitbreiding van de e-commerce.

13 winkels McGregor en Gaastra gered

19/05/2017

Twee kopers nemen samen dertien Belgische winkels over van modeketens McGregor en Gaastra, die eerder dit jaar in de problemen geraakten. Voor tien andere winkels is er nog geen oplossing. 

Patrice Louvet is nieuwe CEO Ralph Lauren

19/05/2017

Modemerk Ralph Lauren heeft Patrice Louvet aangeduid als de nieuwe CEO. Hij volgt Stefan Larsson op, die in februari onverwacht het bedrijf verliet omwille van een meningsverschil met oprichter en voorzitter Ralph Lauren.

Scotch & Soda zet verovering Frankrijk voort

18/05/2017

Het Nederlandse modemerk Scotch & Soda opent binnenkort boetieks in Dijon en Parijs. De twee nieuwe winkels komen boven op de negen eigen boetieks die het merk nu al runt in Frankrijk.

Back to top