“Omnichannelaanpak slaat aan bij Esprit” | RetailDetail

“Omnichannelaanpak slaat aan bij Esprit”

 “Omnichannelaanpak slaat aan bij Esprit”
Erica Snepvangers, Esprit BeLux

Verticale integratie en een doorgedreven omnichannelstrategie vormen een winnende combinatie voor Esprit, dat een geslaagde herpositionering doorvoerde. Na enkele winkelsluitingen is er weer ruimte voor expansie. 

Ommekeer

Zopas heropende Esprit zijn geheel vernieuwde winkel in treinstation Brussel Zuid. Deze investering illustreert het nieuwe elan waarmee het modemerk sinds enkele jaren de markt aanpakt: het label is weer relevant. Na een strategische ommekeer en enkele noodzakelijke winkelsluitingen staat groei opnieuw op het programma.  

 

Erica Snepvangers, die sinds anderhalf jaar bij Esprit aan de slag is als head of retail en country coordinator BeLux, klinkt enthousiast: “Ik begon in een periode van volle verandering, maar ik zie dat we de goeie weg zijn ingeslagen. Ondanks wel erg moeilijke omstandigheden konden we vorig jaar de omzet met 2% doen toenemen, terwijl de winkeloppervlakte daalde met 22%. Dat was een sterke prestatie. We zijn nu een slanker en gezonder bedrijf, met een hogere productiviteit.”

 

Aandacht voor de klant

Ook in het wholesalekanaal kijkt Esprit kritisch naar het winkelnetwerk: “In de Benelux hebben we wel 99 franchisewinkels, wat erg veel is. Hier gaan we wellicht naar een toekomst met minder winkels, van hogere kwaliteit. We zien de afgelopen maanden veel franchisenemers weer groeien. Zij zijn vaak voorzichtiger, dus ze lopen in de omzetevolutie wat achter op onze eigen winkels.” 

 

“Dat de omzet per vierkante meter stijgt is een gevolg van onze vertikale integratie, maar ook van het werk dat we doen in onze winkels. We hebben heel wat retailtalenten aangetrokken, zodat er nu meer aandacht gaat naar de klanten in de winkels. We zien dat de mensen in België wat minder vaak komen shoppen en bewuster kopen. Klanten zijn op zoek naar meer beleving en die bieden we hen ook. We hebben niet alleen winkels gesloten, we investeren daarnaast in de bestaande winkels, die we opknappen.”

 

Witte vlekken

Ook de omnichannelstrategie begint te werken in België: vooral het ‘click & reserve’-concept slaat goed aan in ons land. “Mensen kunnen online een stuk reserveren, maar willen toch graag de winkel bezoeken om de kledij te passen en zich misschien nog te laten inspireren tot een bijkomende aankoop. Belgen zijn op onlinevlak terughoudender dan Nederlanders, maar de eerste resultaten zijn erg goed. We zien een inhaalbeweging. Met click & collect trekken we ook jongere klanten aan, zeker in studentensteden als Gent, Leuven of Louvain-La-Neuve.” 

 

Kan Esprit in België nog nieuwe verkooppunten openen? “Witte vlekken zijn er zeker, ondanks onze sterke penetratie in België. In Brussel bijvoorbeeld zien we ruimte voor zeker nog een tweetal winkels, ook al zijn we al aanwezig in de Nieuwstraat, in City2, in Woluwe Shopping en in het Zuidstation. En we gaan niet wachten tot Uplace opengaat”, lacht Erica Snepvangers. Of naast stadscentra en overdekte winkelcentra ook retailparken een optie kunnen zijn voor Esprit? “Alles hangt af van de kwaliteit. We kiezen onze locaties zorgvuldig. Esprit zou niet passen tussen een supermarkt en een discountspeler.”

 

 

 

Een uitgebreid interview met Dieter Messner, algemeen directeur voor Europa, de Amerika's en het Midden-Oosten, over de herpositionering van Esprit, lees je binnenkort in RetailDetail Magazine. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Grupo Cortefiel gaat verder als Tendam

23/04/2018

De Spaanse modegroep Grupo Cortefiel verandert zijn naam naar Tendam als onderdeel van de nieuwe bedrijfsidentiteit die het wil creëren voor zijn vijf merken: Cortefiel, Women’s Secret, Pedro del Hierro, Fifty Factory en Springfield.

Failliet modemerk Supertrash krijgt doorstart(je)

19/04/2018

Supertrash, het failliete modemerk van de Nederlandse tv-personality Olcay Gülsen, krijgt dan toch een doorstart - zij het heel voorzichtig.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

JBC geeft personeel halve dag verlof op buitenspeeldag

18/04/2018

Vandaag is het Buitenspeeldag, ook bij JBC dat voor de gelegenheid de deuren van zijn winkels een halve dag sluit. De modeketen wil zijn medewerkers daarmee de kans geven om volop te genieten van het zonnetje en het gezinsleven.

Monki laat 'influencers' geld verdienen

16/04/2018

H&M-dochter Monki gaat aan de slag met 'influencers': het modelabel lanceert een wereldwijd programma waarmee socialemediafiguren geld kunnen verdienen als via hen kleding wordt verkocht.

Franse modeketen Naf Naf in Chinese handen

12/04/2018

Naf Naf, de Franse modeketen uit de Vivarte-groep, krijgt een nieuwe eigenaar. Een Chinees consortium onder leiding van modegroep La Chapelle legt 52 miljoen euro op tafel.